Saya mahu bercerita soal lumrah sahaja pada kali ini, soal yang orang kurang memandangnya. terimalah..

Selalunya, situasi tidak kamcing ini berlaku di antara isteri dan ibu mertuanya, pendek kata perempuan dengan perempuan kadangkala bila bertemu emosinya menjadi lain. Seolah ada rasa-rasa kurang selesa. Ibarat menyarung baju yang basah dan lembap, nampak ok tetapi terasa gatal-gatal yang memaksa untuk menggaru – tidak selesa.

Bagi yang ngam tidak mengapalah, tuah badan jika isteri dan mertua ibarat kuku dan isi, suami tidak terlalu risau jika ingin ke tempat kerja, tinggal mereka berdua dengan selamat. Tetapi jika sebaliknya, hari-hari rambut di kepala akan gugur kerana menanggungnya. Akhirnya terjadilah seperti drama berepisod Astro PRIMA,

Menantu vs Mertua.


Bila Dah Jadi Begini..

Dalam hal ini, saya bukanlah terus menyalahkan si isteri atau memihak dan melebihkan sikap mertua, cuma apa yang ingin diketengahkan adalah
  • prinsip hubungan yang perlu di jaga;
  • dan sistem komunikasi dua hala yang berkesan.
Seorang isteri yang berhemah harus tahu tanggungjawab yang perlu ditunaikan kepada suaminya di samping haknya juga perlu dicurahkan untuk mertuanya. Ada sesetengah mertua yang sikapnya dingin dan cerewet, itu atau ini tidak kena dan tidak boleh, banyak pantang larang dan sebagainya, tetapi itu bukan halangan besar untuk si isteri menjaga hubungan dengan mertuanya. Isteri yang bijak mengawal emosi diri akan tenang menghadapi apa jua kerenah dan perangai ibu mertua. Begitulah, dalam apa jua situasipun, ketegangan akan dapat diatasi jika sebelah pihak cepat-cepat mengambil langkah menerima dahulu pendapat yang lain (beralah) serta berlapang dada.

Berlapang dada; saya memikirkan ia harus terlebih dahulu dipraktikkan oleh si isteri, mungkin alasannya isteri lebih tertakluk kepada sikap menghormati orang yang lebih tua daripadanya. Sesekali, apalah salahnya dalam sebahagian perkara yang kecil dan remeh, si isteri cuba mengalah seketika untuk memberi laluan kepada mertua yang mungkin lebih berpengalaman.

Tidak rugipun, jika isteri mahu juga menegakkan pendapat sendiri, tetapi perlu kena pada gaya dan caranya. Nasihat saya, jangan sampai bermasam muka atau berperang dingin, apatah lagi bila anda, isteri dan mertua tinggal sebumbung. Sekali perang tercetus, mungkin lewat genjatan senjatanya akan berakhir. Tahu-tahu sajalah jika perempuan sudah bergaduh sesama mereka, haru kita dibuatnya.

Lalu, tidak banyak pun, isteri cuma perlu mengalah dalam sebahagian perkara yang kecil-kecil, misalnya jika mertua mahu menyediakan juadah makan malam, apa salahnya si isteri memberi ruang kepada mertuanya. Ini tidak, lain pula jadinya. Masing-masing tetap mahu mempertaruhkan kehandalan memasak, padahal bukankah lebih cantik, jika kepakaran itu dikongsikan, menantu memotong, mertua pula memasak.

Jika tidak boleh sekalipun, mohonlah izin hanya untuk menantu menanak nasi, sekurang-kurangnya adalah kesempatan untuk si isteri menjampi-serapah (membaca selawat-selawat nabi) ke dalam nasi yang ditanak tadi, dicampur pula dengan air tangan isteri yang sudah tersedia power! Mengancamkan?

Pastinya, bila si mertua dan suami menjamah nasi tersebut hati mereka menjadi tenang, hubungan anak-beranak pula menjadi baik. Berkat selawat dan air tangan isteri.

