Persiapan Dalaman : Spiritual dan Material

Azri (bukan nama sebenar-bakal mempunyai blog sedikit masa lagi), salah seorang teman saya yang kacak orangnya, saya punyai ramai teman-teman sepengajian yang handsome belaka, jadi saya bertuah kerana tempias ke’handsome’man mereka, saya juga turut mendapat nama melalui tumpangan nama dan status kacak mereka, pendek kata saya cuma menumpang saham dan ‘minyak’ yang tumpah. (akhirnya saya sudah terpesong daripada membicarakan topik utama artikel ini), suatu petang dia bertanyakan saya, katanya mewakili seorang teman yang lain:

‘Apa persiapan anda, jika tinggal 5 bulan sahaja lagi untuk melangsungkan hari perkahwinan?’

Untuk menjawabnya, saya memerlukan beberapa fokus. Saya pasti, persiapan ini bukanlah dikira melalui seberapa banyak tempoh baki yang ada untuk berlangsungnya ke hari perkahwinan, jika setahun dan lebih lama pun masa untuk sampai ke hari yang dijanjikan, persiapan sudah wajar dijadikan keutamaan. Kalau bukan untuk berkahwin, apa salahnya untuk diri.

Tetapi saya faham akan permintaannya, (orang yang sudah hampir ke hari bahagia, gelabahnya makin menjadi-jadi). Ia buka soal persiapan sahaja, bahkan penekanan yang lebih dan last preparation untuk menuju kepada hidup berumah tangga. Kata saya begini, apabila sudah tinggal 5 bulan lagi untuk berkahwin, yang perlu ditumpukan adalah persiapan dari sudut material, adapun persiapan dari sudut spiritual (rohani dan ilmu) sepatutnya telahpun dipersiapkan sejak dahulu lagi, iaitu sejak mula-mula mengenali si idaman hati (iaitu pada hari pandang pertama atau tempoh taqdim).

YA, tempat tinggal (rumah atau kediaman), belanjawan majlis kahwin, kos KEHIDUPAN selepas hidup berdua dan lain-lain jenis persiapan material perlu disiapkan dalam tempoh ini. ia bukanlah kerana saya tidak mementingkan kerohanian (persiapan agama) tetapi persiapan ini (persiapan material) adalah jalan untuk kekuatan dan peneguhan kepada spiritual. Bagaimana mahu mendidik (mentarbiyyah) isteri jika rumah pun tiada? Macam mana pula jika suami hanya cukup-cukup sahaja belanjanya untuk keperluan sendiri, isteri mahu makan apa? Itulah yang dinamakan persiapan material yang akan menyambungkan kepada kekuatan spiritual.

Saya percaya, persiapan spiritual (ilmu agama) ini tidak perlulah saya menyentuhnya kerana sahabat yang bertanya ini seorang yang mendalami agama seperti saya. Sekadar lepas ilmu fardhu ain, fardhu kifayah, rukun iman dan ISLAM sudah memadai untuk anda memenuhi syarat berumah tangga. Ilmu-ilmu lain seperti tasawwuf, skill mendidik isteri, memasak dan lain-lain akan secara automatik dipelajari semasa hidup berumah tangga.

Seorang pakar motivasi terkenal menyebutkan, ‘jika kita mahu menunggu diri kita sudah bersedia, sampai bila-bila pun tidak akan ada suatu tanda aras atau ukuran yang mengiktrafkan bahawa kita sudah sampai ke tahap bersedia’

Lalu beginilah kesimpulan saya, ‘bersedia’ itu akan terjadi apabila kita sudah mengalami atau sedang melaluinya. Pengalaman adalah suatu persediaan kepada persediaan yang akan datang. Lalu, pengalaman hari ini akan menjadi guru kepada anda untuk mengawal anda ke tahap yang seterusnya. Begitulah seterusnya dan seterusnya….

Kerana itulah jika difikirkan secara mudahnya, bagaimana wanita-wanita yang bujang ini mahu membuat persiapan untuk mengandungkan anak nanti, adakah mereka perlu merasai (mempraktikkan) dahulu sakitnya melahirkan anak sebelum bernikah? Mustahil, mahu atau tidak mahu, persediaan (persiapan) tadi harus dilakukan selepas mereka disahkan mengandung (iaitu semasa dan sedang melaluinya).

Sebab itulah apabila teman-teman saya bertanya, ‘sudah bersediakah untuk berkahwin?’ kata saya; ‘Iyakan sajalah, jika tidak sampai bila mahu tunggu sudah bersedia?’

