SKETSA ORANG KITA

Orang ‘kita’ memang begitu. Orang kita juga memang begini. Tak lari jauh. Pusing-pusing ikut situ juga. Sama saja tingkah lakunya, tetapi untuk tidak mengguriskan sidang pembaca, saya letakkan frasa ini, ‘mungkin bukan semua orang kita begitu’.

Tapi orang kita selalu begini. Apa dia? Beginilah, begini:

• Susah hendak menegur kesalahan atau kesilapan orang lain, katanya: ‘takut tersinggung pula, kecil hati kawan tu’

• Payah bangat* mahu terima teguran, sehingga ada yang melenting tanpa dijerkah. Katanya: ‘Jangan sibuk jaga tepi kain orang, basuh dulu kain sendiri’

• Rasa diri terlalu hina bila ditegur, katanya: ‘Kau ini budak hingusan lagi, mana layak nak tegur-tegur aku. Pergi balik!’

• Tingginya Ego bila sesekali ditegur apabila dia membuat kesalahan, katanya: ‘Pengalaman aku lagi banyak dari dia, siapa dia nak halang (tegur) aku?’

• Berfikir dulu bila mahu menerima teguran seseorang, katanya: ‘Dia pun lebih kurang aku je, tak pergi kelas juga. Dua kali lima, cakap tak serupa bikin’

• Takutnya apabila disuruh menegur sesuatu, katanya: ‘bimbang orang kata padanya poyo dan berlagak baik. Nak menunjuk-nunjuk konon!’

• Ada juga yang rajin menegur, pantang silap dia terus bersuara. Katanya: ‘benda baik, apa salahnya kan? Kita buat atau tak buat itu ketepi dulu, yang penting kita menegur, lepas tanggungjawab bila TUHAN tanya nanti’

Ada juga orang kita yang begini,

• Selalu sahaja mengkritik, ada sahaja yang tidak kena pada pandangannya. Buat itu salah, buat ini juga tidak kena. Yang betul macam mana? Apa jawabnya: ‘Errr, entahlah!’

• Suka mengkritik kerja tangan orang lain, kritikannya terlalu banyak bila diberi peluang bercakap, idea kritikannya juga bernas belaka. Cuma satu saja kurangnya, bila sudah memberi komen, tidak tahu pula bagaimana mahu memberi jalan penyelesaian terhadap kritikannya tadi. katanya: ‘Aku dah komen ni kira baiklah. Pandai-pandailah nak betulkan’

• Sebahagiannya suka menegur di belakang-belakang, takut nak bersua muka. Katanya: ‘takut berkecil hati bila tegur depan-depan’ baguslah begitu daripada tidak menegur langsung. Sekurang-kurangnya niat itu baik.

Kata Nabi saw:

‘Apabila kamu melihat kemungkaran, cegahlah (tegurlah) kamu dengan tanganmu (kuasamu), jika tidak berdaya gunakan lisanmu (lidah atau percakapan). Jika tidak berdaya juga, cukuplah dengan hatimu (membenci kemungkaran itu). Maka itulah selemah-lemah iman’


JANGAN RESAH GELISAH

Maka, jangalah khuatir untuk menegur manusia. Bukankah ALLAH sudah menyebutkan bahawa manusia itu nisyan (pelupa) sifatnya. Lupa sesuatu, lupa sehingga 'terberdosa', lupa bahawa yang dia lakukan itu adalah kesalahan, lupa bahawa itu sebenarnya dosa, lupa segala-galanya.

Lalu, teguran itu adalah sekadar mengingatkan. Kalau benar teguran itu apa salahnya diikut. Bahkan jika ia memberi mudharat dan menghasilkan kebaikkan, tidak pula rugi untuk dijadikan ikutan.

Janganlah terlalu memikirkan sangat, apabila kita ditegur kita seolah-olah sudah melakukan dosa atau kesalahan yang besar. Janganlah terlalu emosi, dengan menganggap apabila kita ditegur air muka kita akan jatuh sejatuh-jatuhnya. Lagi-lagi apabila lelaki ditegur oleh wanita. Tercabar kelakian seorang lelaki, dengan kata lain jatuhlah kemachoan kaum adam. Ah! Lelaki memang sukar mahu menerima teguran daripada seorang wanita kerana satu sifatnya: EGO

Sebab itulah suami hanya mahu menang dalam setiap perbincangan rumah tangga, suami akan berkata bahawa hasil usaha dia sahaja yang betul dan terbaik. Akhirnya si isteri dengan rendah diri menundukkan muka apabila si suami dengan EGOnya memberi kata-kata penutup:

‘Kamu jangan derhaka pada suami, besar dosanya Tipah’

Tipah diam tidak terkata. Mahu menegur suaminya yang selalu boros berbelanja, pun dikatakan salah dan derhaka. Alahai… Tipah tertipu lagi dengan suaminya.

Dengan alasan, 'arrijalu qawwamuna a’la nisa' (lelaki adalah pemimpin kepada kaum wanita). Maka lelaki akan memenangi semua perkara. Lelaki akan mengambil kesempatan untuk mengatasi segala aspek daripada kaum wanita. Sehinggakan pendapat kaum hawa diketepikan dahulu atau dibakul sampahkan terus.

dasar Eksploitasi yang salah!!

Itu baru soal orang perempuan memberi pandangan dan pendapat, belum lagi soal menegur kaum lelaki. Kalau boleh mahu berperang menegakkan hak masing-masing.

Habis.


OHH! SALAH FAHAM RUPANYA...

