‘Ada tak teman-teman anta yang berkahwin sesama tempat belajar, satu bidang?’ Soal seorang sahabat seusai kami berprogram kelmarin, API 2009.

‘Ada, ramai’

‘Macam mana ya KEHIDUPAN mereka?’

‘Maksud anta, dari sudut mana yang hendak dijadikan penilaian?’ saya bertanyakan kembali. Dia seperti betul-betul mahukan sesuatu.

‘Maksudnya, bagaimana mereka membahagi masa, antara masa bekerja di luar dan masa bersama keluarga’

‘Ohh.. Ana memang ramai teman-teman yang berkahwin seusia macam anta, yang lebih tua pun ada. Tapi majoritinya belum lagi terlibat dengan kerja-kerja amal ijtimaie (amal kemasyarakatan). Semua still in study’ balas saya.

‘Kenapa?’ saya rasa dia mahu membuka topik. Soal saya.

‘Tak adalah….’

Saya seronok berbual dengannya, sejak sebelum dia berkahwin lagi dia banyak bertanyakan pendapat saya berkenaan ilmu-ilmu dan selok-belok perkahwinan. Saya bukanlah perunding motivasi perkahwinan atau keluarga, tetapi dia selalu datang bertanyakan sesuatu “about da married”. Saya belum berkahwin, jadi kebanyakkan idea serta pandangan saya hanya berat kepada minda persepsi dan juga melalui pembacaan umum. Selebihnya, saya hanya mencungkil pengalaman orang yang rapat dengan saya dan apa yang berlaku di sekeliling. Guru saya adalah melalui pengalaman saya sendiri dan pengalaman orang yang bercerita dengan saya.

Begini kisahnya, sahabat saya yang seorang ini, Fakhri (bukan nama sebenar) memikirkan kebimbangannya apabila dia dan isteri seusai menamatkan pengajian nanti. Sesuatu yang mengganggu fikirannya dan menghantui setiap pasangan suami isteri untuk terus kekal dengan suhu kebahagiaan, iaitu KESIBUKKAN!!

Siapa yang tidak bimbang? Kesibukkan ini akan membataskan keintiman pasangan sehingga masa kebersamaan tidak seperti ketika mula-mula kahwin dahulu. Dek kerana kesibukkan juga, kalau dahulu mampu berdiri untuk solat berjemaah bersama tetapi bila dibebani dengan situasi itu, makan malam pun mungkin akan menjadi jarang jaraknya, bahkan lebih teruk daripada itu, suami terpaksa tidur di pejabat atau di tempat meeting futsall anjuran pemuda!!

Namun, siapa kata dengan situasi begini, anda tidak berpeluang untuk mengecap nilai bahagia? Ia boleh, boleh dan boleh! Bahkan jika betul caranya, kekangan kesibukkan inilah akan menjadikan anda lebih intim dan rapat bersama pasangan anda. Kesibukkan yang mencuri masa kebahagiaan anda ini boleh diubah dan bertukar menjadi masa bahagia yang paling hebat dan cukup-cukup bermakna bahkan lebih intim seperti di masa honey moon.

Saya akan ceritakan bagaimana kesibukkan yang melahirkan kerinduan nanti…


Tinggalkan Orang Tersayang, Jika Hati Benar-Benar Sayang

‘Zaujah (isteri/wife) ana kata, dia bercita-cita nak jadi Ketua Muslimat N***!’ Dia menyambung bicaranya yang tertangguh tadi. saya lihat ada calar-calar kerisauan di wajahnya.

‘Wahh, besar impian dia. Bertuahlah anta dapat zaujah serupa dia. Beruntung’ saya pula mengusiknya biar hilang segala runsing dan risaunya.

‘Tak best la macam tu, zaujah sibuk siapa nak temankan atau jaga ana nanti?’ itulah point yang mungkin dia mahu nyatakan sejak awal perbualan. Saya sudah duga. Cemburu rupanya.

‘Perempuan ni, kalau boleh komit dan aktif dengan usrah cawangan pun sudah memadai. Tetapi jika mahu lebih terpulanglah, thas great. Tapi jangan sampai abaikan suami’ bilang saya.

‘Itulah yang ana risaukan’ sambung Fakhri.

‘Sayang bini tinggal-tinggalkan, pernah dengar pepatah tu? Begini, kalau kita hari-hari duduk bersama isteri, setiap masa mahu berjumpa, tidak ke boring?’ Saya menduganya. Mahu dia faham sendiri akan situasi yang bakal dia hadapi nanti.

Saya menyambung lagi.