Selain itu, isteri juga perlu pandai mengambil hati dan memiliki pemikiran yang geliga jika berhadapan dengan kerenah mertua yang kerap beremosi. Jangan terpengaruh dengan emosi mertua, kerana itu bakal mengeruhkan lagi keadaan. Wahai isteri, anda seorang yang berumur muda, lebih senang dan mudah mengawal emosi berbanding orang tua (mertua).

Saya mahu berkongsi rahsia untuk wanita-wanita yang sudah bergelar isteri atau ibu, bahawa anda usah perlu risau atau khuatir, dengan mertua yang sering bersikap cerewet dan dingin. Sikap itu terjadi bukanlah kerana anda dibenci dan tidak disukai oleh mertua, tetapi si ibu (mertua) tadi cuma mahu memberikan kasih sayang yang tidak sempat diberikan kepada si anak (suami) ketika anaknya berstatus bujang dahulu, itu saja. Mungkin dahulu sebelum anaknya berkahwin, si ibu (mertua) tidak sempat mahu memasakkan Sup Siam ala Charte untuk si anak (suami), kali ini baru berpeluang menyediakannya, berikanlah ruang pada si ibu tadi, tidak rugikan?

Berebut memberikan yang terbaik kepada satu orang yang sama-sama dicintai, bukankah ia suatu persaingan yang sihat? Si isteri mahukan suaminya sentiasa rasa cukup, si ibu pula belum puas mencurahkan kasih sayang, kedua-duanya berniat baik. Sudah tentu, yang paling beruntung ketika ini adalah suami, bertuah kerana kedua-dua (mertua dan menantu) mengambil berat terhadapnya. Namun, jangan sesekali suami mencari kesempatan lain.


Bila Begini Pula…

Si ibu punyalah baik, kerja-kerja rumah semua diselesaikan, dari sekecil-kecil umat hingga kepada kerja menyediakan makanan, sampaikan kerja-kerja menantu (isteri) yang tertinggalpun dilangsaikan juga. Cuma yang menjadi masalah adalah menantu pula yang bersikap tidak elok kepada si ibu mertua. Habis segala perbuatan si ibu mahu disalahkan, bila si ibu mahu bermanja dengan cucunya, cepat-cepat saja dicapai, disuruh anak-anak kecil itu tidurlah, mengulangkaji pelajaranlah dan macam-macam lagi. Tujuannya tidak mahu si ibu (mertua) menyentuh anak-anaknya. – dengki.

'Abang, I rimaslah dengan mak you tu. habis semua kerja I nak dijaga. itulah, I ajak pindah tak mahu, macamlah you sorang je ada mak. huh!'

Akhirnya, suami pening. Hidup di rumah seolah dikongkong dengan sikap isteri yang menekan. Sedangkan, si ibu tidaklah melakukan perkara yang bukan-bukan, niatnya hanya mahu membantu keluarga si anak, itupun telah disalah-ertikan oleh si isteri (menantu).

Si isteri pula tidak henti-henti mengadu kepada suami setiap malam akan perihal si ibu, ada sahaja yang tidak kena, dan yang ini tidak kena. Mendesak suami agar berpindah ke rumah sendiri, kononnya tidak selesa apabila selalu diperhatikan oleh mertua.

Alasan.


Peranan Suami

Apabila berlaku situasi begini, suami sudah tidak senang duduk, di pejabat pun hati gelisah, pulang ke rumah pula hati tidak tenang mendengar rengekan isteri yang memaksa-maksa. Hanya memandang dari jauh kelibat isteri apabila berduaan dengan si ibu. Ya, memang sah. Si isteri tidak kamcing dan dingin terhadap ibunya. ‘Diluah mati emak, ditelan mati ayah’

Mahu menyalahkan isteri, sayangnya terlebih, tetapi ibu juga orang yang penting dalam hidup. Segalanya terletak pada redha ibu.

