Muka Hadapan akhbar Utusan Malaysia 25 Ogos 2009 - Isu ini semakin panas diperkatakan


Kartika Sari Dewi Shukarno - tiba-tiba sahaja nama wanita ini menjadi sebut-sebut orang ramai, daripada mulut pak cik di kampung, media massa sehinggalah pak menteri-menteri yang tinggal di Putrajaya. Semuanya bijak-bijak memberi komen!

Maklumlah al-Model as-Sambilan, tentu saja namanya mungkin meletup-letup. Kali ini bukan kerana kemodelannya yang masyhur, tetapi disebabkan keberaniannya yang mengatasi kemodelannya bersuara hasrat hati dengan jalan kebenaran.

Namun, jauh dari pandangan saya, isu sebegini harus dilihat daripada sudut yang pelbagai, agar semua mekanisma positif dapat kita wujudkan.

Walaupun isu ini belum lagi nampak hujung pangkalnya, namun pelbagai pihak tidak harus menuding jari kepada sesiapa. Samada mahu disebat ataupun tidak, bukanlah perkara yang pokok yang perlu dicanangkan atau diperbesarkan.

Juga samada mahu dibuat di bulan Ramadhan kerana mahu mudah diinsafi orang, walaupun ada pihak yang menafikan kebenaran itu. Isunya bukan itu. Ubatnya kepada isu ini adalah satu sahaja, punca!

PUNCA ARAK berleluasa. Di mana?

______________________________________________


REAKSI PELBAGAI PIHAK

Kata Najib: ‘Utamakan Tarbiyyah’

“Oleh itu, apabila mengenakan hukuman (terhadap pesalah) proses tarbiah sepatutnya lebih penting berbanding hukuman fizikal kerana ia sejajar dengan sifat Islam yang simpati dan belas kasihan kepada umatnya,” katanya lagi

(Utusan Malaysia-26 Ogos 2009, Rabu)

Kata Menteri Dalam Negeri, Hishamuddin pula:

“Kita tidak mempunyai kepakaran dalam bidang ini, saya terpaksa mengaku...,”

(Mstar-26 Ogos 2009, Rabu)

Kata Shahrizat:

"Namun, terserah kepada beliau untuk memohon semakan, beliau boleh melakukannya dan saya berharap beliau akan melakukannya. Kita tidak boleh memaksa beliau untuk tidak disebat kerana beliau mungkin sudah bertaubat menyebabkan beliau menerima hukuman itu,"

(Mstar-25 Ogos 2009, Selasa)

Akan tetapi, reaksi Kartika Sari ini amat berbeza dan harus diberi pujian, bukan kerana dia sanggup dirotan, tetapi pujian kepadanya disebabkan sanggup menjadi ikon ‘wanita yang berani mengaku kesalahannya’ . Bagi saya bukan mudah mahu mencari manusia yang tidak hipokrit. Berapa ramai saja yang mencanang kesalahan, merencana dan melakukan jenayah, semuanya mahu lari dari hukuman. Ingatlah, hukuman dunia bolehlah lepas, akhirat nanti?

Ada juga yang membunuh meletup-letupkan orang, tetapi dilepaskan begitu saja, mata sengaja dibuat-buat pejam sebelah, sedangkan mereka tahu akan siapa penyalahnya. Ada juga rasuah sudah melambung ke jutaan billion ringgit, dan bila masuk dibicarakan, di kandang perbicaraan itu juga dia terlepas.


akhbar KOSMO! edisi 26 Ogos 2009 - Kartika Sari


Cerita kali lain pula, orang yang sudah disabitkan kesalahan dimain-mainkan seperti menendang bola atau tarik tali. Pihak sana tidak sanggup, pihak sini kata ‘nanti dulu’, langsung akhirnya Pak-Pak Menteri yang mula campur tangan, memujuk! Mungkin takut sesuatu yang lain agaknya?

