Saya mahu bercerita soal lumrah sahaja pada kali ini, soal yang orang kurang memandangnya. terimalah..

Selalunya, situasi tidak kamcing ini berlaku di antara isteri dan ibu mertuanya, pendek kata perempuan dengan perempuan kadangkala bila bertemu emosinya menjadi lain. Seolah ada rasa-rasa kurang selesa. Ibarat menyarung baju yang basah dan lembap, nampak ok tetapi terasa gatal-gatal yang memaksa untuk menggaru – tidak selesa.

Bagi yang ngam tidak mengapalah, tuah badan jika isteri dan mertua ibarat kuku dan isi, suami tidak terlalu risau jika ingin ke tempat kerja, tinggal mereka berdua dengan selamat. Tetapi jika sebaliknya, hari-hari rambut di kepala akan gugur kerana menanggungnya. Akhirnya terjadilah seperti drama berepisod Astro PRIMA,

Menantu vs Mertua.


Bila Dah Jadi Begini..

Dalam hal ini, saya bukanlah terus menyalahkan si isteri atau memihak dan melebihkan sikap mertua, cuma apa yang ingin diketengahkan adalah
  • prinsip hubungan yang perlu di jaga;
  • dan sistem komunikasi dua hala yang berkesan.
Seorang isteri yang berhemah harus tahu tanggungjawab yang perlu ditunaikan kepada suaminya di samping haknya juga perlu dicurahkan untuk mertuanya. Ada sesetengah mertua yang sikapnya dingin dan cerewet, itu atau ini tidak kena dan tidak boleh, banyak pantang larang dan sebagainya, tetapi itu bukan halangan besar untuk si isteri menjaga hubungan dengan mertuanya. Isteri yang bijak mengawal emosi diri akan tenang menghadapi apa jua kerenah dan perangai ibu mertua. Begitulah, dalam apa jua situasipun, ketegangan akan dapat diatasi jika sebelah pihak cepat-cepat mengambil langkah menerima dahulu pendapat yang lain (beralah) serta berlapang dada.

Berlapang dada; saya memikirkan ia harus terlebih dahulu dipraktikkan oleh si isteri, mungkin alasannya isteri lebih tertakluk kepada sikap menghormati orang yang lebih tua daripadanya. Sesekali, apalah salahnya dalam sebahagian perkara yang kecil dan remeh, si isteri cuba mengalah seketika untuk memberi laluan kepada mertua yang mungkin lebih berpengalaman.

Tidak rugipun, jika isteri mahu juga menegakkan pendapat sendiri, tetapi perlu kena pada gaya dan caranya. Nasihat saya, jangan sampai bermasam muka atau berperang dingin, apatah lagi bila anda, isteri dan mertua tinggal sebumbung. Sekali perang tercetus, mungkin lewat genjatan senjatanya akan berakhir. Tahu-tahu sajalah jika perempuan sudah bergaduh sesama mereka, haru kita dibuatnya.

Lalu, tidak banyak pun, isteri cuma perlu mengalah dalam sebahagian perkara yang kecil-kecil, misalnya jika mertua mahu menyediakan juadah makan malam, apa salahnya si isteri memberi ruang kepada mertuanya. Ini tidak, lain pula jadinya. Masing-masing tetap mahu mempertaruhkan kehandalan memasak, padahal bukankah lebih cantik, jika kepakaran itu dikongsikan, menantu memotong, mertua pula memasak.

Jika tidak boleh sekalipun, mohonlah izin hanya untuk menantu menanak nasi, sekurang-kurangnya adalah kesempatan untuk si isteri menjampi-serapah (membaca selawat-selawat nabi) ke dalam nasi yang ditanak tadi, dicampur pula dengan air tangan isteri yang sudah tersedia power! Mengancamkan?

Pastinya, bila si mertua dan suami menjamah nasi tersebut hati mereka menjadi tenang, hubungan anak-beranak pula menjadi baik. Berkat selawat dan air tangan isteri.

Selain itu, isteri juga perlu pandai mengambil hati dan memiliki pemikiran yang geliga jika berhadapan dengan kerenah mertua yang kerap beremosi. Jangan terpengaruh dengan emosi mertua, kerana itu bakal mengeruhkan lagi keadaan. Wahai isteri, anda seorang yang berumur muda, lebih senang dan mudah mengawal emosi berbanding orang tua (mertua).

Saya mahu berkongsi rahsia untuk wanita-wanita yang sudah bergelar isteri atau ibu, bahawa anda usah perlu risau atau khuatir, dengan mertua yang sering bersikap cerewet dan dingin. Sikap itu terjadi bukanlah kerana anda dibenci dan tidak disukai oleh mertua, tetapi si ibu (mertua) tadi cuma mahu memberikan kasih sayang yang tidak sempat diberikan kepada si anak (suami) ketika anaknya berstatus bujang dahulu, itu saja. Mungkin dahulu sebelum anaknya berkahwin, si ibu (mertua) tidak sempat mahu memasakkan Sup Siam ala Charte untuk si anak (suami), kali ini baru berpeluang menyediakannya, berikanlah ruang pada si ibu tadi, tidak rugikan?

Berebut memberikan yang terbaik kepada satu orang yang sama-sama dicintai, bukankah ia suatu persaingan yang sihat? Si isteri mahukan suaminya sentiasa rasa cukup, si ibu pula belum puas mencurahkan kasih sayang, kedua-duanya berniat baik. Sudah tentu, yang paling beruntung ketika ini adalah suami, bertuah kerana kedua-dua (mertua dan menantu) mengambil berat terhadapnya. Namun, jangan sesekali suami mencari kesempatan lain.


Bila Begini Pula…

Si ibu punyalah baik, kerja-kerja rumah semua diselesaikan, dari sekecil-kecil umat hingga kepada kerja menyediakan makanan, sampaikan kerja-kerja menantu (isteri) yang tertinggalpun dilangsaikan juga. Cuma yang menjadi masalah adalah menantu pula yang bersikap tidak elok kepada si ibu mertua. Habis segala perbuatan si ibu mahu disalahkan, bila si ibu mahu bermanja dengan cucunya, cepat-cepat saja dicapai, disuruh anak-anak kecil itu tidurlah, mengulangkaji pelajaranlah dan macam-macam lagi. Tujuannya tidak mahu si ibu (mertua) menyentuh anak-anaknya. – dengki.

'Abang, I rimaslah dengan mak you tu. habis semua kerja I nak dijaga. itulah, I ajak pindah tak mahu, macamlah you sorang je ada mak. huh!'

Akhirnya, suami pening. Hidup di rumah seolah dikongkong dengan sikap isteri yang menekan. Sedangkan, si ibu tidaklah melakukan perkara yang bukan-bukan, niatnya hanya mahu membantu keluarga si anak, itupun telah disalah-ertikan oleh si isteri (menantu).

Si isteri pula tidak henti-henti mengadu kepada suami setiap malam akan perihal si ibu, ada sahaja yang tidak kena, dan yang ini tidak kena. Mendesak suami agar berpindah ke rumah sendiri, kononnya tidak selesa apabila selalu diperhatikan oleh mertua.

Alasan.


