Lama saya meninggalkan tanah air Malaysia, lama juga saya terpaksa menjauhkan diri daripada khazanah buku. Sehingga tidak ketahuan sudah mulai banyak khazanah itu berkembang di Tanah Air. Akhirnya saya mengetahuinya apabila naskhah ini dilayangkan ke tanah sejauh ini, Majalah SOLUSI ini baru sekali saya mendengarnya, bukan menarik sahajA saya boleh istilahkan di sini, tetapi tarikannya mengundang istimewa buat saya dan mungkin juga anda yang pertama kali menatapnya.

Jujurnya kesukaan saya yang utama bukanlah membaca, mekanisma membaca adalah hobi (bukan kesukaan) yang kedua, yang terutama adalah MENGUMPUL BAHAN BACAN. Ah! Pelik sungguh budaya ini? Orang lain membaca buku tetapi dia mengumpul buku?

Saya akui, bahawa saya lebih menggemari mengumpul bahan tersebut, membaca jarang sekali. Namun jika penangan membaca sudah “termasuk”, satu hari adalah hanya untuk buku.

Inilah pertamanya saya menjumpai Majalah ringan dan Ilmiah berupa santai. Kandungannya hanya bercakap-cakap dalam lingkungan Muhasabah diri, keteladanan dan juga Fiqh Muamalat seharian. Ini memungkinkan saya untuk menjauhkan sekejap terhadap fokus majalah-majalah lain. Selepas majalah I dan ANIS, ini mungkin Majalah selepasnya yang menjadi pilihan saya. Seperti ANIS dan Majalah I, saya juga mahu ia berada dalam kumpulan dan pelukan saya setinggi gunung yang sudah saya punyai sekarang. Ikutkan hati, mahu saja diposkan semua koleksi tersebut!

Anda di Tanah Air Malaysia pastinya berpuas hati dengan pengisian yang dipaparkan, dipenuhi dengan introspeksi dan koreksi diri, seterusnya memberi gambaran kepada sidang tentang kefahaman beragama. Walaupun agak tebal dan berat isinya tetapi ringan pembawaannya. Paling tertarik adalah kolum yang dikendalikan oleh Moderator dan Motivator terkenal, Pahrol Md Juoi, sedari dulu lagi beliau adalah saya jadikan sebagai ikon menulis. Kupasan yang ala-ala cinta islamik beliau bagi saya tiada lagi tandingan setakat ini. Buah tangannya sungguh mempersonakan. Bukan sekali membaca, tetapi berkali-kali untuk memahamkan dan bertambah menarik selepas berjaya mengupas isi tersiratnya.

Banyak lagi kolumnis yang berada di dalam sidang SOLUSI ini, antaranya Ustaz Zahazan, Dr Fadhilah Kamsah, Ustazah Nor Bahyah, Ustaz Zaharuddin dan ramai lagi penulis terhebat. Saya kira ini adalah satu pendekatan yang hampir serupa dengan Majalah ANIS. Muhasabah dan Bimbingan!

Anda perlu memiliknya. Sekalipun meminjam dari seorang kawan. Namun, mungkin bagi penggemar atau kipas susah mati ini tidak akan selesa jika hanya membaca atau meminjam tanpa mempunyai satu di dalam tangan.

Cubalah sendiri !!

p/s: 6 naskhah yang ada pada saya sekarang belum memadai untuk memuaskan pembacaan, chaiyok!!

Untuk read more, tulis di sini...

0 Responses so far.