Kata Kartika Sari Dewi Shukarnor pula:

"Bagi saya, usaha untuk 'merayu' sebenarnya sudah berakhir iaitu selepas Hakim Datuk Abdul Rahman Yunus memukul tukul di mahkamah dan menjatuhkan hukuman terhadap saya. Sejak saat itulah saya sudah nekad dan bersedia menerima hukuman (enam sebatan) itu,"

(Akhbar KOSMO!-26 Ogos 2009, Rabu)

Kan Nabi sudah berpesan, katanya: ‘Arak itu ibu kepada Maksiat (punca kepada keburukan)’ kalau difikir-fikirkan semula pesan Nabi itu, ada benarnya. Pesan itu kalau maksud mudahnya, arak ini akan menyebabkan terjadi kepada perkara-perkara buruk yang lain. Pendek kata, semuanya dalam satu (all ini one). Katakanlah orang yang sedang mabuk kerana meminum arak, besar kemungkinan kita boleh jangkakan dia akan membunuh orang lain, tidak kiralah menggunakan bom ataupun pisau. Begitu juga maksiat-maksiat yang lain, seperti zina dan sebagainya.

Bukankah mudah, jika punca ini diatasi dan dibatasi gejalanya, tidaklah berlaku isu mahu sebat atau tangguh, mahu dibuat di bulan Mulia ini atau selepas raya, mahu tarik balik hukuman ataupun tidak. Kalaulah punca ini dicari tidaklah Mahkamah Syaraih bergaduh-gaduh. Puncanya adalah punca. Kalau jernih sungai di hulu masakan tidak jernih dihilirnya.

Haramkan saja arak agar tidak dijual ditempat-tempat terbuka, dan orang Islam yang membelinya ditangkap serta dihukum berat, tidakpun kembali saja kepada hukum Islam, H***D. Ops! Kata orang besar-besar, Ini pandangan lapuk, cuma belum dilaksanakan lagi saja. Kerana masyarakat majmuk!

Habis tu bagaimana?

Kalau sudah tidak mahu kembali kepada Islam, fikirlah sendiri jalan penyelesaiannya. Kalau sudah jumpa, khabarkan pada saya!


RESPON TUAN GURU YANG AMAT BERNAS DAN ‘BIJAK DI SANA SINI’

Minggu baru-baru ini Dato Hasan Ali ada menyatakan bahawa status, aotoriti, dan hak diberikan kepada tok-tok imam, Nazir, Bilal dan siak-siak masjid untuk menangkap mereka-mereka yang meminum arak selepas usaha beliau mengharamkan arak di Selangor tidak berjaya dan disekat oleh pihak-pihak jahat. Usaha murni Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adatadat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam negeri Selangor ini harus diganjarkan dengan pujian yang melambung. Biar padan muka kepada mereka (orang Islam) yang tegar dan ketagih arak.

Sewajarnya, usaha ini bukan sahaja dilaksanakan di Selangor atau Kelantan sahaja, bahkan diseluruh negeri terutamanya Kuala Lumpur yang sejak kebelakangan ini telah menjadi tumpuan maksiat.

Apa kata Tuan Guru?

Di bawah hukum Islam, kesalahan meminum arak adalah diletakkan di bawah hukum hudud, iaitu satu hukum yang dinaskan mengikut Al-Quran dan Hadis Rasulullah s.a.w.

"Apabila asasnya adalah nas, maka ianya adalah aspek agama Islam yang wajib untuk dilaksanakan kepada penganutnya kerana ianya berkait dengan tanggungjawab antara manusia dengan Tuhan, antara dosa pahala serta pembalasan di hari akhirat," katanya.

(Harakahdaily.com-26 Ogos 2009, Rabu)

Jika bersandarkan kepada nas, maka hukuman ke atas peminum arak untuk penganut Islam setelah sabit kesalahan ialah sebatan antara 40 80 rotan jumlahnya, kata beliau.

Haramnya arak ini, katanya, adalah tidak mengira tempat samada restoran kecil atau besar, atau hatta di dalam rumah sendiri.

Bagi beliau juga, menjalankan hukuman terhadap peminum arak tanpa menghapuskan puncanya adalah seumpama menghadapi nyamuk aedes dengan menamparnya sahaja, tetapi longkang-longkang dibiarkan berselerak sehingga menjadi tempat pembiakan nyamuk yang membawa denggi!

Bagaimana? Sudah nampakkah Kebenaran?

Untuk read more, tulis di sini...

0 Responses so far.