Dua Tokoh Unik Di Dua Zaman

i. Tuan Guru Nik Abdul Aziz – (Pandang sisi oleh Annual Bakri Haron)

Menyedari Tok Guru Nik Abdul Aziz, rata-rata dilihat istimewa, bahkan sering membawa gaya ganjil berkelainan, kami cuba membawa kata-katanya itu. Ini kerana lontarannya acap mengundang pelbagai reaksi. Ada juga yang mencemuh dan ramai pula yang terpukau. Dengan latar belakang Islam yang sepenuhnya yang boleh dijejaki daripada biografi hidupnya, tidak syak lagi apa yang keluar daripada beliau adalah kata-kata yang terbit dari hening telaga ilmu berteraskan keimanan dan keyakinan. Tidak mungkin segayung air yang jernih diceduk dari telaga yang keruh, masakan!

Tiada Pemimpin yang menggunakan Islam seistiqomah beliau dalam apa jua keadaan. Sekaligus tiada ulama’ yang memiliki wilayah pemerintahan untuk diuji kekesanan Islam bawaan Nabi-Nabi dan Rasul-Rasul selain NIk Aziz.


ii. Saidina Umar Abdul Aziz – (Pandang isi oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz sendiri)

Ketika ditanya soal keturunan yang baik bakal melahirkan generasi yang baik. Ia terbukti bahawa Umar Abdul Aziz lahir daripada keturunan mulia iaitu saidina Umar al-Khattab. Lalu kecemerlangan ini datangnya daripada keturunannya.

Jawapan Tok guru:

Dalam Islam itu ada isu berkat. Ada ayat yang sering kit abaca sebagai contoh doa qunut yang kit abaca pada setiap pagi. Ada satu ayat di hujungnya yang bermaksud, “….wahai Tuhan kami, beri kami keberkatan…” berkat ini tidak diajar dalam sains. Dan ia tidak dapat dikaji dalam makmal-makmal sains. Berkat adalah pemberian ALLAH kepada hambanya melalui makanan yang halal, minuman yang halal, duit yang halal. Daripada sumber yang halal inilah lahirnya berkat. Sebagaimana yang dinasihatkan oleh doktor kepada kita untuk mendapatkan vitamin yang terbaik, kita perlukan makanan yang baik. Makan buah-buahan yang baru dipetik dan sebagainya. Tapi kemampuan mereka terhad setakat itu sahaja. Hanya Islam yang ajar kita untuk mengkaji mengenai berkat. Islam ajar kita supaya beribadat, mendirikan solat, puasa, bahkan berdoa. Kalau mahu ke kebun sekalipun, kita digalakkan berwudhu, keluar dari rumah kita berdoa. Hasil daripada inilah datangnya berkat.

Berkat daripada Umar al-Khatab yang lempar jauh-jauh syirik dan bulatkan hatinya hanya kepada ALLAH melahirkan keturunan yang cemerlang seperti cicitnya Umar Abdul Aziz

Ada satu kisah di mana Umar terdengar seorang anak berselisih pendapat dengan ibunya yang mahu mereka mencampurkan air ke dalam susu. Anak itu melarang ibunya daripada melakukan perbuatan itu kerana Umar al-Khatab tidak membenarkan perbuatan mencampurkan air ke dalam susu. Ibunya cuba mempertahankan perbuatannya dengan meyakinkan anaknya bahawa Umar tidak akan dapat melihat mereka di penghujung malam. Namun, anaknya tetap dengan pendiriannya dengan menegaskan, sekalipun Umar tidak melihat perbuatan mereka itu, tetapi TUHAN Umar melihat apa yang mereka kerjakan.

Umar tertarik kepada kata-kata anak itu. Sekalipun dia tidak melihatnya, apa lagi mengenalinya, namun Umar yakin anak itu memiliki peribadi yang amat mulia. Umar mencadangkan kepada anaknya. ‘Ashim yang belum berkahwin supaya mengahwini itu yang bernama Ummu Ammarah kerana yakin daripadanya akan lahir keturunan yang soleh. Hasil daripada perkahwinan mereka inilah lahirnya Ummu ‘Ashim yang kemudiannya berkahwin dengan Abdul Aziz bin Marwan, daripada perkahwinan mereka inilah, lahirnya insan mulia bernama KHALIFAH UMAR BIN ABDUL AZIZ.



Umar ini adalah pemimpin yang mula-mula melaksanakan kepimpinan Negara Berkebajikan. Mereka mengajar rakyat bagaimana hidup dalam berkat kemiskinan atau kaya dalam petunjuk dan cahaya.


iii. Saidina Umar Abdul Aziz (Pandang sisi oleh Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang)

‘Saya ingin mencontohi Khalifah Umaiyah, Khalifah Umar Abdul Aziz dalam gerak kerja saya nanti’


iv. Komen saya:

Kalaulah Lim Guan Eng pun punyai azam juga cita-cita mahu mencontohi Umar Abdul Aziz, masakan kita yang lahir dari ketururnan seislam dengan Umar Abdul Aziz tidak mahu mengekori jejak beliau.

Ustaz Wan Ji sememangnya sudah punyai pengalaman dalam penulisan buku berkenaan tokoh ugama. Dahulupun sebuah buku telah dikarang oleh beliau. Kemudian, Buku FENOMENA NIZAR yang ditulis ustaz tidak kurang hebat kupasannya. Sememangnya Nizar seperti apa yang dituliskan. Hebat!

Buku ini KEZUHUDAN UMAR ABDUL AZIZ, KESEDERHANAAN NIK ABDUL AZIZ, masih belum diterbitkan, tetapi anda harus ada rasa tidak sabar untuk menantinya. Kolaborasi dua tokoh ini digabungkan dalam sebuah khazanah buku. Kalau dulu sebuah buku BELAJAR DARI DUA UMAR sudah dilayangkan kepada khalayak, namun kali kelainan pasti terasa oleh sentuhan kedua ustaz Wan Ji ini.

Apa lagi? Jangan ketinggalan mendapatkan naskhahnya!

Untuk read more, tulis di sini...

0 Responses so far.