Hidup Mereka Mesti Disusun

‘Bampit bila nak balik Malaysia?’

‘Sekarang Aisyah macam dah lupa muka Bampit macam mana’ Aduh! Sedihnya tetapi kelakar. Adik saya yang bongsu sekali sudah lupa wajah saya. Saya tersenyum sendiri di balik telefon bimbit. Ini baru setahun lebih saya tidak pulang ke Malaysia.

Akhirnya, ulah Aisyah yang kelakar itu menjadikan saya terus tergelak besar. Aisyah memang begitu. Bagi dia tidak kelakar, tetapi bagi kami sekeluarga kadang-kadang, kata yang keluar dari mulutnya bakal mengundang tawa yang hebat!

Saya hanya punyai seorang puteri dalam keluarga, iaitu adik bongsu yang kini mengikut perkiraan saya sudah berumur sekitar 8 ke 9 tahun, mudah perhitungan dia sedang menuntut di darjah 3. Saya seorang sulung dan mempunyai 4 orang hero di bawah saya, cuma baki heroin sahaja yang berbeza kerenah dalam team kami. Lalu ia mengubah lanskap KEHIDUPAN kami. Inilah dia fenomena Aisyah.

Sepanjang 14 tahun saya hidup dalam suasana ‘kelelakian’ bersama teman-teman hero saya, maklumlah tiada perempuan di dalam family melainkan bonda sahaja. Maka, kondisi itu menguasai hidup kami sepanjang perjalanannya. Hidup sebagai seorang lelaki yang semua sudah maklum; bermula dari makan dan minumnya semua perlu diatur, disusun, dijadualkan dan segala bentuk penyusunan. Pendek kata, ayah sayalah yang menjadi ‘ketua tentera’ menjadualkan pergerakkan kami. Ah, inilah hidup seorang lelaki, semuanya koboi. Perlu ‘diketuk’ sentiasa.

Mandinya koboi, kalau tidak disuruh memberus gigi, tinggallah berus gigi dengan ubatnya yang telah keras, mandi pun hanya menyapu sabun di bahagian-bahagian penting. Baju, kalau tak berserterika pun tak mengapa. Akhirnya semua diserapkan dengan pemikiran ‘tak apa, sempoi-sempoi’ sudah - ‘kata lelaki?’

Rotan dan tali pinggang itu, biasalah kalau namanya anak lelaki. Itu saja wasilah yang paling relevan mahu membentuk anak lelaki ini. Bukan berkasar, tetapi itu wajar dilakukan sekali sekala kerana mereka nanti akan menjadi manusia pelindung kepada wanita. Kalau dilembut-lembutkan akan lain jadinya apabila besar nanti. Masakan kita lupa tentang ajaran Nabi saw, katanya: ‘Pukullah anakmu bila sudah mencapai umurnya 10 tahun jika mereka tidak mahu mengerjakan solat’

Siti Nor Aisyah


Kalau mahu tahu, dengan izin ALLAH-lah tali pinggang dan rotan-rotan tadi yang menjadikan saya seangkatan seorang manusia. Berkat sabda Nabi dan ikhlasnya seorang ayah mendidik kami.

Habis.


Ajari Mereka dengan MALU

Tahun 2000, memecahkan tradisi hidup kami, KEHIDUPAN di alam kelakian sudah mula berubah dengan kehadiran Siti Nur Aisyah, seorang perempuan! Sedikit sebanyak kami merasakan kejanggalannya. Seolah-olah ada ‘orang luar dan asing’ telah masuk ke dalam team kami. Apa tidaknya, berbelas tahun hidup dalam lingkungan lelaki tiba-tiba dihiasi dengan kehadiran seorang puteri, suasananya bakal berubah. Senang kata, hidup dalam suasana kelakian menjadikan kami pemalu dengan wanita. Tidak hairanlah ketika berumur belasan tahun, jika ada teman-teman perempuan yang datang berhari raya di rumah nenek saya, saya sanggup menyorok dan membatu di dapur – terasa malu sangat!

Itulah padahnya.

Dahulunya, jika semua lelaki apa pun perbuatan kami tidak menjadi masalah, waimah mahu mandi berlima dalam satu kamar mandi tanpa ‘apa-apa’ pun tidak mengapa kerana kami semua lelaki. Kadang-kadang si puteri ini pun mahu turut serta sekali untuk mandi bersama kami. Di masa berumur 5 tahun dia masih belum tahu membezakan jantinanya bahawa dia seorang yang ‘lain’ planetnya dari kami – perempuan. Aurat kita berbezakan?