Peranan Suami

Apabila berlaku situasi begini, suami sudah tidak senang duduk, di pejabat pun hati gelisah, pulang ke rumah pula hati tidak tenang mendengar rengekan isteri yang memaksa-maksa. Hanya memandang dari jauh kelibat isteri apabila berduaan dengan si ibu. Ya, memang sah. Si isteri tidak kamcing dan dingin terhadap ibunya. ‘Diluah mati emak, ditelan mati ayah’

Mahu menyalahkan isteri, sayangnya terlebih, tetapi ibu juga orang yang penting dalam hidup. Segalanya terletak pada redha ibu.

Dalam hal ini suami harusnya bijak menangani masalah. Dia sebagai orang tengah yang kerjanya mendamaikan antara mertua dan menantu. Jika kesalahan itu disedari berpunca daripada isteri maka hak suami menasihatinya supaya tidak bersikap dingin. Usahalah sedaya upaya agar si isteri tidak berlaku buruk terhadap ibunya. Jika memerlukan kata-kata amaran, tidak salah jika itu terbaik untuk mendidik si isteri.

Tetapi jika situasi meningkat buruk, nasihat si suami tidak diambil endah dan tidak pula dihiraukan. Suami boleh bertindak memingirkan isterinya. Sesekali hukum mereka dengan cara tidak tidur bersamanya dalam tempoh yang singkat. Tidak mengapa bertindak begitu kerana ia selaras dengan kata Nabi saw.

Nasihat saya mudah sahaja kepada para suami, ‘isteri boleh dicari ganti, tetapi ibu hanya seorang’... Di dunia dia seorang ibu, sampai ke syurga dia juga bergelar ibu kita. Anda masuk ke syurga bukan sahaja dengan redha ALLAH semata-mata tetapi juga melalui redha seorang yang dipanggil ayah dan ibu.

Penutup,

Alangkah indahnya jika KEHIDUPAN rumah tangga ini dihiasi dengan ramah-mesra dan gelak-tawa antara si isteri dan mertua sambil-sambil dilengkapi dengan senyum-tangis anak-anak. Gerbang perkahwinan ini akan terasa sperti syurga jika di dalamnya hanya ada kedamaian dan kebehagiaan. Bahagianya dicari melalui kasih sayang antara ahlinya, damainya pula diraih melalui keberkatan daripada ALLAH yang mengurniakan mawaddah dan rahmah.


____________________________


p/s: kelmarin sempat berbual-bual dengan adik di malaysia melalui Yahoo Mesengger. katanya saya harus kuat menghadapi situasi. Ya, saya sudah lemah ketika ini. moga TUHAN kembalikan kekuatan saya nanti.

Selamat Menyambut Hari Lahir Nabi Muhammad saw (maulidur rasul 1430)

________________________________________


Dapatkan wallpaper & Poster Motivasi KEHIDUPAN daripada saya di sini: afiqsaa'flickr
Sembang-sembang Motivasi bersama saya di sini (Yahoo Mesengger): afiqsaa@yahoo.com
Perkongsian Idea, Pendapat dan Masalah dengan saya di sini: (Email): afiqsa@yahoo.com
Laman Sosial bersama saya di Facebook: type 'my afiq'


Untuk read more, tulis di sini...

40 Responses so far.

  1. salam. ust saya mahu bagi satu situasi.mgkn ini sy kira lebih menekan KEHIDUPAN.saya ada seorang sahabat yang telah kehilangan ibu, biasala si bapa akan berkhawin lagi, apa yang lebih buruk adalah si bapa mendapat isteri yang buruk perangai( sy berani cakap kerana pernah melihatnya),dia tdk menyukai anak2 tirinya dan cemburu jika suaminya menyayangi anak2nya.hatta dlm pemberian Nafkah!Dalam kisah ini adik beradiknya seramai 6 orang yg kehilangan ibu sekaligus bapa kerana bapanya selalu memberi alsan bahawa ibu tiri out of control!.dia hanya menurut sahaja dgn alasan tidak mahu bergaduh!sy juga turut bengang dgn bapanya yg LEPAS tangan dlm HAL mendidik anak2,byk alasan yg membodohkan!kesannya sahabat sy FOBIA@TRAUMA dgn LELAKI,dia menyampah memikirkan hal KEHIDUPAN terutama bab PERKHAWINAN fikirnya sama sahaja, bapanya juga seorang AKTIVIS dan baik asalnya, namun akhirnya dapat diubah sekaliGUS oleh seorang PEREMPUAN yg bernama ISTERI.-sy risau akan aktivis gerakan sekarang.sebenarnya ini merupakan barah besar dalam KEHIDUPAN mereka.tpi berapa ramai yg sedar???

  2. salam..

    saya baru 9 bulan bernikah, masih belum mengandung dan sepatutnya masih dlm mood honeymoon. tp baru2ini kami bagai tak sehaluan dan sering salah paham gara2 karenah ibu mertua saya. saya dibenci kerana tidak hamil2 lg.

    ibu mertua sy terlalu menekan dan mendesak saya untuk mengandung. bkn saya sgaja merancang, tp rezki belum ada. lagipun ekonomi kami suami isteri tak bgitu kukuh..

    sejak dua bln lepas ibu mertua sy tak habis2 menyuruh saya berubat 'dgn' bomoh. bomoh itulah, inilah.. alasannya nak tahu kalau2 saya ada menghidap penyakit atau terkena sihir. seumur hidup saya tak pernah skali pun saya berjumpa bomoh dan tak pernah terpikir untuk menjurus ke arah itu.

    saya menolak dgn baik, saya yakin Allah akan beri rezki tak lama lg..sebab sy dan suami mmg sihat dan subur.

    tp ibu mertua saya tak putus asa, suatu hari saya terjumpa bungkusan kecil berbalut kain merah seperti 'tangkal' di dalam beg duit suami. rupa2nya ibu mertua saya yg letak tangkal tersebut semasa suami saya singgah solat di rumahnya selepas pulang dr kerja.

    kami suami isteri bercadang nak membuang tangkal tersebut kerana sudah terang2 ianya syirik dan khurafat. bila kami pulang ke rumah mertua, ibu mertua sy bersungguh2 melarang suami sy membuang tangkal tersebut. katanya kalau nak selamat, simpan tangkal tu krn dia berpenat2 mencari tangkal tersebut. saya cukup hairan apa perlunya tangkal2 ini semua?

    sejak daripada itu, hubungan saya dan suami kian panas. ada saja yg tak kena. suami pula terlalu menurut kata ibunya..setiap hari dia pasti singgah ke rumah ibunya sebelum ke tempat kerja atau selepas pulang dari kerja. bayangkan setiap hari dia berulang alik selama sejam lebih semata2 nak puaskan hati ibunya. bila hujung minggu ada saja alasan ibu mertua saya menyuruh suami saya balik sedangkan bukannya ada apa pun yg nak dilakukan. suami saya kerap meminjam duit saya untuk tanggung kos blanja harian dirinya termasuk ibunya.

    setakat ini saya masih bersabar lg..saya tak pernah meninggi suara, menyindir atau memarahi sesiapa. saya ni manusia biasa juga, punya hati dan perasaan. saya tak pasti smpi bila boleh bersabar, namun saya harap Allah sentiasa bersama saya..amin..

