‘HIDUP UNTUK MEMBERI’ – Tidak susah untuk menggembirakan orang lain. Mungkin hanya dengan kata-kata, mungkin hanya dengan senyuman ataupun dengan doa. Berilah kegembiraan kepada orang lain, kegembiraan itu akan datang kepada kita semula. What you give, you get back! Apa yang kita beri akan kita terima semula. Ini hukum alam Sunnatullah – what goes around, comes around.

Siapa yang lebih cinta maka dialah yang lebih banyak memberi. Justeru, jika kurang memberi, itu petanda ‘kurangnya’ cinta. Apabila kurang rasa cinta, tergugatlah persaudaraan dan rengganglah perpaduan. Oleh sebab itu, hidup ini akan harmoni hanya apabila kita banyak memberi bukan menerima.

Manusia memikul peranan sebagai khalifah di muka bumi. Tugas khalifah itu adalah untuk memberi kebaikan – buat diri sendiri, untuk orang dan persekitaran. Hanya dengan itu makmurlah muka bumi ini dengan pembangunan material, keamanan dan keampunan TUHAN.

Malangnya dalam hidup ini, ramai manusia mementingkan bagaimana untuk mendapat, bukan memberi. Mendapat pada sangkaan mereka akan membahagiakan. Maka berlakulah persaingan malah perebutan. Padahal KEHIDUPAN ini bukan untuk bersaing tetapi saling berkongsi. ‘We are here to complete not to compete’ – kita di dunia ini bukan untuk bertanding tetapi untuk saling lengkap melengkapi antara satu sama lain.

Kekayaan sebenar bukanlah kerana banyak ‘memiliki’ tetapi kerana banyak memberi. Kerana itulah ALLAH zat yang Maha Kaya, kerana DIA-lah yang paling banyak memberi.


Komen saya:

Inilah satu keajaiban pada sebuah nilai, apabila ia adalah pemberian yang tidak mengurangkan sesuatupun akan tetapi mengimbalkan balik hasil yang adil bahkan ia lebih dari suatu kesaksamaan. ada orang memberi untuk mendapat pulangan, atau lebih mudah disebut mahu dikenang jasanya, namun segelintir hati yang ikhlas akan memberi pada suatu yang tidak diharapkan semula apa-apa kepentingan diri. Biarpun pada nilai itu nampak berkurang, tetapi pemberian itu tidak akan menghampakan si pemberi.

Lebih mulia, kita menjadi pemberi yang tanpa dipinta untuk memberi. Setiap masa tidak putus-putus menghulurkan sesuatu bahkan gelisah jika tiada apa untuk diberikan. Itulah dia Erti Hidup Pada Memberi.

Percayalah, memberi tidak akan mengurangkan.

p/s: artikel SOALNYA SIAPA KAMU? Tulisan terbaru Ustaz Hasrizal seperti menjelaskan sesuatu kepada sikap diri. Dosa sendiri, pahala juga sendiri. Kerana untung dan rugi itu berbalik kepada sikap. Sesuatu itu boleh jadi BAIK atau BURUK bergantung kepada tujuan diri-sendiri. Fikirlah!

Untuk read more, tulis di sini...

1 Response so far.

  1. What is even harder to Abercrombie clothing come by than cheetah print curtains? abercrombie Jeans Cheetah print clothing. Shirts, jackets, Abercrombie Pants or pants that have cheetah Abercrombie Tees Spot patterns on them are very niche item and Abercrombie Shorts hence are not very easy to come by. If you're looking for clothing with this pattern, Abercrombie Sweaters you will have to go on specialty online stores, or you will have to make them yourself. If you want to purchase cheetah clothing, your best bet is the internet; however, if you're aiming to make the clothing yourself, you can find the designs in many fabric stores.