Tetapi kini sudah mula diubah, saya perlu menerangkan bahawa dia seorang perempuan. Dan hak dia adalah terlalu berbeza dengan kami. Aurat kami hanya dari lutut ke pusat, tetapi dia lain. Seluruh anggota kecuali muka dan tapak tangan. Walaupun dia baru sahaja berumur 5 tahun tahun, saya perlu mengajari dan membiasakan semua itu kepada adik bongsu saya ini. Jika tidak selepas mandi, dia akan berlari ke ruang tamu tanpa ‘apa-apa’. Saya pula yang terpaksa menutup mata.

Lenturi mereka tentang aurat bermula dari kecil.

Selepas Aisyah meningkat besar, bonda saya mula sedikit mengajarnya agar menutup rambutnya. Dihantarkan Aisyah ini ke sekolah ISLAM yang di dalamnya semua menutup kepala dengan tudung. Mulanya memanglah agak rimas, tetapi lama-kelamaan dia sudah berupaya melakukannya sendiri, bahkan sudah pandai berfasyen dan memilih tudung. Mahunya yang ala-ala wardina sahaja – amboi.

Anak-anak memang begitu, biarlah keranah mereka itu, janji baik.


Kadangkala bila kami mahu keluar dari rumah bersiar-siar, dia akan berlari-lari mencari tudungnya. Lebih teruk jika dia tidak menjumpai tudung yang sepadan dengan warna bajunya dia akan merungut, dan boleh jadi dia akan menangis. Pertama kerana takut ditinggalkan kami, kedua kerana tudungnya tidak dijumpai.

Masya’ALLAH, bonda dan ayah saya sudah berjaya mentarbiyyahkan agar si Aisyah ini sentiasa bertudung. Walaupun pernah saya bertanyakan kepadanya (Aisyah) ketika kunjungan teman-teman lelaki berhari raya di rumah saya, kenapa pakai tudung?

‘Malulah tunjuk rambut kat orang laki-laki. Ibu kata nanti nampak kutu’ saya ketawa lagi, tetapi dia sudah tahu membezakan malu walaupun dia masih belum mengerti itu adalah aurat.


Mereka Cuma Ingin Tahu

baru-baru ini, Aisyah ini mengirimkan kad hari raya ke sini. satu soalannya yang menggamit dan memecahkan hilai tawa saya:

'Bampit, macam mana hari raya kat joden* (Jordan). ada kuih yang aneh-aneh tak?' soalan ini menggelikan hati saya. walaupun hanya sedang membaca sekeping kad hari raya, hilai tawa saya seperti dia sedang wujud di hadapan saya bertanyakan soalan itu. "yang aneh-aneh" saya ingat perkataan ini sampai mati.

begitulah anak-anak...

Anak-anak, sudah lumrahnya di dunia, selalu berasa ingin tahu. Anda perlu rasa bahawa, kerana sifat ingin tahu inilah mereka akan berupaya membezakan antara dosa dan pahala, antara baik serta buruk. Mereka tidak akan tahu bahawa perbuatan mencuri itu haram dan tidak baik melainkan andalah sebagai teman rapat mereka yang memberitahunya.

Kita seharusnya menerangkan apa ertinya larangan dan apa ertinya suruhan walaupun penjelasannya terpaksa difikir-fikir secara logic akal untuk diterangkan kepada mereka. Kadangkala kita jua akan pening kepala untuk memikirkan jawapan terhadap soalan mereka. Namun, jawapan perlu diberi kerana mereka ingin tahu – baik dan buruk.

Pendek kata, jangan biarkan anak-anak anda diam dalam seribu pertanyaan, kerana mereka sendiri akan berusaha mencarinya walaupun terpaksa berhadapan dengan bahaya dan dengan cara mereka sendiri. Ingat, anda yang akan menanggung bahaya dan malunya nanti. Walaupun ianya berupa soalan yang remeh seperti:

‘Kenapa kita kena sembahyang mama?’

‘Ma, orang tu tak pakai tudung macam kita pun? Dia biarkan rambut dia je, kenapa Ma?’