Dalam hal ini suami harusnya bijak menangani masalah. Dia sebagai orang tengah yang kerjanya mendamaikan antara mertua dan menantu. Jika kesalahan itu disedari berpunca daripada isteri maka hak suami menasihatinya supaya tidak bersikap dingin. Usahalah sedaya upaya agar si isteri tidak berlaku buruk terhadap ibunya. Jika memerlukan kata-kata amaran, tidak salah jika itu terbaik untuk mendidik si isteri.

Tetapi jika situasi meningkat buruk, nasihat si suami tidak diambil endah dan tidak pula dihiraukan. Suami boleh bertindak memingirkan isterinya. Sesekali hukum mereka dengan cara tidak tidur bersamanya dalam tempoh yang singkat. Tidak mengapa bertindak begitu kerana ia selaras dengan kata Nabi saw.

Nasihat saya mudah sahaja kepada para suami, ‘isteri boleh dicari ganti, tetapi ibu hanya seorang’... Di dunia dia seorang ibu, sampai ke syurga dia juga bergelar ibu kita. Anda masuk ke syurga bukan sahaja dengan redha ALLAH semata-mata tetapi juga melalui redha seorang yang dipanggil ayah dan ibu.

Penutup,

Alangkah indahnya jika KEHIDUPAN rumah tangga ini dihiasi dengan ramah-mesra dan gelak-tawa antara si isteri dan mertua sambil-sambil dilengkapi dengan senyum-tangis anak-anak. Gerbang perkahwinan ini akan terasa sperti syurga jika di dalamnya hanya ada kedamaian dan kebehagiaan. Bahagianya dicari melalui kasih sayang antara ahlinya, damainya pula diraih melalui keberkatan daripada ALLAH yang mengurniakan mawaddah dan rahmah.


____________________________


p/s: kelmarin sempat berbual-bual dengan adik di malaysia melalui Yahoo Mesengger. katanya saya harus kuat menghadapi situasi. Ya, saya sudah lemah ketika ini. moga TUHAN kembalikan kekuatan saya nanti.

Selamat Menyambut Hari Lahir Nabi Muhammad saw (maulidur rasul 1430)

________________________________________


Dapatkan wallpaper & Poster Motivasi KEHIDUPAN daripada saya di sini: afiqsaa'flickr
Sembang-sembang Motivasi bersama saya di sini (Yahoo Mesengger): afiqsaa@yahoo.com
Perkongsian Idea, Pendapat dan Masalah dengan saya di sini: (Email): afiqsa@yahoo.com
Laman Sosial bersama saya di Facebook: type 'my afiq'


Untuk read more, tulis di sini...

12 Responses so far.

  1. salam. ust saya mahu bagi satu situasi.mgkn ini sy kira lebih menekan KEHIDUPAN.saya ada seorang sahabat yang telah kehilangan ibu, biasala si bapa akan berkhawin lagi, apa yang lebih buruk adalah si bapa mendapat isteri yang buruk perangai( sy berani cakap kerana pernah melihatnya),dia tdk menyukai anak2 tirinya dan cemburu jika suaminya menyayangi anak2nya.hatta dlm pemberian Nafkah!Dalam kisah ini adik beradiknya seramai 6 orang yg kehilangan ibu sekaligus bapa kerana bapanya selalu memberi alsan bahawa ibu tiri out of control!.dia hanya menurut sahaja dgn alasan tidak mahu bergaduh!sy juga turut bengang dgn bapanya yg LEPAS tangan dlm HAL mendidik anak2,byk alasan yg membodohkan!kesannya sahabat sy FOBIA@TRAUMA dgn LELAKI,dia menyampah memikirkan hal KEHIDUPAN terutama bab PERKHAWINAN fikirnya sama sahaja, bapanya juga seorang AKTIVIS dan baik asalnya, namun akhirnya dapat diubah sekaliGUS oleh seorang PEREMPUAN yg bernama ISTERI.-sy risau akan aktivis gerakan sekarang.sebenarnya ini merupakan barah besar dalam KEHIDUPAN mereka.tpi berapa ramai yg sedar???

