Ramai teman-teman lelaki bertanya: ‘kenapa selalu up datekan Majalah ANIS? Itukan majalah wanita? Tak malukah?’

Buat sahabat muslimah yang menjadi peminat setia bacaan ini pastinya tahu apakah isi kandungannya. Tetapi untuk kawan-kawan lelaki yang sudah maklum tentang kewujudan Majalah ini tetapi belum pernah berpeluang menyelak helaiannya, silakan berbuat demikian untuk mengetahui santapannya yang lebih daripada seorang lelaki harus membacanya. Masakan tidak boleh lelaki seperti saya untuk mempunyai naskhah ini sebagai minat bacaan saya? Boleh, apa salahnya jika saya mahu mengetahui tentang wanita, aibkah kita mempelajari ulasan agama berkenaan wanita? Tetapi itu bukan alasan saya untuk meminati Majalah tersebut. Sebab saya meminatinya cuma ia telah mengandungi kupasan pelbagai aspek dalam kehidupan yang bercirikan Islam.

Huraiannya tidak terlalu tinggi nilai estetika bahasanya, tetapi mendalam isi yang mahu dikongsikan kepada pembaca. Nilai introspeksi yang dijadikan sebagai trend dan trademark Majalah ANIS ini adalah sumber utama kepada minat saya. Saya mulai mengumpulnya sejak tahun 2004, tetapi usaha saya mencari artifak ANIS ini sehingga saya punyai koleksinya bermula tahun 2000, malah saya ada menyimpan naskhah ANIS di tahun 1999, saya pun tidak ingat di mana saya memperolehinya. Samada dua cara, minta simpati pada rakan yang mempunyai Majalah itu atau saya melanggannya.

Oh ya! Kalau rakan-rakan lelaki yang tidak percaya apakah isi kandungannya berkisar tentang wanita sahaja ataupun lebih dari itu, bolehlah mencubanya. Saya pasti anda juga akan seperti saya. Sehingga sekarang Majalah ini masih dilayangkan ke sini (Jordan), terima kasih kepada Ayahanda yang sudi melayangkan guni ilmu itu ke tanah sejauh ini.

Berkali-kali saya mahu mempromosikan ANIS ini kepada semua pembaca blog saya. Lihatlah apa yang menarik di dalam ANIS keluaran Oktober ini:


CERIA SYAWAL DENGAN ZAKAT DAN SEDEQAH

Paling merisaukan, ada sesetengah orang yang merasakan, kekayaan adalah hak peribadi. Siapa yang berusaha dia merasa. Pecahkan ruyung demi sagunya. Rezeki mesti dicari bukan diberi. Maka, jadilah sesetengah orang yang ‘sombong’ dan kedekut dalam diam, bagai api dalam sekam. Sifat negatif, kikir dan bakhil berakar di dalam hati tanpa mereka sendiri sedari. Akhirnya, luhur pemurah diganti mazmumah, sifat qanaah sudah berubah, belas ehsan kian menipis. Mungkin kita tidak terasa, tapi ada caranya agar kita boleh mengetahui status pemurah, qanaah dan ehsan kita.


Buat peminat fesyen Muslimah terkini, di sini:

HITAM ITU ELEGAN

Jubah dan abaya hitam memang tidak asing buat para Muslimah di Timur Tengah. Untuk anda yang ingin tampil elegan cubalah padanan jubah dan abaya hitam eksklusif yang diberi perincian sulaman dan hiasan manik. Ternyata hasil kreativiti kaum Adam dari Timur Tengah ini cukup unik dan menarik!


Dedikasi buat Ustaz Asri Ibrahim Rabbani:

ANDAI DIA PERGI DULU SEBELUM MU

Andai dia pergi dulu sebelummu, katakan pada diri, akanku galas amanah ini. Sekiranya terpaksa bertongkat dagu pun, aku tidak akan lemas dipagut sendu. Berjuanglah, agar dia bisa senyum di barzakh itu. Oleh nukilan doa anak yang soleh dan solehah. Kalau benar cinta itu setia, anak-anak itulah titiannya. Di jambangan munajat, di taman ibadat, tentu ada sungai pahala… yang mengalir selamanya.


MEMINJAM KEGEMBIRAAN MENGHAPUS KEDUKAAN

“Zikir seperti memasukkan cahaya ke dalam hati, tetapi persoalan utamanya adalah bagaimanakah keadaan hati itu?” “Adakah ia juga bercahaya?” “Atau adakah ia hitam pekat?” “Sama seperti kita lihat kepada pelita minyak yang menyala-nyala, namun cemeninya hitam pekat dengan jelaga. Adakah kita memperoleh apa-apa faedah dari cahaya itu?”


Fokus bulan ini:

RAYAKAN SYAWAL DENGAN SILLATURRAHIM

Satu Syawal datang lagi, meninggalkan pergi Ramadan yang belum tentu kembali. Berlalulah sudah bulan yang penuh berkat di mana terbuka seluas-luasnya peluang mendapat rahmat dan keampunan Allah SWT. Sehingga kerana itu badan dan jiwa terasa ringan dan mudah untuk memperbanyakkan segala bentuk ibadah. Di dalamnya pula ada tawaran, beramal satu malam tetapi diberi ganjaran pahala lebih baik daripada seribu bulan beribadah. Bayangkan betapa besar ertinya tambahan umur hampir 84 tahun dalam ibadah kepada umat Nabi Muhammad SAW yang amat singkat umurnya berbanding umat nabi yang lain.

p/s: banyak lagi yang perlu anda baca pada keluaran kali ini, saya tidak boleh menceritakan semua, nanti ANIS saman pula!!

Untuk read more, tulis di sini...

2 Responses so far.

  1. Pinjam! Ana langgan majalah Milenia Muslim, sampai sekarang masih sampai kat Barid Al Bayt tu ha. (tapi akhir-akhir ini MM dah kurang panas lagi membosankan)

    Majalah ANIS sekali dua ana cuba contact untuk langgan dari sini. Tapi tak ada orang respon, sedih betul.

    Sesungguhnya, ANIS memang dahsyat. Sahabat-sahabat ana (muslimin) masa kat matrik dulu pun rajin pinjam

  2. wslm wbth

    boleh je!
    rajin-rajinlah pulang ke "kampung halaman"