Namun begitu, tidak dinafikan segala persiapan untuk ke gerbang perkahwinan mestilah mendahulukan aspek dalaman diri, iaitu spiritual yang saya maksudkan, lebih-lebih lagi jika anda yang bakal menjadi seorang suami dan ayah kelak. Elemen tarbiyyah diri-sendiri mesti paling kuat dan perlu diutamakan untuk disematkan sebelum ia dialirkan kepada isteri seterusnya anak-anak yang bakal lahir nanti. Andai solat 5 waktu pun masih culas, bagaimana anak-anak anda nanti? Kata pepatah, ‘Ayah kencing berdiri, anak kencing berlari’ atau ‘Ayah borek, anak rintik’ atau ‘Mana tidak tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi’

Apabila sistem tarbiyyah ini telah stabil dan mampu menguasai ahli keluarga, ia tidak lagi dapat diatasi oleh apa-apa lawan sekalipun. Seorang yang miskin harta tetapi mempunyai kekayaan jiwa tetap akan melalui KEHIDUPAN berkeluarga dengan bahagia dan tenang. Kerana bahagia itu terletak pada agama, sebaliknya nilai material ketika itu sudah menjadi keperluan sampingan sahaja.

Percaya atau tidak, lihat sajalah pada Rasulullah saw, bahagianya terlalu agung walaupun di sisisnya tiada kekayaan, tetapi agungnya kerana budi dan agama yang dibawa.

Nota: Agama adalah asas keharmonian dan kebahagiaan untuk semua aspek KEHIDUPAN. Keluarga, masyarakat, dan Negara akan harmoni dan damai melalui pegangan terhadapnya.


Persiapan Terapi Diri : Imej dan Penampilan

Seperkara yang menjadi lepas pandang oleh para lelaki adalah soal imej, lebih-lebih lagi zaman sudah mula beredar, lelaki lebih gemarkan pakaian yang mudah dan ringkas. kemeja lengan pendek dan seluar panjang sudah memadai untuk ke tempat kerja. Kalau pelajar pula lebih ringkas daripada itu, mana yang sempat disarung dan dicapai, akhirnya ke kuliah dengan t-shirt dan jeans lusuh yang sudah kali ke 4 ditangguhkan untuk ke mesin basuh.

Kata pepatah Inggeris menyebutkan: ‘Jangan nilai sebuah buku itu berdasarkan kulitnya sahaja’ tetapi jika kulitnya (luaran) sahaja sudah tidak menarik untuk mata memandang, bagaimana pula orang mahu mendekati isi dalamnya?

Soal bijak berhias dan menjaga imej diri ini amat penting dan perlu dititik beratkan terutama bagi seorang lelaki. imej itu menggambarkan personaliti dan penampilan diri, cuba lihat di sekeliling anda adakah seorang Perdana Menteri tidak perlu berkot dan berpakaian kemas? Jika dia hanya memikirkan dia perlu berpakaian ringkas tanpa mempedulikan apa pandangan orang kepadanya, dia boleh melakukan begitu. Masuk ke Sri Perdana Putrajaya dengan memakai t-shirt sahaja, dia berhak tetapi situasi tidak membenarkannya kerana statusnya sebagai orang nombor satu di dalam Negara.

Lebih-lebih lagi jika anda seorang pelajar yang bertitlekan syariah, ia makin dipandang oleh orang kebanyakkan di sekeliling anda.

Lelaki juga harus begitu, asas memperkemaskan diri dengan imej yang sedap mata memandang perlu dipelajari dan di ‘biasa’kan sebelum berkahwin. Jangan semberono sahaja dalam berpakaian, ramai yang tahu menjaga pakaian dari segi hukum menutup aurat, tetapi lemah dalam menggayakan diri dengan penampilan yang kemas dan menarik. Mari saya kongsikan beberapa petua ringkas dan mudah dipraktikan untuk anda kelihatan menarik di mata orang:

• Seeloknya anda perlu membiasakan diri dengan pakaian yang kemas dan sopan. Jika tidak mampu untuk berkemeja lengan panjang (tie-in) dan berseluar slack yang digosok rapi, sekurang-kurangnya T-shirt yang anda pakai itu tidaklah kelihatan hodoh dan lusuh. Apa salahnya, jika ada sebahagian t-shirt dan baju-baju yang anda khususkan untuk kegiatan luar sahaja, itu sudah memadai, asingkan dari kegunaan dan aktiviti di dalam rumah seperti tidur dan memasak. Bukanlah mahu demand, tetapi sekadar mahu dilihat sebagai lelaki yang tahu mengurus diri.

