‘Dah baca Novel ******, yang penulisnya best seller tu?’

‘Sangat boring! Jalan cerita slow. Cerita pun macam novel budak-budak’

‘Eh, begitu sekali?’

‘Aku dah lama baca novel, aku tahulah!’

Ali dan Salman terus berlalu dari sebuah kedai buku. Hasrat Salman mahu memiliki novel yang ala-ala islamik itu terbantut lagi kali ini. Bulan lalu selepas sahaja novel itu dipasarkan, dia tidak berpeluang membelinya kerana duit belum mengizinkan. Kata-kata Ali tadi membingungkannya lagi.

‘Alahai, inilah aku paling lemah tengok cerita melayu. Last sekali mesti mati. Kan dah cakap. Bosan la macam ni’

‘Pengarah dia memang tak pandai buat jalan cerita ke?’ tambah seorang lagi.

‘Setakat cerita B***H begini, adik aku pun boleh buat’

Selepas seorang, seorang memberi komen. Semuanya melontarkan pendapat yang bernada negatif. Yang menghairankan, semua pengkritik tadi, mata-mata mereka masih lagi terpaku menghadap televisyen, tidak berganjak. Mulut terus mengomel.

‘Bayar mahal-mahal, macam ni je programnya? Menyesal datang!’

‘Entahlah, makan pun tak seberapa’

‘Baik tak payah buat program’

‘Betul tu, aku setuju sangat. Amat membosankan!’

Begitulah perbualan mereka petang tadi, seusai mengikuti satu program motivasi dan seminar cemerlang SPM selama dua hari. Mereka berdua pelajar cemerlang yang mewakili sekolah ke seminar tersebut.

______________________________


Adakalanya situasi ini berlaku pada kita. Dan jarang sedar bahwa kita telah memperkecilkan seseorang atau sesuatu tanpa memikirkan susah payah yang berlaku di sebaliknya. Melontarkan yang bukan-bukan terhadap ketidaksukaan diri kepada sesuatu dengan mudah sekali. Apabila melihat sesuatu yang kurang selesa atau diri tidak mendapat sesuatu seperti yang diharapkan, maka lidah mudah saja menghukum sebagai bosan, B***H, dan segala bagai lontaran yang negatif.

Ada yang terus menghukum tanpa mahu mengambil sedikitpun manfaat daripadanya. Kalau makanan, terus dilabelkan sebagai tidak sedap, sedangkan kurangnya hanya pada garam, lalu disumpah-sumpah makanan yang tidak bersalah itu.

Kalau yang pernah mengikuti program, ada saja kondisi program yang tidak kena. Ceramah yang bosanlah, makanan yang tidak sedaplah, aktivitinya tidak menarik. Akhirnya bila diri melabelkan sedemikian, manfaat yang sepatutnya diambil tidak kesampaian. Yang ada hanyalah seranah dan kata-kata yang meburukkan penganjur program. Itu tidak kena dan ini juga tidak kena. Macamlah dia …………………………..

Amat sedih dan simpati,

Kalaulah kita difikir-fikirkan sejenak, orang yang mahu menyediakan masakan yang dihukum sebagai tidak sedap tadi melalui pelbagai kesusahan untuk memberikan yang terbaik kepada pelanggan. Ke pasar membeli bahan mentah, memotongnya, membasuh, mencari menu, dan segala macam lagi untuk menjadikan masakan itu sebagai sebuah masakan yang sempurna. Akhirnya, usaha tukang masak yang bermula dengan membeli, memotong, membasuh dan lain-lain lagi kepayahan ditamatkan dengan kata:

‘Tak sedap langsung nasi goreng ni. Tak reti memasak ke tuan kedai?’

Begitu juga dengan ahli jawatan kuasa program, usaha mereka dengan tidak tidur malam memikirkan program yang bakal dijalankan, mencuri masa bersama keluarga dengan memberi komitmen kepada program, mengeluarkan modal sendiri untuk menghasilkan yang terbaik untuk program, akhirnya dihukum sebagai:

‘Bosan, bosan dan bosan’

‘Entah apa-apalah program ni. Menyesalnya aku daftar!’