  2. salam..

    saya baru 9 bulan bernikah, masih belum mengandung dan sepatutnya masih dlm mood honeymoon. tp baru2ini kami bagai tak sehaluan dan sering salah paham gara2 karenah ibu mertua saya. saya dibenci kerana tidak hamil2 lg.

    ibu mertua sy terlalu menekan dan mendesak saya untuk mengandung. bkn saya sgaja merancang, tp rezki belum ada. lagipun ekonomi kami suami isteri tak bgitu kukuh..

    sejak dua bln lepas ibu mertua sy tak habis2 menyuruh saya berubat 'dgn' bomoh. bomoh itulah, inilah.. alasannya nak tahu kalau2 saya ada menghidap penyakit atau terkena sihir. seumur hidup saya tak pernah skali pun saya berjumpa bomoh dan tak pernah terpikir untuk menjurus ke arah itu.

    saya menolak dgn baik, saya yakin Allah akan beri rezki tak lama lg..sebab sy dan suami mmg sihat dan subur.

    tp ibu mertua saya tak putus asa, suatu hari saya terjumpa bungkusan kecil berbalut kain merah seperti 'tangkal' di dalam beg duit suami. rupa2nya ibu mertua saya yg letak tangkal tersebut semasa suami saya singgah solat di rumahnya selepas pulang dr kerja.

    kami suami isteri bercadang nak membuang tangkal tersebut kerana sudah terang2 ianya syirik dan khurafat. bila kami pulang ke rumah mertua, ibu mertua sy bersungguh2 melarang suami sy membuang tangkal tersebut. katanya kalau nak selamat, simpan tangkal tu krn dia berpenat2 mencari tangkal tersebut. saya cukup hairan apa perlunya tangkal2 ini semua?

    sejak daripada itu, hubungan saya dan suami kian panas. ada saja yg tak kena. suami pula terlalu menurut kata ibunya..setiap hari dia pasti singgah ke rumah ibunya sebelum ke tempat kerja atau selepas pulang dari kerja. bayangkan setiap hari dia berulang alik selama sejam lebih semata2 nak puaskan hati ibunya. bila hujung minggu ada saja alasan ibu mertua saya menyuruh suami saya balik sedangkan bukannya ada apa pun yg nak dilakukan. suami saya kerap meminjam duit saya untuk tanggung kos blanja harian dirinya termasuk ibunya.

    setakat ini saya masih bersabar lg..saya tak pernah meninggi suara, menyindir atau memarahi sesiapa. saya ni manusia biasa juga, punya hati dan perasaan. saya tak pasti smpi bila boleh bersabar, namun saya harap Allah sentiasa bersama saya..amin..

  3. What is even harder to Abercrombie clothing come by than cheetah print curtains? abercrombie Jeans Cheetah print clothing. Shirts, jackets, Abercrombie Pants or pants that have cheetah Abercrombie Tees Spot patterns on them are very niche item and Abercrombie Shorts hence are not very easy to come by. If you're looking for clothing with this pattern, Abercrombie Sweaters you will have to go on specialty online stores, or you will have to make them yourself. If you want to purchase cheetah clothing, your best bet is the internet; however, if you're aiming to make the clothing yourself, you can find the designs in many fabric stores.

