'Kitab sirah boleh disifatkan sebagai sebuah ‘manual’ bagi setiap mukmin yang berdaya juang. Ia diyakini mampu meningkatkan roh perjuangan. Melalui jalur-jalur kisah KEHIDUPAN junjungan kita Nabi Muhammad saw yang diperincikan melaluinya. Khalayak seakan-akan sedang dihidangkan dengan sebuah santapan rohani. Daripada gerak-geri baginda dalam pelbagai situasi tenang, terancam, cemas, istiqomah dan berani tanpa disedari pembaca telah dan akan dititip dengan ‘akhlaqul karimah’. Ia bisa meresap menusuk bahkan mampu mengubati jiwa.

Jauh mengatasi kepentingan kisah yang resap dalam perjalanan sirah Rasulullah saw ini ialah teknik, taktik dan stratergi peperangan baginda. Jikapun suasana dan dimensi masa boleh berbeda, namun maudhu’ pendekatan dan uslub yang digariskan tetap relevan. Pendek kata, musuh dan seteru tetap satu. Tinggal lagi, bagaimana Nabi kita mendepani pelbagai hikmah dan fatonah. Inilah mesej tersirat yang cuba dibawa oleh buku ini untuk direnung dan dikongsi.


Maka, adakah sunnah yang sebesar ini hendak kita sisa-siakan?
'

Komen saya: andainya dapat ditayangkan disebuah layar besar titipan sirah Nabi ini seperti sebuah filem wayang, maka buku inilah selayaknya diberi keyakinan sebegini sehingga apabila membacanya kita seolah duduk di mimbar zaman dahulu.

Suka-dan-duka Nabi adalah seperti mainan biasa, kerna suka Baginda terlalu sedikit jika mahu dibandingkan dengan saat sengsara yang setiap masa mengejar serta mencemburui Beliau serta para sahabatnya.

Sirah ini mengajarkan kita makna kedapatan sebuah iman dan bagaimana mahu mencahayakan gembali syiar Islam. Kisah perjalanan ini mambawa sidang supaya dapat berfikir dan kembali merenung siapa diri yang dihidupkan, adakah kita sudah merencanakan matlamat atau masih lagi alpa dan terus terkeliru apabila di hujung KEHIDUPAN nanti.

Membacanya walaupun sehelai muka surat adalah kemestian bagi anda, mengetahui sirah Baginda seolah kita menghargai sirah yang dicipta oleh Muhammad saw serta sahabatnya. Lalu, jika anda hendak menjadi sebahagian daripada ansorullah yang dijanjikan syafaat, maka bermula dari langkah mengenal sirah barulah anda mampu mengorak perjalanan menaikkan bendera sirah dan agama.

p/s: 'zaman-zaman' exam ni susah benar nak istiqomah mengup-date blog. maaf buat sahabat blog yang selalu bertanyakan tentang 'kelembapan' blog ini. anda adalah inspirasi saya dalam mencipta khazanah ilmu. saya amat hargainya.

Untuk read more, tulis di sini...

0 Responses so far.