Ustaz Ramadhan Fitri dan Ustazah Khadijah (Almarhumah Nur Fatimah dalam pelukan ibunya)


Saya sempat mengutip ilmu daripadanya sekali dua sahaja, mengenali beliau di usia saya yang ketika itu di zaman-zaman kampus dahulu. Tetapi, bersua itu banyak kali juga, kalau dibilang, entah kali ke berapa saya terserempak dengannya di Pesta Buku Antarabangsa sekitar PWTC. Tak sempat pun menegur, tetapi hanya berbalas senyum.

Saya tidaklah seFAMOUS Ustaz Ramadhan Fitri ini, dia orang hebat semenjak di kampus Universiti Malaya lagi, bak kata pepatah Orang Lama. Sebut saja namanya, semua orang di kampus itu mengenali diri beliau, di era 90-an dialah hero kampus ketika itu. Itu sebab saya katakan yang dia adalah orang famous seperti artis-artis di Malaysia juga, ibaratnya begini, seperti M. Nasir atau Mawi: ‘Saya kenal dia, tapi dia belum tentu kenal dan ingat lagi pada saya. Saya juga peminat dia, tetapi belum tentu dia minat dengan saya’

Apa-apa sajalah.

Lama saya tinggalkan Malaysia, sehingga tidak sedar yang Ustaz sudah berkeluarga, bahkan sudah punyai anak kecil diberi nama Nur Fatimah. Zaujahnya saya kurang mengenali tetapi namanya persis serikandi agung, Ukhti Khadijah.

Dua minggu sudah, berita ini sudah saya dengari daripada email dan blog-blog teman. Ketika itu dengan harapan anak sekecil Nur Fatimah ini akan diberikan kekuatan menghadapi. Namu apa yang dipunyai oleh kudrat anak sekecil itu. Kerana rahmah Tuhan, dia dipinjam sekejap oleh-NYA untuk beberapa ketika. Akhirnya menghembuskan nafas terakhir pagi tadi (22 Oktober 2009 – 6.20 pagi). Saya percaya anak sekecil Nur Fatimah akan menuntut janjinya dengan Tuhan bahawa akan bersama ayah bondanya beriringan ke pintu syurga.

Saya hanya panjatkan doa untuk kalian berdua, kerana ujian ini terlalu berat untuk mereka. Namun saya percaya, orang sekuat ini tidak cepat putus asa. Barangkali ALLAH mahu gantikan Nur Fatimah dengan serikandi agama yang lebih hebat suatu hari kelak.

Takziah saja yang saya dapat ungkapkan selain kunjungan doa untuk Ustaz dan isteri. Semoga ALLAH taala mencucuri rahmat ke atas rohnya (Nur Fatimah). Dedikasi artikel ini adalah juga dedikasi doa untuknya.
Al-Fatihah.

Lain-lain rujukan saya: www.saifulislam.com/

Untuk read more, tulis di sini...

0 Responses so far.