Saya hanya mahu menduga dan menulis sebuah pandangan yang saya lihat dan perhati, juga apa yang saya research melalui pembacaan saya. Mohon maaf pada pasangan yang sudah berkahwin dan couple (maksud saya wife & husband) yang masih merah berinai atau saya khususkan kepada pasangan veteran suami isteri, jika artikel menyalahi apa yang telah dilalui anda sepanjang melalui bahtera perkahwinan. Maklumlah saya masih bujang, belum ada pengalaman dalam selok-belok berumah tangga.

Namun, jika artikel ini jauh menyimpang, anda boleh mengabaikannya sebagai persepsi yang datang dari orang bujang yang masih mentah erti perkahwinan. Jika betul, apa salahnya diambil sebagai garisan pedoman, agar gerbang pelayaran anda akan dihiasi keindahan sepanjang mengemudinya.

Saya tidak kisah sangat, jika ada yang sudah bertitile atuk atau nenek, pun masih boleh mencubanya di rumah, mudah saja. Tetapi mungkin sikap anda saja yang menghalangnya, menghalang untuk membina suasana romantik dalam syurga dunia. Ayuh!


Kenapa Malu-Malu / Segan-Segan, Diakan Sudah Halal?

Saya tidak mahu menyalahkan atau melebihkan sesiapa di dalam hal ini, tetapi apa yang selalu diperhatikan, masalah pasangan bersikap dingin dan ‘malu untuk beromantik’ kerap berlaku di kalangan orang agama. Malu katanya. Tidak kiralah ustaz mahupun ustazah.

Maaf, saya juga tergolong dalam kumpulan itu, jadi saya minta ruang untuk menegur.

Saya kadangkala, cemburu melihat pasangan muda-mudi (bukan golongan agama) yang bahagia mereka itu lebih lama dan panjang daripada kita. Romantik mereka lebih intim daripada kita. Kalau 'kita' berjalan ke pasar, selalunya seorang akan di depan dan seorang lagi di belakang, tetapi mereka bukan setakat beriringan bahkan berpimpin tangan dan memaut pinggan, mereka tidak malu. Kata mereka apa mahu malu? Kami sudah halal. Saya pasti anda mungkin belum pernah lagi melihat pasangan ustaz atau ustazah makan bersuap atau jika ada pun jarang kita jumpa.

Betul dan tepat sekali. Sudah halal.

Namun, tidaklah saya meminta anda supaya menunjuk-nunjukkan kemesraan pasangan anda di hadapan orang, saya tahu ada orang yang akan menghukumnya sebagai BERDOSA!!. Tetapi anda boleh menjaminkah, bahawa jika anda berdua di rumah anda akan semesra itu?

Pesan saya kepada semua pasangan terutama yang sealiran dengan saya, jangan berikan alasan bahawa suami sibuk berdakwah dan isteri penuh berusrah untuk tidak memesrai isteri atau suami di rumah. Kerana nilai ini adalah satu keperluan dan hiasan rumah tangga anda walaupun ia nampaknya picisan. Jika itu alasan anda, maka sampai bila-bila tidak akan wujud rona romantik dalam ‘syurga yang anda bina’ nanti.

Tetapi inilah yang kerap berlaku, mungkin antara sebab-sebabnya adalah yang ini:

Suami yang ego bimbang dikatakan menggatal sedangkan hati kecilnya berkata mahu, begitu juga si isteri yang malu mendahului takut dikatakan mengada-ngada. Akhirnya kedua-duanya membatu menyimpan masalah hati masing-masing, lalu membuahkan suasana sekeliling di dalam rumah yang sentiasa dingin dan hambar. Susahkah mahu mengucapkan sayang atau pujian untuk pasangan?

‘I love you honey’ (ini adalah ucapan yang paling-paling mudah dah masyhur)

‘Abang suka kalau awak selalu begini dan begini…..’

‘You nampak cantik malam ni’

‘Abang ada surprise untuk Sofea for anniversary kita nanti’

‘Ila, mari abang tolong ikatkan tudung Ila’

Tetapi lain yang selalu terjadi dalam rumah masyarakat kita, ini bukan sekadar dongengan di dalam cerekarama melayu yang dilakonkan semata-mata, tetapi realiti. Percayalah ini adalah realiti yang sukar diubah.

‘You makanlah dulu dengan anak-anak, I kenyang lagi’

‘Apa pegang-pegang I ni, rimaslah. Tak malukah orang tengok kita?’