  3. salam. saya xrasa encik tahu ap sebenarnya kehidupan bersama mertua. maybe sbb encik ni xpernah tinggal bersama mertua. wallahualm lah kan. dalam artikel encik cuma disebutkan sikap isteri terhadap mertuanya. kebanyakknya semua salah isteri. n isteri perlu mengalah. xda sikit pun pasal mertua perlu mengalah. alasan encik nk beri peluang mertua mejaga anakknya yang tidak sempat dijaga dahulu. munasabah ke alasan tu? saya rasa x sbb mertua dan anak sudah bersama lebih 20 tahun sebelum si anak berkahwin. biarlah menantu yang jaga anaknya pula sbb diorang baru kahwin. dah tu tinggal sekali pulak tu. apa masalahnya. yang saya nampak cuma sikap mertua yang tidak mahu mengalah pada menantu.tahulah anaknya itu lelaki yang memang xlepas tanggungjawab pada ibubapa sampai mati tapi mertua tidak boleh mementingkan diri. si anak kini sudah berkahwin dan tanggungjawab pun bertambah. buat ap nk memberatkan lagi tanggungjawabnya itu sedangkan mertua punya anak lain lagi yang belum berkahwin?misalnya lah kan..kalau anak tunggal tu lainlah..sbb tu sorang jelah anak yg dia ada. apa yg pernah terjadi pada saya xdelah byk sgt bab bergaduh2 ni cuma lebih pada sakit hati. yalah. anak saya sorang saja dan dia nk ambil anak saya tu jadi anak dia sbb dia xda anak perempuan kebetulan pula anak saya perempuan. dia melarang anak saya memanggil saya ibu dan menyuruh anak saya memanggil dia mak. bayangkanlah betapa hancur hati saya bila dia beritahu semua orang yang itu adalah anaknya dan bukan anak saya. nama ank saya pun di bintikan kepada bapa mertua saya untuk rekod klinik, hospital dan macam2 lagilah. dalam hal kehidupan pula, semua keputusan dalam hidup saya dari yang besar sampailah ke pakaian saya pun dia nk tentukan ikut citarasa dia. semua ini berlaku sepanjang 6tahun perkahwinan saya memandangkan suami saya tinggal di luar negara yang memaksa saya tinggal bersama mertua. bila saya demam pun dia nk suruh saya buat kerja alasannya dia nk tengok tv. bukanlah semua ada sesetengahnya sahaja. berdasarkan apa yang encik tulis dalam blog encik ini, saya rasa encik masih belum tahu lagiapa maknanya 'isteri tak ngan dengan mertua'. mungkin ini pendapat encik sahaja tapi inilah kisah benar yang terjadi pada saya.

  4. betullah..encik macam berat sebelah..bedasarkan pengalaman saya..ibu mertua yang selalunya over..semua hal dia nk control..anak lelaki dia dah berkahwin..dah ade keluarga..sepatutnya sebagai orang yang lebih tua kalau anak menatu buat silap di tegur bukan semua hal dia nak campur..macam tu x guna kawin..dah kawin pun rasa macam tak kawin..semua keputusan kene ikut cakap dia..~menantu pening~

  5. Salam ukhuwwah ustaz, saya juga mengalami situasi yang sama di mana isteri saya sudah 9 tahun bukan sahaja tidak ngan malah telah berpatah arang untuk bersua muka apatah lagi bertanya khabar. Saya selaku orang tengah (suami)rasanaya mungkin dah melakukan yang terbaik yang ada tindakan saya di peringkat permulaan tidak begitu bijak. Sebetulnya isteri saya asalnya memang memasuki keluarga saya dengan hati yang humble, mungkin ahli keluarga saya terlalu merendahkan isteri saya, mungkin juga saya agak emosional pasa mulanya. selalulnya saya cuba cool kan kedua dua nya. Pada isteri saya cakap - alah emak memang macam tu, mulut je gitu tapi hati baik. Pada mak pulak, A (isteri) ok mak, alah sikit2 tu kira neutral la tu....
    Adakalanya saya dihadapkan dengan dugaan dan situasi yang betul betul memerlukan pertimbangan bijak saya umapamnya anak tak sihat, balik kampung, adu domba ahli keluarga dsbnya. Lewat tahun 1998, konflik semakin hari semakin meruncing hinggalah ke tahun 2003. puncanya ada kerana isu identiti, jahat mulut, terasa hati, pandangan sinis. Perkara berlarutan hingga gaduh. Isteri saya makin lama makin tak mahu balik, apatah lagi nak ambik tahu "walaupun hal sebiji batu di kampong saya....hingga ke hari ini. Berbagai cara telah di cuba untuk membuka pintu hati beliau untuk bersama sama keluarga saya terutama dalam hal hal penting seperti kenduri kendara, hari raya dan apa apa jugak event penting.....SAYA PULANG SENDIRIAN sejak 9 tahun lalu. Pernah mak ajak balik tapi A masih berkeras...katanya sekiranya saya berkeras/bertegas maka dia akan failkan di mahkamah. ikut hati nak aje sahut cabaran tu, tapi mengenangkan saya ada anak kecil 9 bulan, anak perempuan 9 thn dan abang yang ISTIMEWA...saya redha dengan ketentuan ini....
    Mintak ustaz usulkan cara bagaimana saya nak menangani masalah ini...

  6. ya sy juga sependapat dgn2 yang lain...sememangnyer situasi yg terjadi tak semudah spt yg dikata...mmg byk kes yg melibatkan mertua tak ngam menantu banyak terjadi disebabkan sifat mertua. mertua merasakan anak lelakinyer wajib mengikut kata2nya sedangkan dia tahu perkara2 spt itu membebankan anak lelakinyer serta menyakitkan hati menantu perempuan. contoh masalah sy skang tidaklar bsr mane tp hati sy memberontak....ms mula2 kawin kami suami isteri duk berasingan selama 6 bln. akhirnya sy berhenti keja dan duk bersama suami. hampir sebulan kami duk bersama ibu mertua telah menghantar anak perempuannyer(adik ipar) tinggal bersama kami kononnya adik ipar bermasalah tinggal di kg. sy tertekan dgn situasi ni tambahan sy br disahkan mengandung ketika itu. terus terang sy katakan adik ipar amat2 pemalas membantu membuat keja rumah...dia hanya duduk goyang kaki di rumah kami-makan dan tido. tp sy bersabar. bile ade kenduri sedara mara suami, mertua paksa kami blk utk meraikan sedangkan sedara mara yg lain ramai (adik beradik mak tinggal berdekatan).perjalanan kami ke kg mengambil masa 8 jam dr kl. bkn setakat tu, suami diarah untuk mengeluarkan belanja utk kenduri tersebut sedangkan ada kala kami putus kewangan. tp suami tak penah cerita pd maknyer ttg mslh kami, dia hanya mengikut tanpa membantah, pendek kata mak nak anak menantu dia mengikut sume arahan dia tanpa alasan. sy benci dgn situasi ini. hati sy membengkak. mertua juga akan libatkan anak2 sekiranya ade mslh wlu hal2 yg sekecilnyer. dia akan menyuruh suami balik serta merta ke kg utk selesaikan.
    ketika sy bersalin mertua hendak sy berpantang di rumahnyer..sy diibaratkan tak wujud sbb mertua ambil alih menjaga baby sepenuhnye. dia hanya memerlukan sy ketika baby nangis nak menyusu. lain2 dia dan anak beranaknyer uruskan dr A-Z. yg menyakitkan hati dia bercerita pada org2 yg dtg melawat kononyer sy tak pandai uruskan anak. bayangkan bengkaknyer hati sy diperlakukan begitu.
    baru2 ini skali lg mertua telah menghantar cucunyer yg tidak bersekolah tinggal dgn kami kononnyer budak tu liar duk di kg....keadaan berlaku sama spt adik ipar duduk.sy mmg tertekan dgn sikap mertua. begitu jg suami tp dia diamkan diri sj. disebabkan skt ati yg teramat sy menyuruh suami menghantar anak sedara blk ke kg.tp skali lg mertua tanpa berbincang mengarahkan kami membawa semula cucunyer tinggal ngan kami..tp anak sedara tu tak mau ikut.ya allah mendidih drh sy waktu tu. kenapalar mertua suka meletakkan berbagai tanggungjwb dan mslh pd kami? disebabkan ini sy amat2 tawar hati utk plg ke kg suami..sy tak tau ape lg masalah yg akan ditimbulkan slps ini. Ikutkan nii cume sikit...dan sy masih mampu bersabar...

