Sepatutnya orang Melayu sudah lebih matang memikirkan soal ini. Ini bukanlah isu yang main-main, atau menghina bangsa tetapi melangkaui batas yang sudah menghina ke tahap kesucian beragama. Menghina sesuatu yang ada hubungkaitnya dengan sesuatu agama adalah bermakna menghina agama itu sendiri. Anda menghina masakan yang disediakan oleh ibu anda seolah anda mempertikai kebolehan ibu anda, bermakna anda juga telah menghinanya!

Sungguh tidak matang lagi B*****G.

52 kali sudah merdeka, 52 tahun juga sudah kita capai keamanan dan keharmonian sejagat sesama kaum di Negara tercinta ini. Seharusnya inidividu terpelajar dan tuan rumah kepada Negara ini sudah matang dan dewasa, berfikiranpun kena jauh dan kehadapan. Bukankah tidak elok bermasam muka, berdendam apatah lagi bergaduh. Inikan pula membakar isu-isu perkauman yang tidak sewajarnya timbul?

Bukan soal di Bulan Mulia sahaja, di bulan lain juga tidak boleh berpelakuan buruk sebegini. Saya sudah tidak tahu, mahu mengklasifikasikan perangai ini kepada tahap keburukan yang mana satu hinanya. Kalau memukul orang, ada juga jenayahnya, tetapi menghina agama ini sesuatu yang terlalu besar penghinaannya.



Peribadinya, saya terlalu dukacita dengan kejadian ini, lebih-lebih lagi melibatkan umat yang bergelar melayu lagi beragama Islam. Dua kali gandanya saya cukup malu. Malunya kerana ia terjadi disebabkan tingkahlaku Melayu, dan lebih malu lagi malu kerana bersumber daripada perbuatan dan feel orang Islam. Kalau ikutkan hati, mahu saja saya membela orang di sebalik ‘pihak sana’, tetapi saya orang Islam juga. Akhirnya saya cukup malu dengan feel yang seagama dengan saya, dan rasa bersalah dengan ‘mereka’ akibat orang-orang yang sama fahaman dengan saya.

Berfikirlah,

Tidak kiralah, mana-mana fahaman politik yang mahu membantah atau berdemontrasi, tetapi janganlah sampai tahap mencampuri urusan keagamaan seperti ini. Langsungnya, bukan sahaja Parti Islam yang mendapat nama buruk, Parti Melayu pun buruk jua. Kerana apa? Kerana nama Melayu sudah sinonim dengan nama agama Islam. Lalu, apa-apa yang dilakukan buruk atau negatif oleh Melayu, maka buruk jugalah yang akan melekat pada agama Islam. Malu bukan?

Melayu pun malu.

Islam lebih malu.

Kemaluan yang berganda-ganda berikutan orang-orang yang agak bodoh-bdoh alang ini, puncanya cuma tidak mahu berfikir atau berfikiran tidak jauh atau lebih kasarnya B***H.



KUIL JE PUN? KENAPA MAHU CEPAT MELATAH?

Saya berkira-kira dan menilik seketika kisah dan isu ini walaupun agak lewat dan ketinggalan 2 ke 3 hari ke belakang, tiba-tiba timbul persoalan yang mungkin untuk bertanya-tanya sahaja.

Mengapa perlu Melayu takut dengan pembinaan kuil tersebut?

Adakah sebab bimbang anak-anak muda akan beralih daripada agama asal (Islam) ke agama pemilik kuil tersebut? Ataupun gusar akan kredibiliti Islam akan terjejas di taman tersebut? Kalaulah faktor-faktor itu yang ditakuti sehingga boleh berbalah-balah dan melibatkan agama perkauman maka itu bukanlah main issue, tetapi ia satu kedengkian yang bersifat sengaja dan mempunyai agenda lain.

Kalau benar takutkan anak-anak kita beralih agama, kenapa biarkan remaja-remaja tinggalkan solat bahkan ada yang tidak tahu langsung bersolat atau bersembahyang. Kenapa tidak hiraukan anak-anak muda yang berpeleseran dan bercouple, berzina, minum arak dan sebagainya berleluasa di sana sini. Jika benar takutkan ini dan sayangkan agama, punca-punca ini harus dahulu dilangsaikan kebobrokannya, bukannya berdemo dan mengaibkan agama lain.

Kuil bukan masalahnya, tetapi tilik dahulu sikap diri sendiri sebelum mahu mengata orang lain. Mengapa sahaja isu kuil ini boleh memecah-belahkan kaum dan agama? Islam mahu penganutnya berbaik-baik agar semua bangsa dapat merasakan yang Islam itu agama yang murni dan berdedikasi bersama semua orang. Tetapi jika umatnya yang melemparkan fitnah ke dalam agama sendiri, bagaimana mahu agama lain akan tertarik dengan kebaikkan Islam?



akhbar Utusan Malaysia 3 September 2009

Kuil dan Masjid, kedua-dua tempat ibadat yang masing-masing perlu dipelihara dan dijagai serta punyai hak masing-masing. Jaganya dengan bagaimana? Berlapanglah dada.

Saya hampir 12 tahun tinggal di sebuah tempat yang bernama Taman Pinggiran Batu Caves. Selama itu jugalah saya belum terdengar atau sebarang kekacauan yang berlaku terhadap penduduk di sini atau pada saya sendiri, saya berharap ia kekal sampai saya pulang nanti. Dalam pemerhatian saya, kami damai dengan kaum di sini, ada Cina dan ada juga India, kami saling bantu membantu. Setakat anjing menyalak membuat bising itu sudah lali dan biasa, namun jika tidak berlapang dada, sudah tentu anjing tadi mati akibat diracun. Tetapi binatang itu sihat hingga kini kerana tuannya pandai menjaga batas-batas kejiranan, dan faham akan keagamaan semua tetangga. Pendek kata, kami selalu berlapang dada.

Bila masuk waktu solat, surau atau masjid akan tetap dengan dikumandangkan azannya, dan bila tiba Hari Thaipusam, mereka juga dengan upacara mereka. Biarpun sebahagian jalan terpaksa di tutup, tetapi kami faham akan itu.

Sudah-sudahlah bergaduh, jauhkan persengketaan. Janganlah menganggap yang buruk-buruk kepada sesiapa. Mengapa perlu menfitnah mereka yang membenarkan pembinaan kuil itu sebagai pengkhianat bangsa? Sungguh hina sangat fitnah sebegitu. Berpada-padalah, tegur sudah cukup rasanya, bukannya menghina bangsa sendiri.


BERLAPANG DADA

Ayuhlah kita, berbondong-bondong untuk mencari titik pertemuan kesatuan agar tidak terlanjur dalam berkata atau bertingkah. Sememangnya kita diikat dengan kemarahan, tetapi boleh reda dengan kesabaran dan berlapang dada. Come on la bro, we are Muslim. Dengarkan pantun yang sengaja saya reka buat tatapan anda, kalau lain macam saja telo bunyinya, anggap saja ia sedap didengar, yang penting isinya:

Pantai yang dalam lebarlah jalanya,
Besar bahtera melindung badai,
Di mana indahnya perpaduan bangsa,
Kalau seninya tidak dinilai.

Untuk read more, tulis di sini...

1 Response so far.

  1. Salam Ramadhan..
    sangat setuju dgn post ini..
    memalukan org Islam..
    sedangkan Islam adlh agama yg syumul,mhormati agama lain..