‘Sudahlah tu Timah, tak payahlah kamu nak bersolek-solek. Kamu tu dah berumur, geli pula saya menengoknya. Pakai biasa-biasa udahlah, huh’

Inilah penangan (kata-kata) pemati motivasi dan pembunuh suasana romantik dalam rumah tangga. Sudahlah tidak mahu membina suasana, dihambar-hambarkan pula suasana yang sudah tersedia kusam!!

Anda percaya tak kalau saya katakan bahawa Nabi saw juga manusia yang romatik dengan isterinya? Eh, zaman dulu ada ke romantik-romantik ni? ADA, Cuma dulu tak dijumpai lagi perkataan romatik, tapi sudah ada pengamalannya.

Apa yang Nabi Muhammad saw romantik? Kalau saya ceritakan, mungkin ada di kalangan pasangan suami isteri yang tak mampu hendak buat. Tapi saya ceritakan juga, untuk semangat motivasi anda yang masih belum romantis. Nabi saw dikatakan pernah mandi bersama dengan Siti Aisyah di dalam satu bejana. Anda pernahkah? Mungkin dalam satu kamar mandi pun tidak pernah barangkali.

Cukup!

Lagi?

Suatu masa, ketika Saidatina Aisyah di usia muda, Nabi saw pernah mengajaknya berlumba lari. Lalu ketika itu menanglah Saidatina Aisyah kerana usia mudanya yang membolehkan dia memenangi perlumbaan itu, kerana tenaga mudanya yang masih segar. Diriwayatkan pula selepas Saidatina Aisyah meningkat usia tua, tubuhnya sudah semakin berisi, Nabi saw sekali lagi mengajaknya bertaruh kembali perlumbaan yang dahulu dikalahi oleh Nabi saw, kali ini Nabi saw mahu tebus kembali kekalahannya, akhirnya Nabi saw berjaya. Eh, tak romantik lagikah kalau sudah boleh berlumba-lumba lari, berkejar-kejaran dan mandi sebejana?

Saya rasa anda juga pernah melaluinya, tetapi hanya berbeza situasi. Mungkin main kejar-kejaran anda itu ketika anda sedang berperang dengan pasangan anda. Bukan sekadar berkejaran, bahkan periuk kuali juga berterbangan.

Orang-orang agama, jangan marah ya! Saya cuma menegur kepada mereka yang tidak tahu dan berikan petua kepada siapa yang mahu.


Siapa Yang Mahu Mulakan Dahulu?

Kalau si suaminya yang ‘pemalu ayam’ maka apa salahnya si isteri yang menjadi pemecah tradisi, biar nanti suaminya akan termotivasi. Ubahlah pepatah melayu, tidak salah saya rasa. Dahulu semasa di zaman-zaman ‘mencari’ tak mengapalah berpegang dengan kata ‘Perigi tidak boleh mencari timba’. Tetapi sekarang sudah lain, anda sudah hidup berdua yang memboleh apa sahaja perlakuan, bahkan berpahala!! Jadi, tiada siapa yang menjadi perigi dan tiada juga yang menjadi timbanya. Dua-dua boleh mencari dan memulakan.

Ah! Kadang-kadang suami juga perlu dipush! selalu.

Duduklah, carilah waktu kosong untuk masa berduaan, ketika anak-anak sudah lelap dibuai mimpi atau sewaktu keluar makan malam sempena anniversary. Mungkin itu masa yang paling sesuai untuk anda dan pasangan ‘membisik’ dan berbincang hati ke hati. Paling kurangpun, jika tiada masa lapang, di kamar tidur sudah memadai untuk beromantik.

Cukup dan memadai saya katakan, anda sudah dikira berjaya jika anda dapat meluahkan dan menceritakan masalah serta apa yang terbuku di dalam hati masing-masing. Sekurang-kurang isteri tahu apa yang pernah dilakukan kepada suami tersayang yang telah melukakan hati si suami. Suami pula faham bahawa hati si isteri pernah terguris suatu ketika dahulu disebabkan si suami lebih memuji masakan kakak iparnya di hadapan ibu mertuanya. Eh, jangan main-main, walaupun hanya sekadar masalah pujian dalam masakan, perempuan mudah tersentuh hati. Jadi, wahai si suami, janganlah puji sembarangan di hadapan sembarangan orang. Nanti ‘memuncunglah’ jawabnya!