  7. Salam, saya sgt bersetuju dengan yang lain dan bersimpati juga. Satu keadaan yang sy tidak gemar ialah perihal 'bawa mulut'. Apa saja yang keluar dari mulut seorang ibu, anak-anak akan percaya so kalau mak mertua dah aibkan menantu sendiri, dah tentu ramai yang percaya. Maka negatiflah pandangan ipar duai yang lain. Itulah keadaan sy sekarang. Bila pergi ke rumah ipar duai, sy terpaksa tebalkan muka dan pekakkan telinga. Kalau tak sakit jiwa juga sy akhirnya. Sy kagum dengan ibu sy sendiri, tak pernah nak bercerita yg tdk baik tentang adik ipar sy. So sy & adik ipar pun akrab. Alangkah indahnya kalau si ibu mertua sentiasa memuliakan anak menantu.

  8. Alhamdulillah saya mempunyai suami yg pandai handle situasi.. Kalau tidak sakit hati juga dgn sikap mereka yg bermulut lepas,suka mengatur itu dan ini wlpn brg itu terang2 berada depan mata mrk.. Memang kebanyakannya menantu perempuan yg akan hadapi masalah dgn mak mertua disebabkan org perempuanlah yg banyak berurusan dgn dapur dan anak2.. Menantu lelaki nak terbongkang dpn tv 3jam pun tak jd hal,masuk dapur skali skala dah dikira rajin,tapi tidak pd menantu perempuan.. Nasihat encik tidak realistik dgn situasi..

  9. saya pun setuju dgn yg lain. kdg2 yg jadi punca adalah mak mertua yang tak nak faham keadaan. saya baru berkahwin dan sekarang duduk dirumah saya sendiri tapi tak jauh dari rumah mak mertua. sebelum ni mak mertua seakan melarang kami duduk dirumah sendiri dengan alasan tak munasabah dan menyakitkan hati saya. mak mertua sememangbya rapat sgt dgn suami smpaikan dah kahwin pun nak dilayan suami tu mcm sebelum kahwin. kalau boleh nak 24 jam suami saya tu ada dgn dia. semua benda yg suami buat sekarang ni mcm salah dimata dia selagi suami jauh. saya tgk mak mertua ni mcm tak boleh terima kehidupan kami yg baru. mcm2 dugaan berlaku yg menyebabkan saya harap sgt kami boleh hidup dirumah sendiri jauh dari rumah mertua.

  10. Sebaik mn pon mertua.. tak boleh tggl sebumbung... ye lh... kalau ank perempuan sndiri pemalas xnampak.. kalau menantu ni mcm2 tak kena. Pengalaman saya.. ddepan ibu mertua puji... tp bila die ikot sy blk kg.. die burukkan sy pd family sy! Itu bru family sy.. kalau family@adik beradik dia? Ntah apa yg dia ceritakan.. sampaikan dia cerita dekat kakak saya yg saya ni cemburukan anak perempuan dia.. dan kalau saya ni xjumpa anak lelaki dia sy ni tak jd org@manusia..
    Ya Allah.. sampai mcm tu sekali.. skrg sy fikir.. cara yang terbaik adalah tinggal berasingan.. biarlah dia dgn anak kesayangan dia yang rajin sgt tu.

  11. Sya setuju ngan komen kt atas ni. Kdg2 mertua ni nmpk smua salah mnantu. Slh anak sndiri xnmpk. Tu yg mnantu rasa x adil. Paling sedih mnantu d sama kan ngan org yg kna azab dlm crita tnh kubur oasis. Dgn alasan, c mnantu xdgar ckp mertua. Paling xtahan dpan ipar duai mertua xckp apa tp blakang ipar duai mnantu kna ckp mcm2 smpi stres nk mampus. Bila mnantu dlm bilik hbis smua kna bgtau mnantu kuat tidur. Tp bila anak sndiri dlm bilik alasan bgtau org anaknya buat keja dlm bilik. Stresss!!!!.. hujung mggu n cuti umum kna blik rmh mentua. Xda msa privacy suami istri. Hanya bersabar kerana suami tersangat baik.

  12. As Salam.

    Saya juga sependapat dgn yg lain. Realitinya, mertua hanya menggunakan komunikasi sehala dan autokratik dimana mertua ingin mengawal rumahtangga anak dan menantu.

  13. Alhamdlllah...mertua sya baik orgnya wlupun kdg2 percakapanya mnyakitkan hati....sya blh bersabar lgi bla dia burukan hal sya pda ipar duai tp yg sya x than bla dia mngatakan yg buruk2 tentang mak dan kluarga sya sndri...suami sya sorang yg blh mngatasi situasi ni sbb tu smp skrg mak mertua msh tggl sbumbung dgan ktaorg...sya hanya perlu memekakkan tlinga sja bla mertua mncritakan sesuatu yg x sdap di dgr..sabar dan terus sabar tak tahulah smp bla...

  14. Mertua sy org negri. Sejak dari bertunang dah berkelakuan pelik. Katanya dlm adat negri guna cincin nya utk tunang. Bila dah kaein mesti pulang semula pd dia. Masa nak kawin tiba2 die arah bakal suami bayar kos slimming programnya yg hampir rm10k sedangkan kami kesempitan wang. Semasa sanding dia berhias sehingga pakaiannya melebihi pakaian pengantin sendiri. Sejak dapat 3 cahayamata, x pernah sekali pun dia sentuh atau cium cucu2... setiap kali harijadinya dia demand brg mahal. Selalu umpat menantu. Perangai pula malas, x pernah basuh periuk pinggan mangkuk, simpan sampailah menantu dtg dan dia suruh cuci... kadang kala dah berbulan busuk hitam atas meja mkn sebab kami x dtg... mertua apa yg saya dapat?

  15. Ustaz ni tak merasa ni n ikut sedap mulut,menulis aje tau.. Kene kt keluarga sendiri mentua buruk perangai baru ada akai.. Alasan blm puas jaga anak bila anak dah berbini beranak...pooorah..tu namanya mentua nk bersaing dgn menantu, masa bujang mkn pakai anak tak pulak dipedulikan pn asal boleh je jugak..sibok..