‘Papa, macam mana Boboy boleh dapat dapat adik?’


jangan terkejut, ini bukan akhil hayy tetapi Aisyah. inilah kerenahnya bila duduk bersama team lelaki


Jawapannya ada pada seorang ayah dan ibu seperti anda. Inilah yang dinamakan tarbiyyah. Bermula dengan soalan beginilah anak-anak akan meningkat ke arah kematangan. Anak-anak akan beroleh kekuatan berfikir dan akhirnya mereka akan dapat membezakan antara yang baik dan buruk. Lebih menggembirakan, apabila anak-anak anda sudah tahu apa itu prinsip sebuah dosa dan pahala lalu mereka berusaha menjauhinya.

Jangan biarkan ‘ingin tahu’ mereka dicemari dahulu dengan pengetahuan yang kotor dan buruk. Basuh dan hiasi fikiran mereka dengan yang baik-baik dahulu, dengan agama ISLAM, agar akar itu akan kukuh. Jangan tunggu sehingga meningkat dewasa baru mahu diasuh, maka akan rugilah kedua tangan anda kerana buluh yang sudah tua tidak akan mudah dilentur.

Anak-anak ibarat kain putih, siapa saja yang mencorakkannya maka itulah acuan yang akan terjadi. Warna KEHIDUPAN mereka adalah ditangan anda. Cuma sesekali, biarlah mereka dengan kerenah mereka.

Anak-anak, begitulah.

Untuk read more, tulis di sini...

9 Responses so far.

  1. yes ust afiq!,
    Ana 'cop' dlu aisyah yea!huhu

    sama la kita ada heroin kcik sorg..:)

  2. salam ust fiq
    kisah enta ni mengingatkan ana pd adik bongsu
    nama aisyah jugak
    menjadi suka ketawa kuage kami...
    moga2 aisyah ust afiq menjadi wanita solehah satu hari nanti..ameen

  3. aisyah..masa lahir ari tu xperasan pun sama dgn nama adik hang. memang nama ni mahal hrganya. semahal nama anak abu bakar r.a

  4. salam wbth ust

    sronok bca cerita ni,
    si Aisyah nya pun comel,

    sekarng msti dh besar & cntik

    smoga ust dpt mdidik klurga dgn baik.

  5. "ada kuih yang aneh-aneh tak?"

    hahahah, mmg klakar habis la fiq..

    all da best!! nice article

  6. assalamualaikum wbth semua.

    to ust abu: ohh, rupanya nta ada juga puteri kecil bernama aisyah? tak pernah beri tahu ana pun?

    aisyah ana xboleh di cop sembarangan, kena temuduga dulu..hihi

    to wan kamarul @ ust yo: yeke ust yo? betul ke orang kata, nama aisyah ni penyeri keluarga?

    samalah macam aisyah ana ni, dia berbeza dari banyak sudut. tapi bab kelakar memang dia lah no 1.

    to abah_ecah @ syed faris: masa lahir tu ko dah kelam kabut kot, nama aisyah je yang ko ingat. lagi pun ko memang rapat dengan si aisyah tu kan?

    all the best faris, jadikan aisyah ini seAISYAH kepunyaan ABU BAKAR r.a.
    cahiyok!!

    to anymous 1: dulu memang comel, tapi sekarang 'dah x ingat rupanya kecomelannya macam mana' hihi.. sebab dah lama x pulang ke tanah air.

    to anymous 2: jangan sebut "yang aneh-aneh" nanti kita tergelak sekali, hihi..

  7. lama x jumpa ecah

  8. ye ust afiq..yoe ni.emm ana pun rase gitu gak..sbb aisyah yg kami punya ada ciri2 cm aisyah ust Afiq..seronokkan de aisyah gitu...

    teruskan dakwah dalm bidang penulisan..ana sokong enta:-)

  9. What is even harder to Abercrombie clothing come by than cheetah print curtains? abercrombie Jeans Cheetah print clothing. Shirts, jackets, Abercrombie Pants or pants that have cheetah Abercrombie Tees Spot patterns on them are very niche item and Abercrombie Shorts hence are not very easy to come by. If you're looking for clothing with this pattern, Abercrombie Sweaters you will have to go on specialty online stores, or you will have to make them yourself. If you want to purchase cheetah clothing, your best bet is the internet; however, if you're aiming to make the clothing yourself, you can find the designs in many fabric stores.