NOTA KEHIDUPAN (1): Biasanya saya akan bikin secawan kopi untuk menaip sebuah artikel. Tak perlukan modal yang banyak atau rujukan yang tebal-tebal, secawan Nescafe membukakan banyak ruang idea untuk saya menulis. Kalau tiada idea juga, saya bikin secawan lagi.

Tanpa tekanan dan gangguan luar saya boleh melangsaikannya dalam masa setengah jam. Namun jika diganggu (waimmah bunyi jarum jam sekalipun), ia akan tertangguh selama beberapa hari. Saya bukanlah orang hebat menulis, kerana itu saya perlukan tumpuan yang teliti untuk menulis sesuatu.

Kadangkala, saya menulis di dalam dewan kuliah ketika pensyarah sedang giat berceramah (jangan tiru macam saya). Namun, apa boleh buat, idea datang tidak bertempat, saya harus manfaatkan kehadirannya sebelum ia hilang begitu sahaja. (oh! Kejamnya)

Saya mesti memberi sesutau kepada khalayak setiap minggu. Kerana itu janji saya. KEHIDUPAN itu berjalan setiap masa, tiada ruang untuk bermain jika mahu banyak menabur jasa.
____________________

NOTA KEHIDUPAN (2): Dahulu cita-cita saya mahu menjadi seorang doktor atau pakar bedah, namun selepas 20 tahun saya berfikir, saya mesti menolak impian itu dengan terpaksa kerana saya harus akui bahawa saya seorang lelaki yang takutkan darah (adeh!) dan lekas kasihankan sesuatu.

Saya tak boleh menjamah ayam atau lembu atau kambing yang disembelih di depan mata saya. Oh, saya tidak sanggup menelannya kerana ia seolah-olah (tak mampu saya sebutkan)…

Kerja-kerja menyembelih ayam di kampung diambil alih tugasnya oleh adik saya. Saya rela mengambil tugas yang lebih berat daripada itu seperti mengejar dan menangkap ayam keliling kampung daripada melihat darah yang mengalir seperti cerita vampire!

Ah, KEHIDUPAN kita memang berbeza-beza, tetapi ia dijadikan untuk melengkapkan antara satu sama lain.
____________________

NOTA KEHIDUPAN (3): Saya suka berjalan-jalan (pendek kata merewang dan melepak) di tempat-tempat baru. Dengan cara itu saya beroleh sesuatu, yang paling penting ia berguna untuk penulisan saya. Situasi sekeliling adalah bahan penulisan saya yang paling efektif. Rakan-rakan saya adalah bahan penulisan yang paling dekat untuk saya jadikan mereka sebagai uji kaji (lebih-lebih lagi mereka yang sudah berkahwin, hehe) mereka adalah mangsa yang paling seronok untuk saya menulis.

Kadangkala, saya tersenyum sendiri melihat pasangan ini. Ada orang bertanya kepada saya “dari mana dapat idea menulis tentang rumah tangga sedangkan saya belum pernah berkahwin?” Sukar untuk menjawabnya. Menulis berkenaan senario rumah tangga adalah yang paling unik untuk saya, kerana ia memerlukan pengalaman yang mesti dirasai sendiri.

Saya mencari pengalaman itu melalui bahan bacaan, pemerhatian di sekeliling (terutama rakan sendiri) dan menonton drama-drama Melayu di televisyen. Cerekarama adalah paparan realiti masyarakat melayu yang paling sesuai untuk rujukan saya menulis. Nasihat saya, untuk pasangan yang sudah atau akan berkahwin, banyakkan menonton drama melayu yang bertemakan KEHIDUPAN, anda akan kekal bahagia. Percayalah, Saya sedang merasainya walaupun ketika ini saya masih berstatus bujang!
_____________________

NOTA KEHIDUPAN (4): Suatu petang, saya terfikir sesuatu. Mengapa masih ramai manusia yang tidak memanfaatkan kedua-dua kehidupan mereka ataupun paling kurang salah satu daripada keduanya. Dua KEHIDUPAN yang saya maksudkan adalah dunia dan akhirat.

Kalaupun mereka merasakan potensi untuk berjaya di dunia ini tidak terlalu cerah, sekurang-kurangnya mereka beralihlah untuk menumpukan sepenuh kehidupan mereka kepada akhirat pula. Ini tidak, dunia pun mereka abaikan, akhirat jauh sekali.

Syurga itu tersangat luas, siapa sahaja yang berlumba untuknya pasti akan beroleh isinya. Neraka pula tidaklah terlalu sempit untuk menerima tetamunya. Saya membayangkan, sudahlah mereka miskin di dunia, di akhirat nanti miskin dengan amalan lalu ke neraka destinasi terakhir mereka. Cukup malang!
____________________

NOTA KEHIDUPAN (5): Umpama dua orang penoreh getah, seorang bernama Azman dan seorang bernama Tajul. Namun Tajul seorang yang pemalas dan gemar mencuri tulang. Mereka datang ke ladang getah pada waktu yang sama dan pulang pada waktu yang sama iaitu selepas zohor.