  16. erm mak mertua sye sgt2 pmls.hdup mcm org bjg.even mkn mnum ayh mtua pn mnntu nk kne jge..sye sllu stres sbb rse da mcm org gji.dgn sy de ank kcik yg brumur sthun stgh lg.xsmpt nk kjr.mklumla dok rmh mtua ni kja xleh tguh2.kne kms n hbiskn jgk.sye pn pnh bkrja dgn mlm nk bgn nyusu bby lg.tp kja rmh n msk smpt jgk buat.. slme 4 bln sye ddk skli ngn mtua skli je die pnh lipat bju.klu bckp die sje yg btl.bile mlm ayh n mak mtua ske tdo dpn tv diruang tmu.ank kcik sye suke nk trpa diorg tgh tdo.sye xdpt tgk tv tp kne kwl ank sye je.skg sye psg tv dlm blik.sye mik jln mls nk lyn diorg sgt.sukeati la nk pkir pe sal sye n byk hbiskn mse dlm blik je.

  17. Salam, bagaimana pula jika ibu mertua suka bercakap bohong...menceritakan keburukan anak2 pada jiran tetangga..kata xbg duit..kami bagi..menagih simpati jiran minta duit pada jiran2 sbb katanya anak2 xpernah bg duit nak mkn padahal anak2 balik kpg mesti belikan brg2 dapur, bg duit setiap bulan dan bygkan anak ada 9org..byk juga kalau semua bg setiap bulan..bila jumpa anak no 1 cerita keburukan anak no 2 tp bila jumpa anak no 2 cerita pula keburukan anak2 yang lain bukan setakat keburukan malahan cerita2 yang xbetul semua ada..malu saya dgn jiran2 walaupun saya hanya menantu shj..ada satu lg pembohongan berkaitan geran tanah smpi anaknya meninggal dunia xtau kebenaran padahal arwah anaknya selalu bertya...itu paling saya terkilan..kalau.jumpa mertua.saya cara dia berckp org xkan tahu perangai dia mcm mana..saya yang mkn hati..kdg2 saya pun ditipunya...kata duit xda nk byr bill saya bg tp esoknya boleh pula dia pergi ke perlis shopping... mcm mana tu..kdg2 saya jd xsuka la nak balik kpg dh..ada anak2 yg ckp kalau org luar kata mak diorg pilih kasih..anak2 mmg mengaku 100%. Mertua saya ni xlekat kat umah..asik merayap umah2 jiran naik motor..umur dh dekat 70tahun dh pegi haji pun tp perangai xberubah lgsg..pening kepala.

  18. As salam...sy jg brsetuju dgn yg lain....duduk dengan mak mertua memang memerlukan kesabaran yang maksima tahap gaban....terutama kalau dapat mak mertua yg mulut tak de insurans ni...

  19. assalamualaikum
    walaupn cerita sy xsma dgn di ats
    tp moga2 anda doakan sy..moga dbri ksbaran utk mnempuh hdup dgn ipar, suami n mertua n xlari dri org sekeliling...moga bila sy ad anak laki sy xlayan anak sy mcm sy ni seorg menagih simpati n bhgia...stres duduk dkat rumah asik pk sal ni jew..

  20. ak nk komen lbh pn berat nk komen ckit rse xbrani gak..sbb kira ak dah mgmpat sal dorg..walaupn dlm hti ni mmbrontak....tp than jela...tlongla bia suami istri ni ad privacy...ni x...aduhai...nk g mne2 kne bwk dia...ak jd rimasla..mcm ne nk buat hati ak ni syg mertua mcm ak syg mak ak sndri

  21. sy tingal dengan mertua selama 10 tahun.sebenarnya saya & suami sudah ada rumah sendiri yang jauh lebih selesa.mertua saya pernah berjanji sekiranya kami memiliki rumah sendiri, maka dia akan ikut tinggal bersama kami di rumah baru (suami saya anak lelaki tunggal dan mertua adalah balu yg kematin suami). Tp malangnya, selepas rumah kami siap, dia tidak mahu ikut tinggal bersama kami & ingin terus menetap di rumah peninggalan suaminya.Saya sebagai menantu, masih punya rasa simpati untuk meniggalkan beliau di rumah tersebut besendirian. Namun hati sy memberontak untuk berpindah ke rumah kami sendiri, kerana saya sgt2 tidak selesa menetap bersama mertua di rumah beliau.anak dah hampir 3 org.yg sulong dah besekolah.tp semua tidur dlm satu bilik yang sempit.penuh dengan almari pakaian lagi.kemampuan kami untuk membaiki rumah tersebut adalah sudah terbatas krn kami telah mengeluarkan hampir rm1600 sebulan untuk installment rumah kami sendiri.selain dari masalah keselesaan, ada beberapa perkara yang membuat saya tidak mampu lagi bertahan untuk menetap bersama mentua (tidak perlu sy nyatakn di sini krn bimbang akan memaparkan keburukan orang lain)..sy dalam dilema, krn bimbang suami akan berdosa kpd ibunya krn berpindah keluar dari rumah tersebut.bila menetap di rumah mertua, sy selalu stress sekaligus tidak mampu mnjadi isteri & ibu yg baik untuk anak2. ank2 & suami akan jd mangsa kemarahan sy (bila sy geram dengan mertua, sy sudah tidak mampu menahan perasaaan mrh sy).Sekarang sy sudah hampir sebulan tidak bertegur sapa dengan mertua krn terlalu berkecil hati dgn 'mulut'nya. Beliau tidak penah cuba untuk fhm, bahawa sy telah berkorban tinggal bersama beliau selama 10tahun semata2 untuk jadi peneman beliau.sekarang, sy tidak mampu bertahan lagi..tolonglah sy...apa yg patut sy buat..terus menetap bersama beliau dengan hati yg terluka or berpindah ke rumah sendiri bersama suami & anak2 (mungkin suami sy dianggap derhaka krn tidak mndengar kata ibunya)

  22. Assalamualaikum....sy baru 3tahun berkhawin dan mempunyai seorang anak. Dari awal perkhawinan sampai sekarang saya tinggal sebumbung dengan keluarga mertua..sy xda masalah snagat klu dari segi perhubungan dengan mertua..tapi masalah sy adalah keluarga suami terlalu mengharapkan suami sy...segala hal suami sy yg dibebankan..semua urusan kami mertua nak masuk cmpur..kami x ble nk buat kputusan sndiri..semua hal mereka nk menyibuk..sy sakit hati sgt2..smpaikan urusan study adk ipar pn mak mertua suruh suami sy yg buat pinjaman untuk atur smuanya..mereka mcm tk paham suami sy pn ada tanggungjawab..ada isteri dan anak..even sy bekerja tapi mereka tk ble buat mcm tu dgn suami..mereka langsung tk fikir perasaan sy..sy byk beralah kpd mereka..apa sja keinginan mereka suami sy turuti walau kdg2 hak sy sbgai isteri turut dikorbankan..sy dah byk makan hati dgn perangai keluarga suami..suami pulak setiap kali di ajak berpindah ada saja alasannya..sy dh letih..dan akan terus bersabar selagi sy mampu..sekiranya terjdi sesuatu ke ats perkhawinan kami smuanya kerana KELUARGA SUAMI.