‘Manusia ini biasalah, kalau lazim buat perkara yang sama dia akan mudah jemu bahkan jika sudah keterlaluan dan dipaksa (melalui situasi) ia bakal mengundang jemu yang kronik dan marah. Tengok wajah isteri pun akan jadi meluat jika muka itu yang sering ditatap setiap masa. Muka itu jugalah yang sering melahirkan masalah’ saya menambah muqaddimah agar dia boleh menangkap.

‘Ya tak yelahkan. Kalau sekali-sekala saja bertemu mesti ada rasa rindu’ Dia pula yang menghabiskan kalam penutup saya, bermakna dia mulai faham.

‘Isteri rindu pada suami, dan suami pula akan ternanti-nanti ingin berjumpa dengan isteri, juga kerana rasa rindu yang sama. Saling rindu-merindui walaupun dijarakkan oleh kesibukkan masa’ Tambah saya lagi. Saya mengiakan di dalam hati. Dia sudah menjawab persoalan yang ia sendiri lontarkan. Wajahnya berubah manis dengan senyuman.

Bermakna, isterinya bakal menjadi mangsa ‘tinggalannya’ nanti, isteri pula yang akan risau. Justeru, Isteri sewajarnya merasa bangga kerana pemergian suami meninggalkan seketika sanak keluarga bukan dengan tujuan membuka “cawangan” baru, tetapi kerana komitmen dakwah ke jalan yang satu. Alah, kalaupun mahu membuka cawangan apa salahnya, lebih lebarlah sayap ‘francais dakwah’ yang dapat disebar-luaskan.

Suami yang membaca entri ini jangan pula berubah fikiran daripada tujuan tajahhud bi dakwah, kepada tujuan ta’addud bi zaujah. Jangan sesekali ya!


Sibuk yang Melahirkan Rindu

Meniti hari-hari sebagai pasangan berkeluarga tanpa insan tersayang di sisi tentunya merasakan hari tersebut tidak lengkap. Bahkan pasti akan timbul rasa cemburu melihat pasangan lain yang senantiasa didampingi oleh suami masing-masing. Masakan tidak, suami sebagai leader in family tentulah suami juga sabagai tempat mencurah kasih serta perasaan untuk setiap keadaan. Bermakna jika sesaat suami hilang dari sisi, isteri akan menjadi ralat. Mahu mengadu masalah pada anak-anak, mana mungkin kerana si kecil itu tidak faham apa-apa.

Pastilah pada suami sahaja ruang untuk mengadu nasib dan pendengar yang setia kepada si isteri. Percayalah wahai suami, isteri akan merasa lega yang teramat apabila anda sudi mendengar masalah mereka walaupun anda sendiri tidak mampu menyelesaikannya. Tetapi, suami jarang dapat duduk bersama kerana komitmen dakwah, isteri terus menahan rindu. Menanti kepulangan suami dengan senyuman.

‘Minggu depan Abang akan ke Sabah pula’ ujar si suami. Baru 3 hari lepas si suami dihantar bekerja luar di Port Dickson, selang dua hari di rumah sudah mahu ke Sabah. Begitulah lumrah si suami sejak diletakkan di bawah Unit Dakwah, JAKIM.

‘Mudah-mudahan ALLAH senangkan urusan Abang. Ina doakan Abang selamat’ Balas si isteri. Itulah harapan dan bunga-bunga semangat yang selalu dilafazkan setiap kali suaminya akan bekerja jauh.

‘Ina tak kisah ke kalau hidup keluarga kita tak seperti orang lain. Tak selalu dapat bersama?’ luah si suami. Sememangnya dia merasa bersalah.

‘Abang jangan kata macam tu. Ina tak pernah rasakan yang hidup kita tak bahagia. Ina redha dan percaya pada Abang’

Ini cuma sebahagian petikan drama melayu yang saya tonton kira-kira beberapa tahun yang lalu. Namun, saya yakin si suami pasti mendambakan seorang isteri yang memahami seperti dalam dialog di atas. Dalam hati suami akan berkata: ‘Oh, alangkah bahagianya!’

Habis.

Saya mahu berkongsi pandangan bahawa kesibukkan seperti inilah yang akan melahirkan kerinduan. Saya juga pasti bahawa anda (wahai isteri) tidak akan mencapai suatu rasa dinamakan “kerinduan yang Asyik” jika anda tidak terlebih dahulu mengalami situasi ditinggalkan suami (kerana kerja-kerja ISLAM). Terus saya mengatakan ‘rindu asyik’ ini lebih bahagia impaknya berbanding rindu-rindu biasa.

Rindu Asyik ini bukan rindunya yang berbaur dengan kerisauan atau kebimbangan dek kerana ditinggalkan suami, tetapi rindu yang sentiasa mengharapkan kepulangan orang yang tersayang kerana belum puas menunaikan dan menumpahkan rasa kasih sayang kepada suami. Oleh kerana keterbatasan masa dan kesibukan suami dalam kariernya, maka masa untuk bersama suami yang sedikit itu digunakan sebaik-baiknya untuk menghargai suami. Akhirnya di sebalik kesibukkan si suami maka terbitlah rasa rindu di hati isteri dan tanpa sedar ikatan mereka semakin kuat dan kukuh.

