Tahniah buat Tun Abdullah – Kalau dahulu, semasa jawatannya sebagai Perdana Menteri Malaysia, beliau tidak sempat membawa panji dan prinsipnya ke tengah masyarakat Islam di Malaysia, tetapi kini baru saya lihat kesinambungan itu disambung semula semalam.

Beliau hanya sempat 5 tahun saja memperjuangkan dasar Islam, kemudian selepas itu, beliau sudah berundur daripada jawatannya. Saya fikir tempoh 5 tahun itu belum cukup Islam mahu disebar jauhkan kepada ummat Islam di Malaysia, walhal kerja-kerja sebegini perlu lama jarak penyebarannya dan hasilnya juga akan dilihat sebagai kerja murni.

Melihatkan kriteria beliau adalah graduan Lulusan Sarjana Muda Sastera dalam bidang Pengajian Islam Universiti Malaya suatu ketika dahulu, adalah bertepatan sekarang beliau perlu terus menyambung hasrat beliau yang dulu-dulu untuk memperkembangkan Islam dan fahamannya. Biarlah apapun istilahnya, janji perjuangan beliau harus lebih ditekankan dan berjalan secara terus-menerus tanpa henti. Kerana ini adalah usaha penting untuk melihat paradigma yang lahir di masa hadapan akan memahami Islam.

Saya terkenang lagi ketika Tun Abdullah bersama gagasan ISLAM HADHARI nya, walaupun timbul kontroversi dengan apa yang mahu dibawanya tetapi pada saya ada sebahagian gagasan itu tepat dan selaras dengan Islam. Lagi-lagi pula tema yang dibawa sungguh disebut-sebut hingga sekarang. CEMERLANG, GEMILANG, TERBILANG!

Kalaulah tema ini digabungkan dengan hasrat melaksanakan Islam maka ianya akan berubah kepada situasi yang lebih gempak dan punyai impian besar. Namun Tun tidak boleh merasa selesa dan senang kerana dia harus berdepan dengan pelbagai kondisi yang sukar ketika ini. Umat Islam di Malaysia bermasalah dari setiap sudut, bermula kanak-kanaknya, remaja terutama sekali sehinggalah golongan tua pergi ke masyarakat. Masalah bertambah rumit dan mikro apabila dilibatkan pula dengan isu perbalahan kaum. Dua isu problem yang sangat payah dilangsaikan. Tanggungjawab sekarang sudah terletak di bahu Tun Abdullah kini. Memulihakn kefahaman dan imej Islam.

Abdullah mesti buktikan bahawa bukan di jawatan tertinggi sahaja dia mampu merealisasikan Islam di dalam masyarakat tetapi duduk di kerusi ini pun beliau masih boleh meneruskan misi tersebut. Saya tidak memandang yang Abdullah tidak mampu melaksanakannya, bahkan lebih dari itu saya menanamkan kepercayaan hampir seratus peratus kepadanya apabila dia dipilih mengisi kekosongan itu. Kita lihat dan tunggu. Pesan saya pada Tun, jangan hampakan harapan rakyat dan lebih penting harapan umat Islam. Setidak-tidaknya jika betul dan sebarislah pelaksanaan yang akan diatur dibawah IKIM nanti, maka akan memudahkan kerja-kerja Parti Islam di Malaysia. Tetapi jika sebaliknya? Saya mula-mula akan tarik diri daripada menyokong beliau. Ingat ya Tun!

Tahniah sekali lagi pada Tuan Abdullah atas perlantikan sebagai Pengerusi Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) daripada penyandangnya Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid. Apa pun tugasnya, memastikan Islam terus bernyawa di Malaysia adalah sebahagian tugas para Nabi. Jangan dilengah-lengahkan dan jangan disalahgunakan. Semoga Pak Lah terus maju dengan Islam.

Takbir!!

Untuk read more, tulis di sini...

1 Response so far.

  1. hai afiq ko kat mane sekrg ni...pak lah memang mcm tu..bukan pak lah je..tapi semua pemimpin la.hahahhaa