  23. Pendek kata, yg jauh tu bau kasturi, yg dkt tu bau busuk..jln trbaik jgn tnggàl sebumbung..sebaik mn pn ibu mertua, xkn sma dgn ibu kandung..hnya org yg melalui shj tau istilah sbnr "isteri n ibu mertua x ngam"

  24. Asslm.. mmg da jumpa menantu hantu.. hati da trlalu busuk.. pd prmulaan prkahwinan mmg segalanya indah.. pandai bgaul, amik ati, d sukai.. pndai masak.. namun x kekal lama..
    Mungkin penat hidup bkeluarga.. hidup hnya jaga suami n jaga ank2 shinggakn xda masa nk lepak ngn kwn2, nk jalan sini sana.. bsenang lenang...
    Bermulalah episod drama... depan suami, pijak semut x mati.. depan pak mertua baik n amik ati.. depan mak mertua perngai kurang ajar n x peduli.. depan ipar2 ,kejap baik, kejap wat bodo, ikut suka suki....
    Menjaja cerita, keburukan, fitnah, gosip tntng keluarga mertua.. dlm kepalanya muncul perkataan" menantu adalah mangsa... d jadikan org gaji... d tindas... " sehinggakan kwn2nya percaya segala cerita... sehinggakan ipar pon prcaya perngai mak mertua jahat sbb diorg semua duduk jauh.. xnmpk keadaan mcmana..
    Tapi, bila balik raya or brcuti, dah jelas nampk keadaan sebenar, xleh nk lari.. sapa salah sapa benar.. mertua ke jahat or memang dia menntu hantu...
    Sehinggakan sekarng kami sekeluarga still xdpt faham apa yg dia nk... dia nk mnjadi mangsa agar d kasihani.. knapa trlalu busuk hatinya sehnggakan mbuatkan semua org mbenci mak mertuanya.. sedngkan mak mertuanya la yg selama ni mnjaga ank2nya, memasak utk mereka semua, mberi duit n mbntu persekolahn ank2nya...
    Sejahat2 mulut mak mertua, kuat bleter, tp xda snggup nk blaku jahat ngn menntu...
    Dpt menantu, bg suami mkn nasi kangkang, bg mkn ipar2 lelaki bnda2 yg x baik ttmasuk mrtua lelaki... biarpun dah berubat n tahu dia yg buat, tp still redha, brharap agar dia berubah.. selama 10thun .. tp makin teruk sehingga ke hari ini..
    Skng tgh carik jalan pnyelesaian sbb sekarang da porak pernda keluarga kami gara2 dpt kakak ipar yg jahat ..

  25. Salam...rupa2nya ramai lg senasib dgn saya...saya dah hampir 12 tahun tggl rumah mertua...tapi mertua tak lah seteruk mana..hanya sikit2 je..tak jadi kudis bagi saya..tapi sikap ipar duai yg menjadi racun bg sy..tapi berkat kesabaran sy masih mampu bertahan...sama ada mertua/ipar yg dulu dok mengata belakang melalui anak sy yg macam2..tapi Allah maha berkuasa, apa yg dikata berbalik kpdnya ('what goes around comes around' bak kata org putih)..sekarang sy masih terus bersabar dan berdoa Allah memakbulkan doa saya sekeluarga agar keluar dari rumah itu dengan aman dan dipermudahkan segalanya..amin

  26. assalammualaikum..sya baru 3 tahun duduk bersama mertua, alhamdulillah mertua sy baik cuma ade juga beberapa perkara sy merasakan kurang selesa iaitu adanye campur tangan dalam urusan rumah tangga buat saya rasa x selesa.selalunya suami tidak faham perasaan isteri yg adekalanya terasa dgn sesetengah keadaan..tp saya hanya mampu bersabar dan diamkan sahaja sebab ibu tetap ibu kita tak boleh melawan nanti menderhaka pulak.tapi cmne ye nak sentiasa meningkatkan kesabaran tu yela sy adakalanye kita lemah.

  27. Ni kisah sy dgn mak mertua pla. Lepas kawin sy dan suami tggal dgn mak mertua. Kmi dah ada seorang anak perempuan 9 bulan. Waktu sy pregnant, sy xda mslh dgn mak mertua.segala nasihat pantang larang dia smuanya sy ikut. Memandangkn cucu yg pertama dlm keluarga suami sy. Tpi bila sy sdh bersalin,mak mertua sy dah buat prangai. Pasal kerja dapur la sy tak buat sedangkn sy ni masih bpantang. Suami pun buat tak peduli je dgn sy. Mak mertua sy tu asyik nk dukung baby sy je. Bayangkn waktu sy tdur dgn baby pun dia ble masuk je dlm bilik kmi. Sy bangun je baby dah xda d sisi sy. Bapa mertua sy ni perokok tegar. Bayangkn mak mertua dukung baby sy sambil tengok tv dgn bapa mertua yg merokok 24 jam. Sakit hati sy bila tengok baby sy bersin byk kali. Sy minta suami sy tegur tpi jawapan mrk. ' takda apa2 jg la budak ni" sambil merokok. Sakit sampai bernanah hati sy ni. Masuk usia 2 minggu baby sy dah tak boleh tahan. Sy xnak bg mertua sy dukung baby sy. Sy slalu bkurung dlm bilik. Sy nk jaga anak sy btul2. Sy xnak anak sy sengsara. Tpi dorg sangka sy yg bukan2. Sy ni meroyan la. Kalau anak sy menangis dorg salahkn sy. Baby yg masi kecik mna la tak pernah menangis. Masa tu sy masi ble bsabar lg. Anak sy dah masuk 3 bulan sy dh x ble tahan. Sy luahkn sgala kesakitan dan ketidakpuas hati sy dgn suami sy. Mujur suami sy memahami dan mula ambil tindakn. Bapa mertua sy mula sedar silapnya. Tpi mak mertua sy buat tak tahu. Dia anggap dia je yg btul. Hubungn sy dgn mak mertua makin jauh. Bila anak sy mula blajar mkn dlm usia 6 bulan gtu. Mak mertua sy suka sumbat mcm2 mknan dlm mulut anak sy tanpa pengetahuan sy. Ble2 dia bg anak sy minum kopi dgn kacip fatimah. Dah namanya org tua ada pengalamn jga anak. Tpi Bkn ka org tua gila tu? Ikut suka dia sj. Stress btul sy dgn perangai mak mertua sy tu. Mcm perangai budak2 tau. Bila mak sy dtg melawat pun, dia x bg pluang mak sy dukung anak sy. Mmg melampau. Kat jiran2 pun slalu kutuk sy. Dia bawak skali dgn anak sy tanpa pengetahuan sy. Anak sy tenga tidur pun dia nk kejutkn smata mata nk bawa anak sy p jiran sebelah sambil nk kutuk2 sy. Pasal sy ni x pandai jaga anak la. Pemalas la sedangkn sy slalu buat kerja d rumah. Yg dia tau mengumpat sj. Blum lg pasal masuk campur hal rumah tangga sy dan suami. Suami sy demam pun dia nk salahkn sy. Kalau ble smua sy nk cerita pjg lebar pasal dia ni. Mmg banyak perkara sy nk cerita. Sy tak setuju dgn penulis yg menantu kna mengalah dgn mertua. Kna dgn mak mertua yg prangai mcm terputus wayar d kepala tu. Mmg x ble tahan. Sy slalu berdoa utk tenangkn fikiran sy. Sy jg slalu doakan supaya mk mertua sy sedar dan berubah. Mudah mudahan kewangan sy dn suami sy kukuh supaya kmi ble mbina rumah sendiri. Sy tak nak lg tggal dgn mertua sy tu.