  4. salam. saya xrasa encik tahu ap sebenarnya kehidupan bersama mertua. maybe sbb encik ni xpernah tinggal bersama mertua. wallahualm lah kan. dalam artikel encik cuma disebutkan sikap isteri terhadap mertuanya. kebanyakknya semua salah isteri. n isteri perlu mengalah. xda sikit pun pasal mertua perlu mengalah. alasan encik nk beri peluang mertua mejaga anakknya yang tidak sempat dijaga dahulu. munasabah ke alasan tu? saya rasa x sbb mertua dan anak sudah bersama lebih 20 tahun sebelum si anak berkahwin. biarlah menantu yang jaga anaknya pula sbb diorang baru kahwin. dah tu tinggal sekali pulak tu. apa masalahnya. yang saya nampak cuma sikap mertua yang tidak mahu mengalah pada menantu.tahulah anaknya itu lelaki yang memang xlepas tanggungjawab pada ibubapa sampai mati tapi mertua tidak boleh mementingkan diri. si anak kini sudah berkahwin dan tanggungjawab pun bertambah. buat ap nk memberatkan lagi tanggungjawabnya itu sedangkan mertua punya anak lain lagi yang belum berkahwin?misalnya lah kan..kalau anak tunggal tu lainlah..sbb tu sorang jelah anak yg dia ada. apa yg pernah terjadi pada saya xdelah byk sgt bab bergaduh2 ni cuma lebih pada sakit hati. yalah. anak saya sorang saja dan dia nk ambil anak saya tu jadi anak dia sbb dia xda anak perempuan kebetulan pula anak saya perempuan. dia melarang anak saya memanggil saya ibu dan menyuruh anak saya memanggil dia mak. bayangkanlah betapa hancur hati saya bila dia beritahu semua orang yang itu adalah anaknya dan bukan anak saya. nama ank saya pun di bintikan kepada bapa mertua saya untuk rekod klinik, hospital dan macam2 lagilah. dalam hal kehidupan pula, semua keputusan dalam hidup saya dari yang besar sampailah ke pakaian saya pun dia nk tentukan ikut citarasa dia. semua ini berlaku sepanjang 6tahun perkahwinan saya memandangkan suami saya tinggal di luar negara yang memaksa saya tinggal bersama mertua. bila saya demam pun dia nk suruh saya buat kerja alasannya dia nk tengok tv. bukanlah semua ada sesetengahnya sahaja. berdasarkan apa yang encik tulis dalam blog encik ini, saya rasa encik masih belum tahu lagiapa maknanya 'isteri tak ngan dengan mertua'. mungkin ini pendapat encik sahaja tapi inilah kisah benar yang terjadi pada saya.

  5. betullah..encik macam berat sebelah..bedasarkan pengalaman saya..ibu mertua yang selalunya over..semua hal dia nk control..anak lelaki dia dah berkahwin..dah ade keluarga..sepatutnya sebagai orang yang lebih tua kalau anak menatu buat silap di tegur bukan semua hal dia nak campur..macam tu x guna kawin..dah kawin pun rasa macam tak kawin..semua keputusan kene ikut cakap dia..~menantu pening~

  6. Salam ukhuwwah ustaz, saya juga mengalami situasi yang sama di mana isteri saya sudah 9 tahun bukan sahaja tidak ngan malah telah berpatah arang untuk bersua muka apatah lagi bertanya khabar. Saya selaku orang tengah (suami)rasanaya mungkin dah melakukan yang terbaik yang ada tindakan saya di peringkat permulaan tidak begitu bijak. Sebetulnya isteri saya asalnya memang memasuki keluarga saya dengan hati yang humble, mungkin ahli keluarga saya terlalu merendahkan isteri saya, mungkin juga saya agak emosional pasa mulanya. selalulnya saya cuba cool kan kedua dua nya. Pada isteri saya cakap - alah emak memang macam tu, mulut je gitu tapi hati baik. Pada mak pulak, A (isteri) ok mak, alah sikit2 tu kira neutral la tu....
    Adakalanya saya dihadapkan dengan dugaan dan situasi yang betul betul memerlukan pertimbangan bijak saya umapamnya anak tak sihat, balik kampung, adu domba ahli keluarga dsbnya. Lewat tahun 1998, konflik semakin hari semakin meruncing hinggalah ke tahun 2003. puncanya ada kerana isu identiti, jahat mulut, terasa hati, pandangan sinis. Perkara berlarutan hingga gaduh. Isteri saya makin lama makin tak mahu balik, apatah lagi nak ambik tahu "walaupun hal sebiji batu di kampong saya....hingga ke hari ini. Berbagai cara telah di cuba untuk membuka pintu hati beliau untuk bersama sama keluarga saya terutama dalam hal hal penting seperti kenduri kendara, hari raya dan apa apa jugak event penting.....SAYA PULANG SENDIRIAN sejak 9 tahun lalu. Pernah mak ajak balik tapi A masih berkeras...katanya sekiranya saya berkeras/bertegas maka dia akan failkan di mahkamah. ikut hati nak aje sahut cabaran tu, tapi mengenangkan saya ada anak kecil 9 bulan, anak perempuan 9 thn dan abang yang ISTIMEWA...saya redha dengan ketentuan ini....
    Mintak ustaz usulkan cara bagaimana saya nak menangani masalah ini...

