SOALAN: APA ITU DOSA, APA PULA PAHALA?

Amat mudah mengenali dua perkara ‘sinonim’ ini, namun ianya tidak pernah akan sekali dan terus berbeza. Tetapi jarang sekali manusia mahu mengambil salah satu daripadanya dan meninggalkan satu daripadanya. Apa yang terjadi Pahala sering diabaikan dan menjadikan dosa sebagai kesedapan serta ditunggang untuk menurut hawa nafsu.

Bahasa mudahnya, Pahala - apa saja kebajikan yang digariskan syara’ serta disuruh untuk diamalkan adalah berupa ganjaran yang baik. Sebaliknya dosa, segala apa larangan yang ditegah oleh ALLAH daripada melakukannya.

SOALAN: BAGAIMANA MAHU MENGENAL DOSA DAN PAHALA?

Ada beberapa jalan mudah untuk mengenali dosa dan pahala ini, dan Nabi saw pernah memberitahu sifat dan naluri manusia jika kita mahu mengenalnya. Kata Nabi saw:

‘Apa sahaja yang kita lakukan jika hati merasakan tidak tenang dan kita malu untuk menzahirkan (mempamerkan) di hadapan manusia tentang perbuatannya itu adalah dosa. Sebaliknya apa sahaja perbuatan yang hati merasakan tenang dan gembira untuk melaksanakannya adalah berupa jalan kepada pahala’ .

Itu jalan awal dan mudah untuk mengenal dosa, hati akan rasa tidak damai dan gundah jika melakukan dosa, kerana fitrah hati mahukan yang baik-baik sahaja. Percayalah, hati anda tak akan pernah menipu walau sekali, walau anda memaksanya hati tetap berkata yang benar sahaja.

SOALAN: BETULKAH HATI SUKAKAN YANG BAIK-BAIK?

Dalam banyak-banyak anggotan yang ALLAH jadikan, semuanya mungkin boleh menipu dan tertipu oleh hawa nafsu. Tangan misalnya boleh mencuri, kaki pula boleh membunuh dan sebaginya. Hati bukan itu sifatnya. Kerana itulah hati menjadi rebutan oleh Syaitan, Nafsu dan Malaikat supaya dapat menguasai anggota badan. Nabi pernah menyebut:

‘jika baiklah darah itu, maka baiklah seluruh anggotanya, jika buruk maka akan buruklah anggotanya. Dan seketul darah itu adalah Hati’

Anda boleh melihat, bila hati sudah ditutup dan dihalangi dengan kotoran hitam, maka Hati sudah tidak lagi mampu menyalurkan kuasa kebaikkannya ke seluruh anggota badan, lalu jadilah manusia tadi terjerumus ke lembah yang tidak baik. Hidup penuh dengan dosa dan tidak nampak jalan kebaikkan selagi hati tidak dibersihkan.

Percayalah, walaupun kita sedang melakukan kesalahan dan keburukkan, ketika itu pasti akan ada sekelumit rasa tidak tenang dan rasa bersalah di dalam hati. Itu adalah fitrah hati kerana dia adalah ‘budak’ yang baik!

Tiada hati yang sukakan atau cenderung kepada keburukan melainkan syaitan dan nafsu. Jika hati sukakan yang baik-baik, syaitan dan nafsu pula adalah sbaliknya. Mana ada lalat yang hinggap pada botol minyak wangi, kalaupun ada cuma segelintir dan barangkali ia tersilap atau akan berasa kurang selesa, akhirnya kepada najis juga ia akan hinggap.

SOALAN: KENAPA HATI SUKA PADA KEBAIKKAN?

ALLAH taala ciptakan Hati untuk mengawal manusia dan mengajak manusia kepada kebaikkan. Fitrah hati dan manusia adalah sukakan kepada kebaikkan. Suka yang indah, suka yang bersih, suka yang tenang dan banyak lagi perkara baik yang menjadi kesukaan hati, kerana hati itu fitrahnya suci.

