MENGALAH BUKANNYA KALAH

Oleh: Mohd Afiq Mohd Saleh


Pertamanya: Bukan mudah untuk mencari seorang wanita yang berjiwa selamba mengharungi air banjir semata-mata untuk menemui penduduk di sekitar Labis. Saya pasti jika Cikgu Mala tidak memulakan feel-nya itu, YB Mohd Azahar juga akan berbelah bahagi dan ‘malu-malu ayam’ untuk mengharungi banjir, akhirnya nampak jelas kekoknya YB Azahar di dalam air kerana terpaksa.

Cikgu Mala sudah lali dengan kerja dan situasi begitu, bukan ketika pilihanraya sahaja beliau bermain dengan hujan, bahkan boleh dikatakan setiap masa. Penduduk di Tenang juga amat mengenali tabiat beliau.

Keduanya: Bukan sebarangan wanita yang rela menggadaikan periuk nasinya hanya untuk menginfaqkan sepenuh tenaganya kepada parti. Belasan tahun khidmatnya sebagai guru dengan gaji yang lumayan ditinggalkan begitu saja walaupun beliau tahu kesusahan dan akibat yang bakal dilaluinya nanti apabila menerajui Parti.

Siapa sedar, sedikit demi sedikit sekatan dan tohmahan buruk mulai dilemparkan terhadap Cikgu Mala. Tempiasnya juga turut mengenai suami beliau. Namun, apa boleh buat itulah namanya berjuang di dalam parti yang bernama PAS.

Ketiganya: Jika tiada PRK Dun N.05 Tenang, saya mungkin tidak mengenali Cikgu Mala seperti hari ini. Pertama kali melihat wajahnya, saya merasakan beliau mempunyai suatu spirit dan kelebihan yang jarang saya temui pada muslimah lain.

Bersahaja dan tenang, itulah pandang pertama saya.

Rupanya beliau seorang guru sekolah, bahkan pernah mendapat anugerah guru cemerlang. Dari sudut itu beliau sudah cukup mulia untuk dipuji kerana kerjayanya membina modal insan. Di sekolah beliau seorang cikgu yang mendidik, tetapi di dalam masyarakat saya kira beliau seorang murobbi untuk penduduk Labis, di rumah beliau adalah bidadari di hati suami.

Keempatnya: Cikgu Mala ada identiti tersendiri, masyarakat suka melihat beliau bukan setakat beliau memiliki wajah yang cantik tetapi juga kredibiliti dan izzah yang dihormati. Teman-teman saya sempat bergurau saat mengenali calon PRK Tenang itu: ‘Cikgu Mala tu cantikkan?’

Ada-ada saja.

Cikgu Mala memiliki pakej seorang muslimah. Lengkap dari segala-galanya. Berani, berkeyakinan tinggi, petah bertutur, mesra, ramah dan murah senyuman. Ilmunya pula usah disangkal kerana beliau adalah seorang guru.

Daya tarikan pada beliau amat luar biasa. Kaum Cina dan India lebih mendekati beliau berbanding Melayu itu sendiri.

Sang Murobbi - Anak muridnya masih sayang kepadanya


DI TANGAN CIKGU MALA ADA ISLAM

Oleh: Saudara Aizat Saleh (http://generasiwahyu.blogspot.com/)

Pada 30 Januari 2011, DUN Tenang telahpun menyaksikan ‘kebijaksanaan’ rakyat Johor. Negeri itu bukan lagi menjadi kubu kuat UMNO-BN seperti mana sebelum tahun 2008, pasca-perubahan rakyat Malaysia boleh berlaku pada bila-bila masa.

Ada yang bijak ada juga yang kurang bijak!

Cikgu Mala yang mendapat jolokan 'tangan ajaib' begitu tuah. Dek kerana peribadinya yang bersih, MCA tidak dapat menyerangnya. Orang kata: 'Tak dapat paha, betis pun jadi'. Tak dapat serang peribadi, tangan pun jadilah!

Saya bersetuju dengan pandangan daripada Shannon Teoh, kolumnis themalaysianinsider.com, beliau mengulas berkenaan tangan Cikgu Mala:

"I'm not expert on Islam but I'm sure that the latter is taking it a bit too far, or not even part of Islam. Maybe we should refer to PKR president Datuk Seri Wan Azizah whose gloved hand I've shaken on several occasions."

Bahkan sebenarnya, Cikgu Mala boleh dijadikan model pemimpin parti politik Islam yang berpegang dengan prinsip Islamnya (tidak bersalam). Dan bagi sebuah negara yang mengamalkan toleransi agama dan demokrasi, seharusnya setiap orang tidak boleh dilarang mengamalkan agamanya (prinsip).

Situasi itu menimbulkan kekaguman beliau yang akhirnya melihat pengamal Islam seumpama Cikgu Mala adalah manusia yang berpegang dengan agamanya. Katanya:

"That's how you preach and teach about you religion, by giving fiery sermons and being a pious person in daily life. I salute Cikgu Mala and Nizar for their commitment to Islam!"

Sudahnya, yang mendapat hidayah orang lain. UMNO-MCA masih begitu.

Kata Penulis (Aizat Saleh):

‘Jika tidak tahu apa manifesto yang diperjuangkan oleh Cikgu Mala, cukuplah mengundi beliau kerana wajah dan imejnya’

Maka saya juga bersetuju dengan kalam penulis.

Kesempatan ini saya ingin mengalungkan ucapan Tahniah kepada YB Mohd Azahari atas kemenangan beliau mengasai majoriti undi penduduk Labis. Biarlah, di kertas undi anda mendahului, tetapi saya cuma mengagak bahawa cikgu Mala masih menang di hati rakyat Labis.

Kain Perca disimpul erat, Surutnya sungai bukanlah mati,

Tewas di gelanggang kalah yang adat, menang di hati, kenang abadi.

____________________________________________

Nota Kehidupan (1): Saya bercita-cita untuk menjadi seorang guru apabila usai menamatkan pengajian di sini. Teringin rasanya mahu mendengar anak murid memanggil: ‘Selamat Pagi Cikgu Afiq!’

Nota Kehidupan (2): Saya mendoakan kesejahteraan sahabat-sahabat saya yang kini berhadapan dengan suasana bahaya & getir di Mesir. Moga ALLAH memberikan keselamatan kepada mereka semua, amin!

Nota Kehidupan (3): sangat sukar mencari kekuatan baru untuk memulakan semester baru.

[Usah Jemu Memberi]

0 Responses so far.