  7. ya sy juga sependapat dgn2 yang lain...sememangnyer situasi yg terjadi tak semudah spt yg dikata...mmg byk kes yg melibatkan mertua tak ngam menantu banyak terjadi disebabkan sifat mertua. mertua merasakan anak lelakinyer wajib mengikut kata2nya sedangkan dia tahu perkara2 spt itu membebankan anak lelakinyer serta menyakitkan hati menantu perempuan. contoh masalah sy skang tidaklar bsr mane tp hati sy memberontak....ms mula2 kawin kami suami isteri duk berasingan selama 6 bln. akhirnya sy berhenti keja dan duk bersama suami. hampir sebulan kami duk bersama ibu mertua telah menghantar anak perempuannyer(adik ipar) tinggal bersama kami kononnya adik ipar bermasalah tinggal di kg. sy tertekan dgn situasi ni tambahan sy br disahkan mengandung ketika itu. terus terang sy katakan adik ipar amat2 pemalas membantu membuat keja rumah...dia hanya duduk goyang kaki di rumah kami-makan dan tido. tp sy bersabar. bile ade kenduri sedara mara suami, mertua paksa kami blk utk meraikan sedangkan sedara mara yg lain ramai (adik beradik mak tinggal berdekatan).perjalanan kami ke kg mengambil masa 8 jam dr kl. bkn setakat tu, suami diarah untuk mengeluarkan belanja utk kenduri tersebut sedangkan ada kala kami putus kewangan. tp suami tak penah cerita pd maknyer ttg mslh kami, dia hanya mengikut tanpa membantah, pendek kata mak nak anak menantu dia mengikut sume arahan dia tanpa alasan. sy benci dgn situasi ini. hati sy membengkak. mertua juga akan libatkan anak2 sekiranya ade mslh wlu hal2 yg sekecilnyer. dia akan menyuruh suami balik serta merta ke kg utk selesaikan.
    ketika sy bersalin mertua hendak sy berpantang di rumahnyer..sy diibaratkan tak wujud sbb mertua ambil alih menjaga baby sepenuhnye. dia hanya memerlukan sy ketika baby nangis nak menyusu. lain2 dia dan anak beranaknyer uruskan dr A-Z. yg menyakitkan hati dia bercerita pada org2 yg dtg melawat kononyer sy tak pandai uruskan anak. bayangkan bengkaknyer hati sy diperlakukan begitu.
    baru2 ini skali lg mertua telah menghantar cucunyer yg tidak bersekolah tinggal dgn kami kononnyer budak tu liar duk di kg....keadaan berlaku sama spt adik ipar duduk.sy mmg tertekan dgn sikap mertua. begitu jg suami tp dia diamkan diri sj. disebabkan skt ati yg teramat sy menyuruh suami menghantar anak sedara blk ke kg.tp skali lg mertua tanpa berbincang mengarahkan kami membawa semula cucunyer tinggal ngan kami..tp anak sedara tu tak mau ikut.ya allah mendidih drh sy waktu tu. kenapalar mertua suka meletakkan berbagai tanggungjwb dan mslh pd kami? disebabkan ini sy amat2 tawar hati utk plg ke kg suami..sy tak tau ape lg masalah yg akan ditimbulkan slps ini. Ikutkan nii cume sikit...dan sy masih mampu bersabar...

