Tahniah buat Tun Abdullah – Kalau dahulu, semasa jawatannya sebagai Perdana Menteri Malaysia, beliau tidak sempat membawa panji dan prinsipnya ke tengah masyarakat Islam di Malaysia, tetapi kini baru saya lihat kesinambungan itu disambung semula semalam.

Beliau hanya sempat 5 tahun saja memperjuangkan dasar Islam, kemudian selepas itu, beliau sudah berundur daripada jawatannya. Saya fikir tempoh 5 tahun itu belum cukup Islam mahu disebar jauhkan kepada ummat Islam di Malaysia, walhal kerja-kerja sebegini perlu lama jarak penyebarannya dan hasilnya juga akan dilihat sebagai kerja murni.

Melihatkan kriteria beliau adalah graduan Lulusan Sarjana Muda Sastera dalam bidang Pengajian Islam Universiti Malaya suatu ketika dahulu, adalah bertepatan sekarang beliau perlu terus menyambung hasrat beliau yang dulu-dulu untuk memperkembangkan Islam dan fahamannya. Biarlah apapun istilahnya, janji perjuangan beliau harus lebih ditekankan dan berjalan secara terus-menerus tanpa henti. Kerana ini adalah usaha penting untuk melihat paradigma yang lahir di masa hadapan akan memahami Islam.

Saya terkenang lagi ketika Tun Abdullah bersama gagasan ISLAM HADHARI nya, walaupun timbul kontroversi dengan apa yang mahu dibawanya tetapi pada saya ada sebahagian gagasan itu tepat dan selaras dengan Islam. Lagi-lagi pula tema yang dibawa sungguh disebut-sebut hingga sekarang. CEMERLANG, GEMILANG, TERBILANG!

Kalaulah tema ini digabungkan dengan hasrat melaksanakan Islam maka ianya akan berubah kepada situasi yang lebih gempak dan punyai impian besar. Namun Tun tidak boleh merasa selesa dan senang kerana dia harus berdepan dengan pelbagai kondisi yang sukar ketika ini. Umat Islam di Malaysia bermasalah dari setiap sudut, bermula kanak-kanaknya, remaja terutama sekali sehinggalah golongan tua pergi ke masyarakat. Masalah bertambah rumit dan mikro apabila dilibatkan pula dengan isu perbalahan kaum. Dua isu problem yang sangat payah dilangsaikan. Tanggungjawab sekarang sudah terletak di bahu Tun Abdullah kini. Memulihakn kefahaman dan imej Islam.

Abdullah mesti buktikan bahawa bukan di jawatan tertinggi sahaja dia mampu merealisasikan Islam di dalam masyarakat tetapi duduk di kerusi ini pun beliau masih boleh meneruskan misi tersebut. Saya tidak memandang yang Abdullah tidak mampu melaksanakannya, bahkan lebih dari itu saya menanamkan kepercayaan hampir seratus peratus kepadanya apabila dia dipilih mengisi kekosongan itu. Kita lihat dan tunggu. Pesan saya pada Tun, jangan hampakan harapan rakyat dan lebih penting harapan umat Islam. Setidak-tidaknya jika betul dan sebarislah pelaksanaan yang akan diatur dibawah IKIM nanti, maka akan memudahkan kerja-kerja Parti Islam di Malaysia. Tetapi jika sebaliknya? Saya mula-mula akan tarik diri daripada menyokong beliau. Ingat ya Tun!

Tahniah sekali lagi pada Tuan Abdullah atas perlantikan sebagai Pengerusi Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) daripada penyandangnya Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid. Apa pun tugasnya, memastikan Islam terus bernyawa di Malaysia adalah sebahagian tugas para Nabi. Jangan dilengah-lengahkan dan jangan disalahgunakan. Semoga Pak Lah terus maju dengan Islam.

Takbir!!

Untuk read more, tulis di sini...

2 Responses so far.

  1. hai afiq ko kat mane sekrg ni...pak lah memang mcm tu..bukan pak lah je..tapi semua pemimpin la.hahahhaa

  2. JEMPUTAN MAKAN FREE – REZEKI DARI LANGIT

    'Kami tidak mengutus seorang rasulpun melainkan dengan bahasa kaumnya supaya ia dapat memberi penjelasan dengan terang kepada mereka. Maka Allah menyesatkan siapa yang Dia kehendaki, dan memberi petunjuk kepada siapa yang Dia kehendaki. Dan Dia-lah Tuhan Yang Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana.'
    (AL QURAN – Ibrahim: 4)

    'Dan sekiranya mereka Kami binasakan dengan suatu azab sebelum Al Quran itu diturunkan, tentulah mereka berkata: "Ya Tuhan kami, mengapa tidak Engkau utus seorang Rasul kepada kami, lalu kami mengikuti ayat-ayat Engkau sebelum kami menjadi hina dan rendah”.' (AL QURAN - Ta Ha: 134)

    ‘Hai ahli kitab, sesungguhnya telah datang kepada kamu rasul Kami, menjelaskan syariat Kami kepadamu ketika terputus pengiriman rasul-rasul, agar kamu tidak mengatakan: “tidak datang kepada kami baik seorang pembawa berita gembira, maupun seorang pemberi peringatan”. Sesungguhnya telah datang kepadamu pembawa berita gembira dan pemberi peringatan. Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu’ (AL QURAN – Al Maidah: 19)

    Kepada yang faham dengan jelas Al Quran dalam bahasa Melayu di atas maka anda secara automatiknya telah tersabit dengan rasul yang diutuskan Allah kepada anda kaum Melayu iaitu rasul Melayu, samada suka atau terpaksa, di;

    http://messengerofgodtoday.blogspot.com

    If;

    Suka – Nikmat
    Terpaksa – Azab

    You make and decide your own order

    Al Quran adalah rezeki dari langit yang diturunkan Tuhan. Maka kami hanya menyediakan hidangan rezeki yang diturunkan kepada kami in 'Local Malaysian Style', free of charge (FOC).

    Hidangan yang kami sediakan adalah fresh sepanjang masa, segar, baru dan bukan bangkai, darah mahupun babi dan juga bukan yang disembelih selain nama Allah, serta di jamin halal di sisi Tuhan.

    Blog kami adalah terbuka dan sentiasa terbuka (24hrs) bagi mereka yang fakir, yang miskin, yang kelaparan dan yang dalam perjalanan untuk mendapatkan makanan di dalamnya yang boleh dimakan bersama-sama, yang tak habis-habis dan yang mengenyangkan yang boleh membawa kepada kepuasan hati.