  28. saya dh tinggal dengan ayah mertua 6 bulan +++..sepanjang saya kahwin semua kerja rumah dia suruh saya buat,,basuh baju masak kemas rumah semua la..anak2 (perempuan) dia x bagi buat kerja..bila husband saya bising kakak2 n adik dia x buat kerja semua mengharapkan saya, ayah dia akan ckp "anak2 perempuan abah x boleh buat kerja rumah". Abah x suka anak2 perempuan abah buat kerja rumah. Then husband saya tanya "SSS (saya la tuh) bukan perempuan ka, blh plak suruh buat kerja rumah". Pastu dia balas "itu isteri KKK(husband), ikut suka la nak didik cara mcm mana pun tp kena ingat kamu semua duduk d rumah abah so kena ikut cara abah"..Kdg2 penat kita kemas rumah senang2 ja diorang selerakkan balik..Dah tu klu buat air utk suami, x tanya ayah mertua dia akan terasa..Klu nk kluar rumah x tegur dia pn dia kata kita x hormat dia..niat mmg nk sewa je tp eko still x stabil..x tahu nak luahkan kt sapa..sedih + menderita..org kata dok dengan mak mertua lagi terseksa compared to ayah mertua tp bagi saya sama jer..ayah mertua tu x abis2 touching..apa yg saya buat semua x kena..selalu bising sy x buat sarapan padahal sy bangun pergi kerja pkul 5.30 pagi, kadang2 penat nk bangun lebih awal sedangkan anak dia kerja pukul 12 tgh hari x plak dia bising buat x buat sarapan..bila hubby bisiing dia akan ulang ayt yang sama.."anak2 perempuan abah x boleh buat kerja"". Bilik baju anak2 perempuan semua ayah mertua yang kemas. Kdg2 ayah mertua suruh sy kemas..tekanan la penat kerja penat jaga hati ayah mertua..sedih..rasa mcm nk balik dok ngn mak abah di kampung..mak abah sendiri pn x pernah seksa kita mcm tu..then selalu kena hina ngn ayah mertua yang saya ni org kampung..

  29. Halo, Saya cunson hamilton Katheren, saat ini tinggal di Texas, Amerika Serikat. Saya seprated kali ini dengan tiga anak-anak dan aku terjebak dalam situasi keuangan Mei 2015 dan saya perlu untuk membiayai dan membayar tagihan saya. Saya mencoba untuk mendapatkan pinjaman dari berbagai perusahaan pinjaman pribadi dan perusahaan tetapi tidak pernah dengan sukses, dan sebagian besar bank menolak kredit saya. Demi Allah, saya membaca sebuah artikel online dan saya memutuskan untuk mencoba, Pada awalnya saya sangat takut tapi saya mencoba memberikannya karena pada saat itu dalam hidup saya, saya tak akan kehilangan, jadi saya mengikuti arahan mereka dan melakukan aything saya diminta untuk melakukan sebelum pinjaman saya dapat diberikan, saya sangat takut pada saat itu, tapi aku bilang hari ini sebagai tuhan adalah saksi saya, saya sekarang seorang pemilik usaha kecil dan saya membayar kembali pinjaman saya di bunga yang lebih rendah dari 1,5% tanpa masalah, Percayalah dengan perusahaan ini saya jamin tidak akan menyesal, tidak ada pemeriksaan kredit, tidak ada co penandatangan dengan tingkat bunga hanya 1,5% dan pembayaran yang lebih baik rencana dan jadwal, silahkan hubungi Mr Dangote perusahaan pinjaman ( dangotegrouploandepartment@gmail.com). Dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini tapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk membiarkan orang tahu lebih banyak tentang dia dan Tuhan memberkati alsoi ingin lebih. Anda dapat menghubungi dia melalui email-nya.
    dangotegrouploandepartment@gmail.com dan saya juga menyadari bahwa beberapa dari Anda mungkin berpikir itu adalah stres tapi tidak, saya tidak pernah scammed $ 5.000 yang membuat saya merasa ingin menyerah tapi hari ini semua berkat Allah Mahakuasa dan Mr Dangote. jadi hubungi saya di Cunsonhamilton342@gmail.com atau hubungi saya di nomor (682) 233-0439 untuk informasi, Nikmati

  30. Sabarlah dengan kerenah mertua. Dia bukannya akan hidup selama-lamanya untuk menimbulkan masalah pada menantu. Jangan pasal mertua hubungan suami isteri terjejas.

  31. Adakah anda dalam apa-apa jenis masalah kewangan? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk
    penyatuan hutang, pembinaan, pinjaman hartanah, membiayai semula, peribadi,
    maksud perniagaan atau wang kecemasan? Adakah anda seorang lelaki perniagaan atau
    wanita yang merancang untuk mengembangkan perniagaan masing-masing, kami menawarkan pinjaman semua jenis pada hanya 2%. jika berminat hubungi kami hari ini melalui fredrickpetersonloan@gmail.com dengan maklumat di bawah.

    NAMA PENUH:
    NEGARA:
    JUMLAH PINJAMAN DIPERLUKAN:
    PINJAMAN TEMPOH:
    PENDAPATAN BULANAN:
    NOMBOR TELEFON:
    Terima kasih,

    Mr Fredrick

  32. MEMOHON PINJAMAN URGENT DI SINI BANK BAGI PEMANTAUAN BANK DALAM 1 JAM

    kami menawarkan pinjaman kepada semua
    kategori pencari sama ada syarikat atau penggunaan kakitangan. Kami menawarkan
    pinjaman pada kadar faedah 3%, Hubungi kami melalui Whats app +919205646839
    mrwilliam751@gmail.com
    BORANG PERMOHONAN PENCEGAHAN PINJAMAN
      ******************************
    1) Nama Penuh:
      2) Jantina:
      3) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
      4) Tempoh Pinjaman:
      5) Negara:
      6) Alamat Rumah:
      7) Nombor Mudah Alih:
      8) Nombor Faks:
      9) Pekerjaan:
    10) Pendapatan Bulanan:
      11) Tarikh Gaji:
      12) Tujuan pinjaman:
      13) Di mana anda mendapat iklan pinjaman kami:

  33. Good day: you need an urgent loan to solve your financial needs, we
    offer a range from $ 5,000.00 to $ 10,000,000.00 loan Max, we are
    reliable, efficient, fast and dynamic, with a 100% guaranteed and we
    also gives credit to (. euros, pounds and dollars) the interest rate
    applicable to all payday loans (3%), if you are interested get back to
    us through ( helpfiance@gmail.com ) with the information below: full
    name: Country: Amount of the loan Address: Duration: Age: Gender:
    Occupation: phone number: Thanks. I await your urgent response
    Whats app +919205646839

  34. kalau dia masih anggap mertua tu dah tak suka, camne ye?

  35. Halo,
     Saya Puan Elina Johnson, ELINA JOHNSON LOAN FIRM, di sini datang pinjaman asli yang akan mengubah hidup anda menjadi yang lebih baik, sebuah syarikat pinjaman pinjaman, Diberikan dan Berlesen untuk menawarkan pinjaman kepada individu, syarikat swasta dan orang yang memerlukan bantuan kewangan dalam tahap keuntungan yang rendah sebanyak 2%.