Ada orang yang mahu menegur kesalahan orang lain, lantas kawannya yang seorang itu mengingatkan kepadanya yang mahu menegur:

‘Kau ni Karim, suka benar tegur-tegur orang buat salah. Diri-sendiri tak betul lagi. Kau kena ingat Karim, cakap kalau tak buat ALLAH murka’ Karim pula kecut perut, mengiyakan kata temannya itu, temannya itu terus membacakan dalil ayat al-Quran kepada Karim.

‘Besar kemurkaan ALLAH kepada orang (mereka-mereka) yang bercakap tetapi tidak menunaikan apa yang telah dikatakan (cakap tak serupa bikin)’ (as-Soff: 2-3)

Karim tidak jadi mahu menegur. Akhirnya berlalu. Teman sebelah biliknya yang lena di kala Subuh itu dibiarkan terus lena. Subuh entah ke mana.

Janganlah jadikan dalil ini untuk menakutkan diri supaya tidak menegur sesiapa yang melakukan kesalahan. Kebanyakkan orang yang tidak jadi menegur dan lemah semangat untuk menegur terbantut apabila berhadapan dengan dalil ini. Persoalan pokoknya, kenapa jadikan dalil TUHAN yang mulia ini sebagai pelemah diri, bukankah elok ia diletakkan sebagai pemotivasi diri?

Jika kita mahu menegur teman-teman yang lewat menunaikan sembahyang tetapi kita takut dalam masa yang sama kita pun pernah sekali-sekala melewatkan fardhu sembahyang, bukan jalannya anda tidak perlu menegur terus. Tetapi, teguran tetap dilaksanakan dengan cara dalam masa yang sama anda sedang berusaha memperbaiki amalan sembahyang anda untuk ditunaikan di awal waktu.

Itulah motivasi namanya. Jangan jadikan ancaman TUHAN sebagai pelemah semangat. Jangan jadikan cerita-cerita azab ALLAH kepada manusia sebagai pemati untuk terus beramal tetapi jadikannya sebagai penguat, pendorong dan pemotivasi untuk terus meningkatkan amal kebajikan dan meninggalkan kemungkaran.

Habis.

‘Bangah, Ummi suruh bangah sembahyang cepat. Waktu asar dah nak habis’

‘Kau tu budak lagi, sibuk nak tegur-tegur abang ni kenapa?’

Apa reaksi anda jika suatu hari nanti, apabila anda bertemu dengan seorang mat pit (mat dadah), lalu dia menegur anda. Apa agaknya rasional dan tindakan anda bila situasi itu berlaku pada batang tubuh anda, kata Mat Pit itu:

‘Hello brother! Sini kejap gua nak pesan. Lu jangan ikut macam gua, hisap rokok, hisap dadah, tak semayang. Tak elok bro, Lu orang Islam Lu mesti semayang. Lu jangan jadi macam gua. Ingat pesan gua ni bro’

Adakah anda akan menjawab begini:

‘Apalah mamat ni, tak sedar diri langsung. Nak nasihat orang, tapi dia pun rosak! Hampeh’

Ataupun,

‘Oh! Betul juga apa yang brother tu cakap. Sekurang-kurangnya ini peringatan buat aku yang lupa’

Kata Saidina Ali karramallahu wajhah:

‘Jangan kamu melihat siapa yang menegur kamu, tetapi pandanglah apa yang ditegur (isi teguran) olehnya’

Konklusinya begini. Jika anda memandang orang yang menegur itu lebih utama posisinya untuk pertimbangan anda dalam menerima teguran, sampai bila-bila kita akan terus menjadi orang yang sukar untuk menerima teguran. Begitu juga sebaliknya, jika yang dipandang adalah teguran, dan nasihat itu adalah kepentingan yang paling utama dalam pertimbangan anda menerima nasihat atau teguran, maka anda adalah orang bijak dalam memotivasikan diri anda.

Mudah, anggap saja teguran itu bukan dari datang siapa-siapa, tetapi datangnya dari ALLAH. Cuma DIA menyampaikan teguran itu melalui wasilah sahaja. Sebenarnya kalau boleh ALLAH mahu menegur direct kepada manusia, ALLAH boleh saja mahu menegur begini:

‘Wahai Karim, jangan kamu tinggal sembahyang nanti kau akan AKU masukkan ke dalam neraka yang paling bawah sekali. Faham!’

Tetapi TUHAN itu Maha Bijaksana, dia hantarkan Mat Pit (Mat Dadah) tadi untuk menegur. Jadi, lainlah sikit telo dan loghatnya: (rujuk dialog Mat Pit di atas)

Makna dan maksud teguran itu tetap juga sama: JANGAN TINGGALKAN DAN LEWAT KAN SOLAT!!

Lalu, adakah anda perasan jika anda menolak nasihat dan teguran daripada Mat Pit itu bahawa anda telah menolak teguran ALLAH??

Tanyalah diri dan iman anda. KEHIDUPAN anda, anda lebih memahami caranya!

p/s: siapa 'orang kita' tu?

Untuk read more, tulis di sini...

1 Response so far.

  1. What is even harder to Abercrombie clothing come by than cheetah print curtains? abercrombie Jeans Cheetah print clothing. Shirts, jackets, Abercrombie Pants or pants that have cheetah Abercrombie Tees Spot patterns on them are very niche item and Abercrombie Shorts hence are not very easy to come by. If you're looking for clothing with this pattern, Abercrombie Sweaters you will have to go on specialty online stores, or you will have to merake them yourself. If you want to purchase cheetah clothing, your best bet is the internet; however, if you're aiming to make the clothing yourself, you can find the designs in many fabric stores.