Utusan Malaysia, 4 Januari 2010 (Isnin)


i.

‘Khaty?’

‘Mengapa kamu tak tulis nama penuh? Apa nama kamu?’
Pagi itu, Cikgu Suzie memanggilnya ke bilik guru. Khadijah berfikir, patutlah sampai kini kertas ujiannya masih belum diperolehi.

‘Nur Khadijah binti Teh Sulaiman’

‘Sepatutnya kamu kena tulis nama yang betul kamu. Kalau begini yang kamu tulis dalam kertas jawapan UPSR nanti. Tak lulus kamu’

‘Tapi semua orang panggil saya macam tu cikgu’

‘Ya, itu cikgu faham. Nama panggilan itu lain, tak boleh ditulis dalam keadaan macam ni. Mengelirukan!’ Cikgu Suzie sedikit berang. Dia membalik-balikkan kertas itu. Membulatkan dengan pen merah pada perkataan KHATY.

‘Khaty dengan khadijah tak sama ke cikgu?’ soal Khadijah. budak darjah 5 Anggerik, umur pun masih muda tidak faham akan situasi.

‘Di sekolah ini, mungkin semua orang akan kenal siapa Khaty. Tetapi jika di luar?’ Terangnya lagi. Cikgu Suzie memandang wajah Khadijah.

‘ohh..’ Jawab Khadijah perlahan. Mungkin sudah faham dengan situasi. Dia mencapai kertas ujian bulanan Bahasa Melayu lalu beredar meninggalkan bilik guru.

‘Jangan tulis begini lagi. Saya akan denda kamu’ tegas Cikgu Suzie. Dari jauh kedengaran suaranya.

ii.

‘Saya mahu melihat set bilik pengantin seperti dalam promosi tempohari’ Razman dan Isterinya tiba di sebuah kedai perabot terkenal di Kuala Lumpur.

‘Silakan encik’

‘Hanya katil sahaja?’ Razman terkejut. Tidak seperti yang digambarkan olehnya sebelum sampai tadi.

‘Ya, encik’

‘Tetapi dalam browser ditulis set bilik pengantin. Tentu set perabutnya lebih banyak’

‘Tak bolehlah begini. Selalunya di kedai-kedai lain bila sebut set pengantin pasti ada set barangan perabut yang lain seperti meja solek, almari dan sebagainya’ Razman mula tidak berpuas hati dengan keadaan itu. Dia merasakan ditipu walaupun yang berlaku hanyalah 'kekeliruan'

‘Maaf encik, saya pun kurang tahu sangat’ Pemuda tersebut tergagap. Tidak tahu-menahu langsung tentang promosi tersebut. Baru seminggu bekerja.

‘Kalau macam ini, pelanggan boleh keliru, menipu namanya ini. Mana bos awak?’ Razman mula memberang dengan pekerja lelaki tersebut. Matanya melilau mencari kelibat pekerja di situ yang berpakaian kemas. Mahu berjumpa dengan tauke kedai tersebut.

‘Dia bekerja di luar hari ini, encik’ Jawabnya pekerja tersebut takut-takut.

‘Sudahlah. Saya ke kedai lain saja!’ Tanpa berlengah panjang Razman terus beredar meninggalkan pekerja tadi yang terkocoh-kocoh memanggil semula Razman. Isterinya hanya menggeleng. Hatinya berdetik. ‘dasar peniaga, ada saja agenda mahu menipu pelanggan. Tak sedar diuntung’


Boleh

Isu Kalimah ALLAH bakal dilangsaikan apabila Timbalan Perdana Menteri memberi janji mahu menyelesaikannya secara profesional (di sini). Rakyat hanya perlu tunggu dan lihat sahaja hasilnya. Saya fikir, Muhyidin Yaasin seorang yang terpelajar dan berkongsi ALLAH yang sama dengan saya, akan berfikiran waras dan lebih ke hadapan dalam merungkaikan isu identiti agama ini.

PAS juga telah menyatakan pendirian mereka melalui perutusan oleh Tuan Presidennya, semalam (di sini). Tegasnya, jangan mainkan isu perkauman atau politik murahan!


(gambar hiasan)


Gara-gara keributan dan ‘kebijaksanaan’ Hakim Datuk Lau Bee Lan yang mengadili isu ini (di sini) Akhbar HERALD – The Catholic Weekly menjadi meletup sekejap. Lebih panas daripada isu artis-artis tempatan kita. Baguslah begitu, sekurangnya, saya sempat mengenali akhbar mingguan terbitan Gereja Katholik itu. Kalau boleh, mahu saja mendapatkan satu daripada naskhahnya, mahu tahu apakah kekeliruan dan kebobrokan yang hebat diperkatakan itu. Tetapi ia mungkin mustahil.

Saya seorang penganut yang beragama ISLAM atau MUSLIM.