  8. Salam, saya sgt bersetuju dengan yang lain dan bersimpati juga. Satu keadaan yang sy tidak gemar ialah perihal 'bawa mulut'. Apa saja yang keluar dari mulut seorang ibu, anak-anak akan percaya so kalau mak mertua dah aibkan menantu sendiri, dah tentu ramai yang percaya. Maka negatiflah pandangan ipar duai yang lain. Itulah keadaan sy sekarang. Bila pergi ke rumah ipar duai, sy terpaksa tebalkan muka dan pekakkan telinga. Kalau tak sakit jiwa juga sy akhirnya. Sy kagum dengan ibu sy sendiri, tak pernah nak bercerita yg tdk baik tentang adik ipar sy. So sy & adik ipar pun akrab. Alangkah indahnya kalau si ibu mertua sentiasa memuliakan anak menantu.

  9. Alhamdulillah saya mempunyai suami yg pandai handle situasi.. Kalau tidak sakit hati juga dgn sikap mereka yg bermulut lepas,suka mengatur itu dan ini wlpn brg itu terang2 berada depan mata mrk.. Memang kebanyakannya menantu perempuan yg akan hadapi masalah dgn mak mertua disebabkan org perempuanlah yg banyak berurusan dgn dapur dan anak2.. Menantu lelaki nak terbongkang dpn tv 3jam pun tak jd hal,masuk dapur skali skala dah dikira rajin,tapi tidak pd menantu perempuan.. Nasihat encik tidak realistik dgn situasi..

  10. saya pun setuju dgn yg lain. kdg2 yg jadi punca adalah mak mertua yang tak nak faham keadaan. saya baru berkahwin dan sekarang duduk dirumah saya sendiri tapi tak jauh dari rumah mak mertua. sebelum ni mak mertua seakan melarang kami duduk dirumah sendiri dengan alasan tak munasabah dan menyakitkan hati saya. mak mertua sememangbya rapat sgt dgn suami smpaikan dah kahwin pun nak dilayan suami tu mcm sebelum kahwin. kalau boleh nak 24 jam suami saya tu ada dgn dia. semua benda yg suami buat sekarang ni mcm salah dimata dia selagi suami jauh. saya tgk mak mertua ni mcm tak boleh terima kehidupan kami yg baru. mcm2 dugaan berlaku yg menyebabkan saya harap sgt kami boleh hidup dirumah sendiri jauh dari rumah mertua.

  11. Sebaik mn pon mertua.. tak boleh tggl sebumbung... ye lh... kalau ank perempuan sndiri pemalas xnampak.. kalau menantu ni mcm2 tak kena. Pengalaman saya.. ddepan ibu mertua puji... tp bila die ikot sy blk kg.. die burukkan sy pd family sy! Itu bru family sy.. kalau family@adik beradik dia? Ntah apa yg dia ceritakan.. sampaikan dia cerita dekat kakak saya yg saya ni cemburukan anak perempuan dia.. dan kalau saya ni xjumpa anak lelaki dia sy ni tak jd org@manusia..
    Ya Allah.. sampai mcm tu sekali.. skrg sy fikir.. cara yang terbaik adalah tinggal berasingan.. biarlah dia dgn anak kesayangan dia yang rajin sgt tu.

  12. Sya setuju ngan komen kt atas ni. Kdg2 mertua ni nmpk smua salah mnantu. Slh anak sndiri xnmpk. Tu yg mnantu rasa x adil. Paling sedih mnantu d sama kan ngan org yg kna azab dlm crita tnh kubur oasis. Dgn alasan, c mnantu xdgar ckp mertua. Paling xtahan dpan ipar duai mertua xckp apa tp blakang ipar duai mnantu kna ckp mcm2 smpi stres nk mampus. Bila mnantu dlm bilik hbis smua kna bgtau mnantu kuat tidur. Tp bila anak sndiri dlm bilik alasan bgtau org anaknya buat keja dlm bilik. Stresss!!!!.. hujung mggu n cuti umum kna blik rmh mentua. Xda msa privacy suami istri. Hanya bersabar kerana suami tersangat baik.