Walaupun dipisahkan dengan jarak masa dan tempat, si suami tidak akan merasa bimbang kerana dia sudah ada orang yang merinduinya dari jauh. Si isteri pula tidak akan risau, kerana Suami yang setia dengan kerja dakwah pasti akan setia dengan sayap kirinya yang juga merindui.

Akhirnya, saya amat menyanjung hormat dan memuji teman-teman saya yang berkahwin pada usia muda ini (semasa belajar), lebih-lebih lagi mereka yang duduk berasingan dan berpisah jauh daripada suami tercinta. Seorang di Timur Tengah dan seorang lagi gigih di Tanah Air Malaysia. Mereka sudah dapat merasakan separuh daripada apa yang dikatakan cinta sejati dan erti sebuah kesetiaan.

"Leave her a moment"

___________________________

p/s: rindu sekarang sudah tak sama macam rindu dahulu. dulu lebih hebat kualitinya kerana diuji oleh jarak masa dan tempat. sekarang sudah lain, suami seolah-oleh berada di sisi (HP dalam poket) sentiasa. HP sudah mengurangkan nilai kerinduan. bayangkan bagaimana hidup di zaman Hang Tuah apabila ditinggalkan suami bertahun-tahun tanpa sebuah Hand Phone.. rindu?

p/s: bila ada yang menyebut tentang ‘buka cawangan’ terasa ingin menulis sesuatu tentangnya. Mungkin di masa akan datang, tajuknya sudah ada dibayang-bayang: (HIKMAH POLIGAMI: LELAKI TAK AKAN ‘CUKUP’ DENGAN YANG ‘SATU’). Teman ikhwah yang mahu berkongsi ilmu dipersilakan, apatah lagi pandangan daripada sisi akhowat, lebih saya alu-alukan!!

Untuk read more, tulis di sini...

4 Responses so far.

  1. betul..betul..betul..saya sangat setuju dgn entri ini..sbb saya pon sering ditinggalkan.. ;)dan kasih sayang sebenarnye makin bercambah..

    saya kawin masa suami still study..kami berusia 23 di kala itu. dia stdy kt mesir.. n saya bekerja kt shah alam..after 2 months kawin dia dh balik mesir balik..after 6 months saye lak jalan pi mesir..kiranye cm honeymoon laa.. pastu hilang lg for 6months..baru dia balik malaysia..dugaan yang agak mencabar..dah habis belaja my hubby stdy kt Qatar pula. & percaya lah malaysia lebih selesa dan selamat utk didiami..

    tapi betul lah kata pepatah dulu sayang isteri tinggal-tinggalkan ni.

    sebenarnya ada baik nya..masa ditinggalkan mungkin ada sesetengah yang akan layan perasaan..ttp saya rasa ianya amat merugikan.. anda boleh gunakan masa tersebut utk luang kan masa bersama kawan-kawan or berusaha untuk tambah ilmu..

    percayalah banyak baik dari buruk nya..

  2. What is even harder to Abercrombie clothing come by than cheetah print curtains? abercrombie Jeans Cheetah print clothing. Shirts, jackets, Abercrombie Pants or pants that have cheetah Abercrombie Tees Spot patterns on them are very niche item and Abercrombie Shorts hence are not very easy to come by. If you're looking for clothing with this pattern, Abercrombie Sweaters you will have to go on specialty online stores, or you will have to make them yourself. If you want to purchase cheetah clothing, your best bet is the internet; however, if you're aiming to make the clothing yourself, you can find the designs in many fabric stores.

  3. bagus blog ni...menguatkan hati2 si isteri utk lebih kuat jalani hari2 kerinduan pada si suami...seorang suami juga bertanggung jawab utk memberi kefahaman pada isteri tentang pengertian kesabaran dan kesetiaan dlm ukhuwah kasih sayang..bahkan..wlaupn semase belum berkahwin..kebiasaan di tinggalkan krna kerja..bila dapat berjumpe semasa cuti..perasaan hati hanya Allah yg ketahui nye..kalau boleh senyum 24 jam pn xpe..hehe..wlpn hnye dapat tengok dah boleh tenang kan hati...harapan hnye 1, moge Allah kuat kan hati utk menjadi isteri yg akn sering di tinggal kn kelak..saye sgt kagum dgn wanita yg mampu cekal hati bila suami kerja jauh..nak2 yg langsung xdpat di hubungi..(mcm saye..)moge Allah menempatkan hati ini di tempat yg suci...amin...