Saya belum pernah lagi membaca buku ini, tetapi menatap sinopsisnya menarik riak saya untuk mengetahui lebih mendalam. Saya mungkin mengagak sahaja, kisahnya berlegar-legar dalam ruang lingkup kekeluargaan dan kebahagiaan. Namun, kupasannya pasti mempunyai variasi dan kelainan daripada penulis-penulis motivasi yang lain, percayalah!!

Saya bawakan kepada anda, kata dahulu daripada penulisnya yang cukup saya angkat sebagai mentor penulisan saya, dengar apa katanya:

”Jika hati tidak mahu, jika hati tidak mampu, walaupun semudah mana ia tidak akan dapat dilakukan. Maka ketika itu walaupun pelbagai tips dari pakar motivasi sebaik manapun tidak akan dapat menghasilkan sebuah senyuman. Tidak mungkin kita dapat merasa kemanisan buah jika kita tidak menanam dan menjaga pokoknya! Tips, panduan dan formula-formula tentang kebahagian keluarga hanya akan terlaksana jika iman dan syariat terlebih dahulu ditanam dan disuburkan dalam sesebuah keluarga. Sehubungan dengan itu Rasulullah SAW telah bersabda: “Takuti kamu akan Allah di dalam memimpin isterimu.” Di sinilah letaknya kunci ke arah pelaksanaan pakej kebahagiaan bagi sebuah keluarga. Islam memberi penyelesaian menjurus dan tembus kepada punca pemasalahan bukan mengubat gelaja-gejala atau akibat-akibatnya berkisar pada formula-formula pinggiran. Sebagai hamba Allah, merujuk kepada Allah bererti pengabdian secara total kepada kehendak dan peraturannya. Dan bila ini ingin dilakukan kita terpaksa kembali ke pangkal segala urusan yakni beriman kepada-Nya!"

Sajak-sajak dalam buku “Untuk Mu yang tersayang” ini adalah kata-kata puitis untuk menggambarkan apa yang saya coretkan dalam muqaddimah ini. Mudah-mudahan sedikit sebanyak ia dapat memindahkan cebisan ilmu dan rasa untuk panduan kita bersama. Selamat membaca, selamat menghayatinya!”

(Pahrol Md Juoi)

Pastikan anda punyai satu naskhah sisipan ilmu ini, kerana ia mungkin menjadi penitip kebahagiaan anda suatu hari nanti. Tapi bukanlah maksud saya bahagia itu dicedok terus dari buku, tidak! Tetapi mungkin pengalaman beliau itu adalah sumbangan kepada pemula kebahagiaan kita. Cubalah rasa!

harga: RM10.90
Penerbit: Telaga Biru Sdn Bhd

p/s: saya sedari dulu amat berminat dengan hidangan bacaan yang berunsur kekeluargaan dan kebahagiaan, tetapi komitmen membaca amat dicemburui oleh masa. Bila entah rasanya, buku secantik ini boleh diperolehi..aduhaiiii

Untuk read more, tulis di sini...

0 Responses so far.