Apalah 'cantiknya' pada sekuntum bunga, jika baunya tidak harum dan busuk!


CINTA SEMPURNA

Ketika fikiran dikusutkan dengan jodoh yang tidak kunjung tiba sedang usia semakin lanjut dan berlalu, ia ditambahkan pula dengan kekusutan dan persoalan, pasangan yang bagaimanakah harus dicari untuk memenuhi pilihan hati. Pastinya kalau ditanya pada diri-sendiri, mereka inginkan yang paling sempurna, kata orang putihnya ‘perfect’

Lalu, cuba ambil masa sejenak untuk bertanyakan pada diri-sendiri. Pada sekalian wanita, rasa-rasa anda lelaki yang bagaimana pada kaca mata anda bahawa dialah seorang yang paling sempurna? Adakah yang seperti ini?

Lelaki yang mempunyai wajah yang tampan, mempunyai tubuh yang tegap dan sasa, iras hidungnya mestilah seperti Brad Pit, seorang yang memahami perasaan wanita, tak mahu yang bertubuh gempal, dan sebagainya.

Lagi?

Mestilah mempunyai kerjaya yang besar agar duit pun ‘besar’ dan mewah, Duda pun tak mengapa janji berada, yang ada gelaran Dato’ dan berpengaruh, romantik, sekurang-kurangnya mempunyai sebuah rumah banglo dan beberapa buah kereta mewah. Pendek kata, lelaki yang boleh memberikan kebahagiaan melalui hartanya yang bertimbun-timbun tersebut.

Ataupun,

Lelaki yang tidaklah terlalu kacak namun mata tidak jemu memandangnya, hati pula asyik rindu bila jarang bertemu kerana baik budinya, tidak berpelajaran tinggi namun dihormati kerana ketinggian akhlaknya, duit atau hartanya cukup untuk menyara kehidupan walaupun kadangkala ada melalui kesusahan dan ujian, mampu memberikan bahagia dengan agama yang dianutinya, tidak romantik tetapi sangat memahami kehendak pasangan.

Pada seorang lelaki pula, wanita yang bagaimana menurut kaca mata anda bahawa dialah seorang yang paling sempurna, yang anda ibaratkan dialah sebagai bidadari yang layak bertakhta di hati anda. Siapakah dia?

Wanita yang cantik, comel, ayu dan berkulit putih. Kalau boleh hendak juga yang berlesung pipit agar tidak puas setiap kali memandangnya, pandai memasak makanan kegemaran suami, apabila disuruh tidak membantah, dan pandai bergaya.

Lagi?

Wanita yang tidak cepat merajuk dan tidak selalu marah-marah, berharta dan berketurunan yang kaya-kaya, yang pandai mengambil hati mertua serta sanak-saudara, yang reti memandu kereta agar tidak menyusahkan suami untuk menghantar anak-anak ke sekolah, tak bertudung labuh pun tak apa janji tutup rambut (kira OK-lah), dan yang paling penting sporting atau tidak cerewet, itu tak boleh ini tak boleh.

Atau,

Wanita yang berakhlak dan agamanya dicurahkan kepada seisi keluarga serta anak-anak, tahu mengambil hati suami tatkala suami bersedih, Kalau salah ditegur dan saling menasihati, wajahnya tidak secantik bidadari tetapi menjadi bidadari di hati suami kerana malunya, rautnya tidak jemu ditatap kerana sering menghadiahkan ketenangan. Solatnya dijaga rapi, menjaga keaiban suami dan keluarga, tidak kaya harta tetapi mampu memberikan dan melahirkan anak-anak yang soleh untuk suaminya.

Ketika mata diberi peluang melihat kesempurnaan yang bersifat material, hati tersisih untuk memilih kecantikan yang bersifat rohani dan hakiki. Setiap kali mahu memilih calon pasangan, aspek jasadiah sahaja (jasmani) yang sering didahulukan berbanding aspek dalaman. Akhirnya cantik atau kacak menjadi kayu ukur utama kepada nilai kesempurnaan seorang manusia. Apabila tidak menemui yang cantik, telah dikira gagal untuk mendapatkan sebuah kesempurnaan.

Wanita yang sempurna adalah wanita yang cantik wajahnya.

Lelaki yang perfect adalah lelaki yang mempunyai raut muka yang kacak.

Agama pula letaknya di mana?

SEMPURNA DI MATA, SEMPURNA DI HATI

Cuba ketepikan seketika soal kecantikan jasmani dalam hal memilih pasangan hidup. Ketepikan jua soal kekayaan material dalam hal mencari jodoh. Dahulukan aspek yang dapat memberikan kecantikan rohani. Saya kira cantik itu apabila kita dapat merasakan hakikatnya pada sebuah kecantikkan. Kalau mata sahaja yang puas memandang tetapi hati kerap resah dengan perangainya, itu belum dikira cantik seperti yang diidamkan.

Begitu juga, jika kesempurnaan itu hanya mampu memberikan kebahagiaan yang sementara, ia tetap belum dikira sebagai kesempurnaan yang hakiki. Bagi saya, jika seorang itu mempunyai sepasang mata yang mampu berkelip, hidung yang boleh bernafas, telinga yang mampu mendengar dan tidak mempunyai cacat anggota badanpun sudah memadai untuk memberikan separuh daripada tafsiran kecantikkan jasmani. Tidak perlulah kepada hidung yang mancung bak seludang dan sebagainya.