Apabila menyebut ALLAH, maka ia difahamkan bahawa IA adalah Tuhan kepada penganut yang beragama ISLAM seperti saya dan orang lainnya. Dan IA adalah hak orang ISLAM yang dijagai sejak dahulu lagi. Dalilnya, apabila di dalam Al-Quran menyebutkan ALLAH sebagai Tuhan umat ISLAM. Maka ALLAH tidak boleh lagi diistilahkan kepada Tuhan selain ISLAM. Justeru, mahu atau tidak mahu, ALLAH mestilah dan wajib dinisbahkan maknanya kepada satu agama sahaja iaitu ISLAM.

Tetapi salahkah, jika nama itu diguna-pakaikan oleh sesiapa?

Jom kita masuk seketika ke dalam isu ini. Mudah sahaja jawapan kepada persoalan ini, dan ia tidak perlu pun kepada pergaduhan. Yang menjadi salah kepada penggunaan kalimah ALLAH ini jika ia ‘mengelirukan’ dan sengaja ‘dikelirukan’. Tetapi jika baik cara penggunaannya, dan jelas maksudnya ke arah yang tidak mengelirukan, dipersilakan. Akhbar HERALD boleh saja menggunakan kalimah mulia seperti ALLAH, Nabi Muhammad saw dan lain-lain lagi jika di dalam majalah tersebut menulis begini:

‘Di dalam agama ISLAM, umatnya beriman kepada tuhan ALLAH dan mengakui kebenaran Rasul utusan-Nya iaitu NABI MUHAMMAD SAW. Mereka juga percaya akan perkara-perkara ghaib seperti malaikat, iblis dan syaitan’

Tidakkah jika begini, bukan saja ia perlu dalam situasi bahkan digalakkan? Jadi, Akhbar HERALD tidak wajar disalahkan dahulu jika penggunaannya tepat pada masa itu. Setidaknya, penggunaan perkataan itu telah menjadi nilai dakwah. Kredit untuk ISLAM.


Tidak Boleh

Lalu yang menjadi salah adalah, apabila permohonan pihak Kristian untuk menggunakan kalimah ALLAH itu untuk memaksudkan yang ALLAH adalah Jesus atau lain-lain makna selain ALLAH (Tuhan Umat ISLAM). Itu sangat-sangat perlu ditentang. Bukan sahaja mengelirukan bahkan memudharatkan umat ISLAM seperti kita.

Bukan kalimah ALLAH saja yang dilarang jika penggunaannya mengelirukan, apa-apa kalimah lain sekalipun jika ia mendatangkan kekeliruan dan penipuan, ianya tidak wajar dibenarkan penggunaannya.


pendirian pimpinan PAS dalam isu ini


Contohnya, suatu hari, Mak Cik Limah mengedarkan iklan bahawa dia akan membuka sebuah kedai menjual kuih-muih, tetapi apabila sampai masa dan orang ramai telah datang menjenguk ke kedainya, yang dijual hanyalah goreng pisang. Mana kuih-muih yang lain? Jawab Mak Cik Limah dengan selamba:

‘Hai? Goreng Pisang ni kuih jugakan?’ jika itulah jawapannya, Mak Cik Limah bakal berhadapan dengan kedainya yang tinggal cebisan abu pada esok hari akibat dibakar oleh orang kampung.

Pendek kata, jangan ada kekeliruan dan menyembunyikan apa-apa agenda yang bersifat jahat.

Namun, saya lebih memberati agar kalimah ALLAH ini tidak dibenarkan penggunaannya untuk seketika waktu ini, selepas benar-benar jelas tujuannya. Zaman ini, penuh penipuan. Sehinggakan masjidpun sudah dipolitikkan. Tidak lain tidak bukan kerana mempunyai agenda ‘tersembunyi' atau keuntungan. Bukan mahu bersangka buruk, tetapi kata kaedah fiqh (untuk menutup lubang-lubang kemudhorotan).

Memanglah ‘ALLAH for All’ tetapi jangan mudah sangat ‘berlapang dada!!’

______________________

p/s: rencana ini merupakan sebahagian pandangan kecil peribadi saya kepada teman-teman yang mohon dijelaskan isu ini. Anda mempunyai pilihan menyetujuinya atau sebaliknya. Yang penting, kita bersatu di atas ISLAM yang serupa.

Untuk read more, tulis di sini...

4 Responses so far.

  1. Minta izin copy post ni ke Blog saya. menarik utk difikirkan

  2. salam wbth fiq

    thanks..dah faham skit2 isu nie

  3. salam ust

    nk mnta izin copy jg yea

    moga2agama kita trus selamat dr anasir yg melemahkan

  4. salam wbth semua,

    to sdr. Hahs: silakan, semoga ianya menjadi sebuah manfaat yg diberkati

    to anonymous (1): kefahaman yg baik untuk agama, sampaikan pada yang lain.

    to anonymous (2): silakan juga, semoga thabat perjuangan menegakkan agama di mana-mana sahaja.

    all the best semua!!