Ada orang, setiap malam adalah malam pertama untuk dia dan pasangannya, lalu setiap malam tempat mereka berduaan dan memuhasabah penilaian diri, si isteri menegur suami, si suami pula dengan rasa berlapang dada menerima teguran itu, dan begitulah sebaliknya.

‘Siti minta maaf kalau siang tadi meninggi suara dengan abang’ luah si isteri malu-malu.

‘Tak apa sayang, abang faham isteri abang letih’ si suami dengan rasa terbuka hati memaafkan intan payungnya.

Bagi yang sukar mencari ruang dan masa ‘berbulan madu’ gunakanlah bila mana ada masa berdua walaupun masa itu sempit, namun apa yang paling penting untuk mengindahkan suasana kemesraan dalam perbincangan hati, carilah masa yang anda dan pasangan anda lapang fikirannya ketika itu, supaya tiada nada emosi semasa berbicara soal hati. Ketika itu, kalau mahu menangis sepuas-puasnya pun tak mengapa, bahkan tentu suami anda akan tersentuh dan ‘cair’, bukan cair dengan tangisan anda, tetapi sikap anda yang jujur dan mulus terhadap suami. Masa ini, tidak salah jika si isteri mahu menggunakan air matanya, jika baik apa salahnya kan?. Apa yang kita mahu adalah, sesi muhasabah ini berakhir dengan KEHIDUPAN yang lebih indah dan romantik.

Cubalah rasa sendiri!

Untuk read more, tulis di sini...

9 Responses so far.

  1. Salam ustaz, banyak entry pasal rumah tangga ye..untuk melahirkan sebuah entry yang baik pastinya ustaz telah berfikir panjang dan membuat pelbagai rujukan berkaitan hal rumahtangga. haih,,nampak dah bersedia ustaz kita ni. dah ada calonnya?

  2. kingafiq nk blk mesia ke fasal thani ni..klo nk tolong jd fotografer..leh jer..boking awal.. :P

  3. udah ada calonnya..jgn dikacau ya..:)
    afiq..kita tgk siapa dulu :p

  4. salam rul..

    aku memang dah lama nak minta jasa baik ko jadi fotographer aku..
    jeles la tengok teman2 kahwin buat outdoor wedding picture

    kalau dapat kat sawah padi best tu..hihi

    tapi, ongkosnya kasi murah sikit rul,

    tapi, belum janji lagilah rul nak balik malaysia ke x thani ni.. kalau ada hal 'penting' baliklah kot, hihi

    to mat abu:

    jangan pandai2 mengGOSIPkan sesiapa,
    ana masih bujang + trang tang tang..

    heheheh...

    ada satu artikel baru idea dari shuk, tapi tak tahu bila nak menulisnya, ingat nak suruh dia je tulis, sebab blog dia masih bersawang lagi:

    ISTERI BUKAN HAK MILIK, TAPI ANUGERAH..

    lagi satu,

    HIKMAH POLIGAMI; SUAMI TAK AKAN 'PUAS' DENGAN YANG 'SATU'

    dua2 ni idea dari dia..memang shuk nak pasang lebih dari satu..amboi

    all the best geng!!!

    p/s: arul sebenarnya dah 'berpunya' juga, tunggu masa je tu..hihi
    mat abu pula kuat memilih, moga bertemuh jodoh kalian dengan yang solehah.

  5. salam to teman 'FOLLOWER'

    saya banyak ambil dari pengalaman sendiri, cerita teman2 dan bacaan.

    kadangkala selalu berfikir dan buat hipotesis sendiri dan bandingkan dengan reality..

    bersedia?? in progress..

    thanks for comments and esspecially follow this blog!

  6. salam ustaz,

    mcm mna nak jd romantik dlm family, contohnya nk jd abang atau kakak yg romantik..

    btul ke org cepat marah tu x romantik?

  7. Celah mana plak memilih ni..haha
    ust afiq jgn risau."Rahsia" Nta xkan smpai pd mereka2 yg xpatut tahu.huhu.

    Kl smua tu idea shuk,apa kata nta tuliskan pastu paste kan di Blog beliau..hahaha

  8. nice article.. macam xcaye je ust afiq ni tak kahwin lg, banyak ilmu tentang rumah tangga, bila nak praktik ?

  9. salam.....

    daripada apa yang disampaikan seakan tak percaya kalau empunya blog masih belum berumahtangga kerana idea-ideanya.
    walaubagaimanapun pun harap-harap sdr akan termasuk dalam golongan suami yang romantik seperti yang diperkatakan suatu hari nanti agar istri akan rasa dihargai....