Habis, bagaimana mahu memilih yang cantik dan bahagianya berpanjangan? Lalu kata Nabi saw inilah menjawab segala persoalannya: ‘Nikahilah wanita itu kerana empat perkara, kerana keturunannya, kekayaannya (harta), kecantikkannya. Maka pilihlah pada yang beragama, nesacaya akan beruntunglah tanganmu’

Pendek kata kalau mahu yang dapat memberikan kebahagiaan kepada kamu, pilihlah wanita yang mempunyai agama. Nilai agama inilah yang membuatkan kehidupan anda bahagia sepanjang melalui alam rumah tangga seterusnya kebahagiaan di akhirat kelak.

Apakah yang dimaksudkan oleh Nabi saw dengan suruhan: ‘Pilihlah pada yang beragama’ ?

Agama dalam bahasa mudahnya adalah, mengerjakan sembahyang lima waktu, berpuasa dibulan Ramadhan, menunaikan haji, tidak mengumpat dan mengadu domba, berbuat bakti kepada ibu bapa, menjaga kebaikan sesama manusia, taat akan perintah ALLAH taala, meninggalkan segala larangan-Nya dan lain-lain lagi.

Apa maknanya? Maknanya Agama itu adalah AKHLAK yang baik. Solat itu akhlak, tidak menyebarkan fitnah itu adalah akhlak dan menjaga hubungan sesama manusia itu jua akhlak. Maka, pilihlah pasangan hidup anda di kalangan orang yang mempunyai akhlak yang baik. Kemudian barulah pergi kepada aspek yang lain-lain sebagai sampingan untuk menambahkan lagi kecantikkan hakiki tadi.

Jika perkara inilah yang anda utamakan ketika urusan mencari jodoh, nescaya anda tidak perlu lagi resah dan geliasah jika wanita yang bakal menjadi suri di hati anda tidaklah secantik Siti Nurhaliza atau sekaya Dato’ K. Apa yang penting, dengan akhlak yang dimiliki olehnya, dia bakal membahagiakan seluruh kehidupan anda. Jangan terkejut, ada suami yang tidak sanggup berkahwin lain walaupun isterinya sudah pergi (mati) meninggalkannya selama berpuluh tahun. Baginya dialah yang pertama dan terakhir!

Justeru, kesempurnaan yang dicari adalah kesempurnaan yang bisa memberikan kebahagiaan di mata dan kebahagiaan di hati secara berpanjangan, tidak lain tidak bukan adalah pada agamanya.

CERITA

Semasa di sekolah rendah dahulu, saya mempunyai seorang ustaz. Tidak silap saya dia pernah mengajar saya subjek fiqah, saya juga pernah dicubit di perut sehingga terasa mahu terburai isi perut saya.

Ceritanya begini, dia menikahi seorang kerani yang bekerja di sekolah tersebut. Isterinya tidak mempunyai wajah yang cantik tetapi baik orangnya, peramah, lemah lembut dengan pelajar. Sehinggalah baru-baru ini saya bertemu dengan beliau secara tidak sengaja ketika mahu mengambil adik saya pulang dari sekolah, dia masih tidak dikurniakan anak. Saya kira, usia perkahwinan mereka sudahpun menjangkau 15 tahun.

Saya kagum kerana keintiman mereka seolah-olah mereka baru sahaja berkahwin. Walaupun tanpa kehadiran cahaya mata, hidup mereka bahagia.

Anda pula bagaimana, sanggupkah?
_______________________________________________

Nota Kehidupan (1): Seorang teman saya berpesan, kalau sudah rasa mahu berkahwin, usah dilengah-lengahkan. Soal duit jangan difikirkan, semuanya ada rezeki daripada ALLAH selepas berkahwin nanti. Bisik saya: ‘dia kaya tak apalah, kahwinpun family yang tanggung!’

Nota Kehidupan (2): Mengapa pengunjung lebih gemar membaca dan memberi respon kepada ‘Nota Kehidupan’ berbanding artikel yang saya tulis? Haissyyy..

[Usah Jemu Memberi]

7 Responses so far.

  1. asslm..penulisan yg cukup jujur..mungkin boleh dibukukan..

  2. slm ustz,
    sy ske artkl ni, mohon copy yea,

    shkran..

  3. salam

    entri yg menarik..m'beri kesan pd diri...

    Tima Kasih...

  4. sy suka dgn ayat "dia kaya, bolehlah...kahwinpun family tanggung..." correct sgt. sbg org yg tak mampu ditanggung familynya utk bkahwin, sy stuju!

  5. artikel y menarik...sy ingin brtya, apakah pendapat saudara terhadap isteri y aktif dlm gerak kerja islam tanpa mengabaikan setiap kelengkapan n keperluan suami tetapi kerapkali masa bersama suami dan keluarga adalah kurang diluangkan bersama...

  6. best..
    tsentuh hati, rasa hina meminta yang tbaik bt diri ini :((

    sy follow

  7. ”aku tidak menafikan manusia itu tidak memerlukan cinta, sebab cinta itu kurniaan yang nian indah oleh Allah. Tapi, jangan rosakka cinta itu dengan kelalaian hatimu dalam mempertimbangkan antara yang abadi dan bersifat sementara. Cinta manusia hanya sementara, jadikanlah ia penyuluh untuk dirimu meraih syurga Allah. Takkan kau temui cinta hakiki, selagi kau tidak membuka mata hatimu untuk mencari cinta abadi yang telah wujud dalam dirimu sedari azali,”

    kasih_5048@yahoo.com