• Sebaik-baiknya juga, baju atau tubuh anda tidak lekang dari wangi-wangian yang harum. Jika tidak gemar akan bau-bauan atau alahan dengan bau wangi yang kuat, sekurang-kurangnya janganlah ada bau yang ‘kurang menyenangkan’ keluar daripada badan anda. Bukanlah untuk bermegah-megah dengan perfume yang mahal dan standart, tetapi cukup untuk membolehkan orang mendekati kita tanpa rasa kurang senang dan ‘menutup hidung’. Barangkali mungkin tidak enak apabila orang mula berkata kepada anda: ‘aku tak tahanlah dengan si polan ni, baunya kuat sangat. Nak duduk rapat pun tak selesa’

• Jika anda seorang pelajar atau mahasiswa, sikap ini amat perlu, tidak kiralah apa jenis pakaian yang digayakan. Jika anda tidak gemar dan tidak mahu berkopiah atau bertopi ke kuliah, tidak berat dan susah jika mengambil masa yang sekejap untuk menyisir rambut anda. Tidak mahu kelihatan seperti 'budak skema' pun tidak mengapa, tetapi cukup sekadar orang tidak puas menatap dan tidak jemu memandang. Mudahkan?

• Adakalanya perlu untuk bermanis mulut supaya mudah untuk orang bergaul dengan anda. tidak susah, selalu tersenyum apabila bertutur, ringankan mulut untuk memberi salam dan sering bertegur-sapa apabila bertemu. Bukanlah mahu mempamerkan keramahan, tetapi sekadar menjaga ukhwah sesama kita umat ISLAM.

Mempraktikkannya tidaklah sesukar membuat kek lapis Sarawak yang memerlukan banyak komitmen, cuma memerlukan sikit semangat diri untuk berubah kepada gaya penampilan yang lebih memotivasikan. Apabila kelihatan kemas dan menarik, semua orang akan minat bersua dan berkomunikasi dengan kita. Silap hari bulan wanita-wanita akan jatuh hati kepada anda, ibu-ibu pula mengintai-intai calon untuk menantu mereka.

Setidak-tidaknya anda sudah melestarikan dan menunaikan amanah kepada diri sendiri. Hak itu akan ditanya jika tidak ditunaikan.

Akhirnya, saya tidak menafikan bahawasanya merubah diri kepada penampilan yang lebih baik adalah rumit. Jika anda tidak mahu memulakan dari sekarang untuk diri sendiri, bagaimana nanti untuk menguruskan pakaian, makan minum anak-anak dan isteri. Dalam hal ini, disiplin amat penting.

Penutup:

Persediaan perkahwinan bukan sahaja dilihat dari sudut yang kita nampak sahaja, tetapi di sebaliknya lebih dari sebuah persiapan yang tinggi dan komitmen bersungguh-sungguh. Jika mahu membina surau pun banyak kerenahnya, apatah lagi sebuah masjid yang mahu diabadikan sehingga ke syurga.

________________________________________


Dapatkan wallpaper & Poster Motivasi KEHIDUPAN daripada saya di sini: afiqsaa'flickr
Sembang-sembang Motivasi bersama saya di sini (Yahoo Mesengger): afiqsaa@yahoo.com
Perkongsian Idea, Pendapat dan Masalah dengan saya di sini: (Email): afiqsa@yahoo.com
Laman Sosial bersama saya di Facebook: type 'my afiq'


Untuk read more, tulis di sini...

6 Responses so far.

  1. lelaki n kek..wanita?..wanita n laptop..mungkin?hehe

  2. slm ust,

    mmg bnar, lelaki kurng jaga pnampilan, smpikan xthu urus diri.

    sy ada sorng kwn, hmpir brkawen, tp urusan diri msih bnyk yg kurng. sy sdah bnyk nsihat, ktanya 'dia akn b'ubah'

    entry yg brguna,

  3. slm wbth, to acik imah: menarik p'umpamaan anda, cuma klau dijelaskn lg best...

  4. trkesan dgn artikel nie, sy jg lelaki, kdang2 malu dgn sikap kaum sndri yg xpntingan kebersihan, jauh sekli nk jga penmpilan dri.

    walhal, ia dituntut oleh agama..

  5. What is even harder to Abercrombie clothing come by than cheetah print curtains? abercrombie Jeans Cheetah print clothing. Shirts, jackets, Abercrombie Pants or pants that have cheetah Abercrombie Tees Spot patterns on them are very niche item and Abercrombie Shorts hence are not very easy to come by. If you're looking for clothing with this pattern, Abercrombie Sweaters you will have to go on specialty online stores, or you will have to make them yourself. If you want to purchase cheetah clothing, your best bet is the internet; however, if you're aiming to make the clothing yourself, you can find the designs in many fabric stores.