Sebab itulah telah terbukti, apabila seorang manusia yang berdosa dan mencari kebenaran ia akhirnya akan kembali ke jalan yang baik kerana dia telah menurut kehendak hati. Ketika dia melakukan kejahatan dahulu, hati tidak akan putus-putus dan meronta-ronta menyuruh supaya jangan melakukannya dan segera kembali semula kepada kebaikkan.

Hati itu baik maka ia akan kembali kepada kebaikkan. Seorang pencuri yang kerjanya mencuri sepanjang hayat pasti tidak mahu anak-anak atau keturunannya menjadi seorang pencuri juga sepertinya, kerana dia tahu perbuatan mencuri itu tidak baik dan berdosa.

SOALAN: ADA MANUSIA YANG SELESA MELAKUKAN DOSA, SETIAP HARI DIA TIDAK MERASA BERSALAH DAN SERONOK MELAKUKANNYA. APA SUDAH TERJADI PADA HATI MEREKA?

Kalaulah ditanyakan kepada hati, adakah hati mahu berbuat dosa? Pasti hati akan menangis dan menolak sekeras-kerasnya untuk terjebak kepada dosa, apatah lagi bersekongkol dengan perbuatan itu.

Bila selalu melakukan dosa, hati sikit demi sedikit akan dijangkiti penyakit. Jika tubuh badan manusia, ibaratlah seperti kudis dan luka-luka. Semakin hari semakin parah sehinggalah hati menjadi kritikal dan tidak mampu lagi menguasai dan menyalurkan naluri kebaikkannya ke seluruh anggota badan.

Ketika itu, manusia akan mula terpesong kerana sudah hilang kawalan diri, dan juga hilang pedoman untuk melakukan kebaikkan. Ketika hati sudah semakin parah, manusia tidak lagi akan rasa berdosa apabila berbuat dosa dan selesa melakukan kejahatan sedangkan hati ketika itu meronta-ronta mahu supaya dikembalikan ke jalan yang benar.

SOALAN: HATI JUGA SAKITKAH? APAKAH UBATNYA?

Hati juga seperti anggota tubuh yang lain. Setiap hari perlunya ia kepada makanan dan minuman. Jika perut, tangan, mata, kaki, hidung dan lain-lain anggota memerlukan makanan, maka hati jua begitu. Anggota yang tidak diberi makanan harian serta ubat ketika sakit, maka ianya akan terus menjadi tidak sihat dan akhirnya akan mati.

Hati yang tidak sihat dan lemah itulah akan diserang dengan penyakit seperti malas, kedekut, tamak, dengki, pemarah, dan lain-lain sifat Mazmumah. Jangan berikan sifat Mazmumah ini menguasai hati manusia, kerana ia amat sukar untuk dibuang dan diubati jika tiada kesungguhan.

Ubat hati yang sakit adalah mudah, jika sebelum ianya sakit kita sudah mula mencari punca-punca penyakit dan segera mengubatinya, ia akan menjadi sihat seperti sediakala. Ubat yang mudah adalah selalu berzikir kepada ALLAH taala. Jika mampu dengan amalan yang lain, boleh melakukan amal kebajikan pada setiap hari.

Apa yang terpenting untuk ubat bagi hati adalah memohon ampun kepada ALLAH selepas melakukan dosa samada ketika sengaja ataupun tidak iaitu istighfar. Juga tidak salah jika mahu beristighfar setiap hari walaupun tidak melakukan dosa.
_____________________________________

Nota Kehidupan: setiap petang atau sore, saya sering terimbau oleh kenangan yang lalu, kadangkala saya ketawa sendiri, dan adakalanya saya sebak keseorangan. Saya tidak tahu mengapa, ianya selalu hadir diwaktu itu.

[Usah Jemu Memberi]

0 Responses so far.