Begitu juga dengan yang lain, novel yang penuh dan sarat dengan ilmu-ilmu bermanfaat terus dinafikan kebaikkan yang terkandung di dalamnya hanya kerana jalan cerita yang sedikit perlahan dan tidak diselitkan plot-plot cinta. Akhirnya tanpa memikirkan bahawa penulisnya bersengkang mata menulis cerita, memerah otak memikirkan jalan cerita, dan lain-lain lagi, mereka terus melabelkan penulisnya sebagai:

‘Tidak kreatif’

‘Novel yang bosan jalan ceritanya’

Ya, begitu mudah kita menjadi pengkritik dan penghukum kepada sesuatu tanpa memikirkan susah payah orang lain. Sekurang-kurangnya janganlah menghukum sesuatu kelemahan itu sebagai keburukan yang seratus peratus sehingga bagi kita tidak ada langsung manfaat yang boleh diambil, walhal itu bukanlah kehendak tukang masak tadi jika makanan itu tidak sedap. Begitu juga dengan pihak penganjur program atau penulis novel. Mereka-mereka ini semuanya sudah cuba sedaya upaya untuk memberikan yang paling baik. Berilah sedikit kredit yang positif dengan cara kita menegur atau memberi nasihat. Paling kurangpun diam sahaja daripada memburuk-burukkan orang lain.

‘Ini bid’ah. Nabi tak pernahpun buat!’

‘Eh selama ini aku buat tak ada orang nak marahpun?’

‘Kalau dah biasa buat yang salah dan bid’ah, memang tak sedar. Yang salah tetap salah’

Orang agama, lain pula cara menyalahkan, ada ilmu sedikit sudah mula berani membid’ahkan orang lain, sedangkan yang dibid’ahkan itu bukanlah salahnya secara mutlak, khilaf sahaja – itupun sudah dihukumkan sebagai bid’ah. Mudah bukan?

Yang terlebih ekstreme, bukan sahaja membid’ahkan orang lain, tetapi mengajak pula orang lain membid’ahkan yang lain. Merasakan diri sendiri sahaja yang betul. Semacam sudah tiada adab dalam disiplin menuntu ilmu – saling meyalahkan.


Marilah Bersangka yang Baik-Baik

Saya pernah mendengar ada sebahagian kawan-kawan yang sangat mudah menghukum keburukan seseorang dengan persepsi negatif serta gelaran yang kurang enak. Bagi mereka perangai buruk itu semacam sudah tidak boleh berubah, lalu dicop mereka yang nakal-nakal ini bahawa mereka akan kekal dengan kenakalan mereka selama-lamanya. Lalu ada nada sinis yang berkata:

‘Kau jangan percaya sangat dengan si polan ni, masa di sekolah dulu dia kena buang’

‘Banduan tetaplah banduan! Kalau dah kaki pencuri selamanya pencuri’

‘Eh, dia ni wahabi. Jaga-jaga sikit dengan dia’

Semua sikap ini secara tidak sedar telah membuang sifat husnu zon (bersangka baik) yang pernah Nabi saw perintahkan. Kerana sikap yang terlalu waspada, kita terus meletakkan pra-sangka buruk dan persepsi yang tidak kena pada seseorang, walhal orang itu sudah berubah menjadi baik.

Marilah kita menjadi manusia yang sentiasa berfikiran positif dan terbuka dalam menghadapi apa jua situasi. Yang penting adalah pandangan pertama kita terhadap orang lain mestilah yang baik-baik dahulu, tidak kiralah orang itu jahat sekalipun.

Tidak salah kita sentiasa meletakkan persepsi (tanggapan baik) begitu pada sesiapa saja, manusia yang dijadikan ALLAH ini sejahat mana sekalipun, ada kebaikkan yang boleh kita perolehi. Sezalim-zalim firaun, ada pengajaran baik yang ALLAH mahu tunjukkan kepada manusia dalam mendepani KEHIDUPAN. Jika tiadalah lalat dan nyamuk yang kotor dan pembawa penyakit itu, maka tiadalah kilang penyembur racun yang boleh memberi makan serta rezeki kepada manusia yang bekerja di situ.

Semuanya yang dicipta ALLAH ada baiknya walaupun di mata manusia nampaknya buruk. Manusia yang bijak adalah mereka yang sentiasa berfikir dengan cermat tentang kejadian yang berlaku, bukannya menghukum.

Untuk read more, tulis di sini...

2 Responses so far.

  1. Salam alaik..btol tu..mudhnye mnusia ni menilai seseorg tnpa menyoal selidik tlbih dhulu..kdg2 sy sndiri terkena dgn mnusia yg mcm ni..x thu ape2 tup2 kuar cite yg bkn2..itulah mnusia kn..x de mnusia yg perfect dlm hidupnya.

  2. Benar, akhi!

    Kita sepatutnya berhati-hati dalam berkata-kata. Kata-kata seseorang boleh mencerminkan kualiti perilakunya (attitude).

    Orang bijak mengatakan kata-kata bijak. Orang hina mengatakan kata-kata hina.

    Kita sendiri yang menentukan kualiti diri kita.

    Kalau boleh bersikap positif, kenapa bersikap tidak positif? :)