Tajul lebih gemar menghabiskan masa menorehnya dengan merokok dan berehat sedang Azman mengambil peluang menghabiskan sebanyak mana pokok getah yang mampu ditoreh. Biasanya, hasil daripada Razman lebih banyak berbanding Tajul. Namun, Tajul tidak kisah itu semua, yang penting dia dapat berseronok dan memuaskan hatinya. Yang penting kerjanya berjalan, sudah!

Setelah seharian bekerja, Azman mampu mendapat 3 tong getah manakala Tajul hanya setengah tong. Begitulah umur manusia, kita diberi tempoh umur yang sama, tetapi sejauh mana kualiti amalan yang sudah kita manfaatkan. Adakah seperti Azman atau Tajul? kehidupan yang sukses adalah yang sentiasa menjaga kualitinya.

Saya pasti, bagi mereka yang gemarkan gaya serta mutu, mesti mereka akan memilih pakaian yang mempunyai branded (kualiti) yang mahal, namun, mengapa ia tidak pada sebuah KEHIDUPAN?
_____________________

NOTA KEHIDUPAN (6): Kerana ejaannya sudah berlainan, maka maknanya juga berbeza. Saya tidak akan menyamakan makna antara seorang sahabat dan kawan. Saya bersyukur kerna dikurniai ramai kenalan berupa rakan dan lebih bersyukur kerana mempunyai sedikit sahabat. Bagi saya, sedikit itu sudah menyamai ramainya kawan yang saya sempat saya kenali.

Kuasa sahabat amat besar, ia telah merubah seluruh lanskap kehidupan saya. Saya banyak berubah kerana kekuatan mereka. Saya menjadi baik kerana kebaikkan mereka. Saya melalui itu semua ketika bersama sahabat tetapi tidak ketika bersama kawan-kawan.

Saya mendapat makna sebuah KEHIDUPAN saat susah bersama sahabat tetapi tidak ketika bersama kawan-kawan. Hampir suku abad saya berpeluang diberi hidup, tidak sampai 10 orang sahabat hidup dan mati saya. Kalau boleh, biarlah mereka menjadi sebahagian daripada hidup saya dan dikuburkan dalam satu pusara nanti.

Kehilangan mereka adalah kehilangan kehidupan saya. Saya perlu akui, sedikit demi sedikit saya telah merasai akan kehilangan itu. Biarlah syurga menjadi tapak pertemuan semula.
____________________

NOTA KEHIDUPAN (7): Selepas peristiwa pahit dalam urusan percintaan saya, kini saya lebih berhati-hati dengannya. Menjadikan saya tidak mudah untuk menjatuhkan satu-satu keputusan lebih-lebih lagi berkaitan dengan rasa itu. Ia bukan mudah, ia memerlukan saya untuk menjawab satu daripada 1000 persoalan tentang perasaan dan cinta. Sehingga sekarang, saya amat sentisitif akannya.

Saya bertanya: adakah persahabatan itu memungkinkan sebuah percintaan? Lalu jawabnya YA walaupun tanpa pertemuan dua mata dan walaupun hanya mendengar akan kebaikkannya, kita mampu jatuh cinta. Kalau anda tidak percaya? Saya sudah laluinya.

Selepas saya merasai beberapa kisah manis dan pahit akannya, saya mula menyimpulkan sesuatu untuk hidup saya, bahawa kita sukar untuk gembira selagi tidak mendapat apa yang kita cintai, tidak kiralah yang dicintai itu berupa manusia atau benda.

Saya bertanya pula: bolehkah kita merasai kegembiraan jika apa yang ditakdirkan menjadi milik kita sesuatu yang tidak kita cintai?

Kita akan memperoleh jawapan yang berbeza apabila kita menjalani KEHIDUPAN ini dengan jalan yang kita mahukan. Bukan bermakna kita mahu membidas akan perjalanan takdir, tetapi kita mesti belajar bahawa susunan Tuhan itu sangat luar biasa.

Ketahuilah,

Membuang sebuah cinta lebih sukar daripada memilikinya.

[Usah Jemu Memberi]

5 Responses so far.

  1. nice entry kali nie ustaz, memang benar2 kehidupan!!

  2. akhi..menarik sgt post di blog akhi kali nie!..tahniah!..ana suka definisi sahabat..yg akhi tulis..jrg ada org yg..blh ckp shbt dn kwn nie sbnrnye..mmg berbeza....

    Siti Hafizah Mohd Nazeer

    via Facebook messegge

  3. hepi besday ustaz. semog pnjang umur & murh rezki

  4. "Membuang sebuah cinta lebih sukar daripada memilikinya"

    ya ustaz..ana bersetuju dgn kata-kata akhir ustaz ini.. membuang sebuah cinta itu lebih sukar daripada memilikinya..mungkin lebih baik terus memendamkannya, dari mendapat kekecewaan setelah meluahkannya kan..akhirnya, biarlah apa yg brd di hati itu terus menjadi rahsia kita dgn Allah sahaja..

  5. sgt terkesan dgn entry kali ini ustz. bnk bercrita ttg kehidupan.

    rupanye hidup bukn smudah yg disngka. truskn mnulis ustz.