    Saya Puan Elina Johnson, akan memberikan yang terbaik kepada penghormatan kami kepada semua pemohon yang sah. Anda tidak akan kecewa dengan saya dalam urusan perniagaan ini kerana syarikat itu akan memastikan pinjaman anda sampai kepada anda, ia tidak juga berakhir di sana, kami mempunyai pasukan expatrate yang memahami undang-undang melabur, mereka akan membantu anda, memberi anda petua yang akan menguruskan pelaburan anda yang anda melabur pinjaman anda, jadi anda tidak akan bangkrut lagi dalam hidup anda dan tawaran hebat ini datang dengan pinjaman anda, Hubungi kami hari ini melalui e-mel elinajohnson22@gmail.com

    Perkhidmatan kami termasuk yang berikut:

    * Pinjaman peribadi
    * Pinjaman Bercagar
    * Pinjaman tidak berpagar
    * Hasil pinjaman
    * Latihan Pinjaman
    * Pinjaman ikrar pinjaman
    * Bayaran pinjaman
    * Pinjaman pelajar
    * Pinjaman Komersial
    * Pinjaman Auto
    * Resolusi Pinjaman
    * Pinjaman Pembangunan
    * Pinjaman pinjaman Jabatan
    * Pinjaman Perniagaan
    * Pinjaman pendidikan
    * Pelantikan patah

    Sila isi borang permohonan pinjaman di bawah dan kembalikan kepada kami untuk memberi kami lebih baik melalui e-mel:
    elinajohnson22@gmail.com


    DATA PEMOHON

    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Nyatakan:
    5) Jantina:
    6) Status Perkahwinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nombor Telefon:
    9) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    10) Pendapatan bulanan:
    11) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
    12) Tempoh Pinjaman:
    13) Tujuan Pinjaman:
    14) Agama:
    15) Pernahkah anda memohon sebelum:
    16) Tarikh lahir:
    terima kasih,
    Puan Elina Johnson (elinajohnson22@gmail.com)

  36. Sebaik mana pun mertua eloklah kita tinggal berasingan, masalah takkan timbul harini tapi dikemudian hari, berdasarkan pengalaman diri hampir lima tahun bersama mertua, banyak duka dari suka... Semua hal kita mertua dan ipar nak masuk campur. Hal anak kita pun mereka nak masuk campur. Hal anak-anak adalah tanggungjawab ibubapa selagi ibubapa masih hidup. Tapi mereka nak juga masuk campur sampai sekecil-kecil hal hinggalah yang besar. Kesabaran diri masih ada hari ini, tapi sampai bila harus bersabar... Asyik menantu je yang mengalah, mertua n ipar akan besar kepala.kesabaran lagi tercabar dengan ipar yang belum kawin dan pemalas. Hampir 90% kerja rumah menantu yang laksanakan. Menantu bukan orang gaji atau pekerja sosial. Aku stress dengan hidupku kini... Sabar kerana anak-anak dan suamiku.

  37. Ini y selalu dipegang suami n dlm otak sy... Tp 10thn mcm mane mertua suke masuk cmpur Hal Uma tgga.. Dr beli Uma smpai renovate smpai ivf... Suami pulak asik ckp.. Mak Nye kene tahu sume hal umatangga...smpaikan Hal bilik pun bercerita... Cmne yeaa... Skrg sb ITU hub ngn suami da mcm complicated... Gadoh sb mertua.. Terbaru suami cari org lain atas alasan nk cari org yg boleh rapat ngn mertua.. N yet mertua terima..

  38. Mertua aku ok je sebenarnya... Sebelum ni memang indah sangat2, bohonglah aku tak rindu hubungan kami yang dulu.. tapi bila dah tinggal sebumbung, aku mula rasa rimas sangat2, apa aku buat serba serbi tak kena, ada suami pun, bukan berpihak pada aku.. yela.. aku hanya isteri, baru kenal.. beberapa selepas tu, aku makin berjauh hati dengan suami, makan hati dengan suami. Kami kerap bergaduh, tiap2 minggu, mesti bergaduh.. bila bergaduh, mak mertua dapat hidu.. aku jadi seorang yg pendiam sejak kami kerap bergaduh.. aku selalu dengar dan nampak mak mertua aku bergosip dengan anak menantu lain.. mengata org.. dengan anak lain, mak mertua aku cakap pasal menantu lain.. senang cita, mak mertua aku dan anak2nya agak talam2 jugak lah.. aku jadi x selesa dan makin menyampah bila nampak Dorang dok bergosip2 pasal anak menantu lain.. aku decide nak tinggal rumah sendiri, sebab nak berdikari sendiri, nak rasa susah senang hidup berdua.. duduk dengan mertua, makan tetap disediakan.. mak mertua puas tanggung kami... Suami aku jadi sedap ditanggung, dah 2 bulan suami aku tak kerja.. sentiasa beralasan.. aku hairan, mak mertua tak bising, mungkin malas nak tegur.. dalam kes aku, memang berpunca daripada kami sendiri... Aku makin tak selesa tinggal dengan mertua dan ipar duai... Sekarang ni, suami aku baru lepas bertengkar dengan mak dia.. dengan keadaan aku tak ok sangat dengan mertua, ditambah pulak mak mertua bergaduh dengan suami aku.. mak mertua masam muka dengan aku.. cakap dengan aku pun kasar2... Aku makin tak tahan lah... Aku faham, adatlah manusia kan... Baik macam mana pun mak mertua, elakkan lah duduk serumah.. nanti jadi ape hal, kang tersalah faham, masam muka...

  39. Wuih jgn duduk sekali dgn mertua. Bapa mertua sy nk bg tanah free tepi rumah dia sy tak mau. Tak susah pun bayar harga tanah jgn susah tahap ultraman jika duduk sepagar dgn mertua. First thing jgn duduk dgn mertua dan itulah nasihat org tua tua.

  40. Selepas membaca komen2 di atas, sy tertarik untuk memberi pandangan. Sy seorg suami dgn dua org anak.

    Dari pembacaan sy, kebanyakan komen di atas adalah dari menantu perempuan yang mempunyai masalah dengan ibu mertua.

    Tidak dinafikan yang kadang2 terdapat ibu mertua yang buruk perangainya yang tidak disukai dan dibenci oleh menantu dan kebiasaanya yang menjadi mangsa adalah si suami yang terhimpit antara isteri dan ibu kandung yang melahirkan dan membesarkannya. ibarat ditelan mati emak, diluah mati bapak.

    Saya suka dengan perumpamaan, "kalah jadi abu, menang jadi arang". Dalam hal remeh temeh, bersikap mengalah, mamaafkan dan melupakan adalah sangat penting. Ianya bukan sahaja penting untuk keharmonian sebuah rumah tangga, bahkan ianya lebih penting untuk ketenangan diri sendiri. Ketenangan yang sangat indah selepas kita memaafkan dan melupakan kesilapan orang lain. Mungkin ada yang berkata, pada sy ianya hal remeh temeh, tapi pada orang lain iannya adalah perkara yang serius. Jawapan saya, tuhan kurniakan akal fikiran. Jadi fikirlah secara waras dan tidak mengikut emosi, adakah ianya perkara remeh atau serius ?

    Akhir kalam, kita semua mungkin bakal tua dan menjadi mertua kelak dan kita tidak tahu sama ada kita menjadi mertua yang baik atau sebaliknya atau mungkin kita akan jadi mertua seperti yang sekarang ini kita sedang benci. Dan apabila menjadi mertua, sudah tentu kita akan mempunyai menantu yang mungkin suka atau benci akan kita seperti kita bencikan mertua kita sekarang ni.

    Itulah kitaran kehidupan dan pada ketika kita dibenci, mungkin itulah karma yang kita terpaksa hadapi akibat perbuatan atau perasaan kita yang lalu.