Kemesraan Itu Perlu

Setiap sesuatu punyai nadi yang menguatkannya. Ia mengikat dan menjadi tunjang selagi sesuatu itu hidup, apabila hilang nadi atau tunjang tersebut, maka ia ibarat sudah tidak bernyawa lagi - mati. Mati untuk segalanya, menjadikan seolah tidak berharga atau hilang kuasa dan spirit.

CINTA – segalanya akan hidup dan mekar dengan cinta. Selagi cinta itu disemai, selama itulah KEHIDUPAN akan bahagia dimeterai. Cinta seperti sudah menjadi nadi dan nyawa sepenuhnya kepada syarat sebuah kebahagiaan manusia. Ia tamsilan sebuah rumah bahagia yang didiami dan ditumpangi oleh sesiapa sahaja yang mahukan kebahagiaan dan keseronokkan rumah tangga. Cinta akan memberikan apa sahaja kepada pasangannya (suami & isteri).

Namun itulah lumrah, semakin meningkat usia perkahwinan, apa yang sering dilihat pasangan sudah jauh daripada bunga-bunga kecintaan. Pasangan bukannya tidak tahu bagaimana mahu menyuburkannya tetapi semakin hilang cara untuk mendapatkannya. Suami yang dahulunya hero dalam kemesraan di rumah akhirnya menjadi penurut sahaja, diam seribu bahasa. Mengiakan segala kerenah isteri, alasannya sudah bosan dengan cara hidup.

Si isteri yang di awal perkahwinan adalah seorang suri yang sopan serta pandai menjaga tutur kata, telah berubah penampilannya, dari seorang yang halus budi bahasanya kepada yang ‘banyak bercakap’. Pantang silap atau ditegur, ada saja alasan yang mahu dileteri. Anak-anak dijadikan alasan kesibukan dan penghalang kepada kemesraan. Kalau dahulu selalu ber’sayang’ tetapi kini mahu bertanyakan khabar sudah tidak sempat, dalam hati berkata: ‘menyampah!’

Akhirnya terbukti, kemesraan telah hilang akibat kehilangan nyawanya iaitu saling menyintai. Bak kata orang: cinta setelah lama berkahwin tidak lagi sehangat seperti di alam bulan madu. Ya, anda perlu mengakuinya, kerana ramai pasangan telah ‘membuktikan’. Kalau tidak percaya, tunggulah nanti, selepas 10 tahun usia perkahwinan anda, bukalah semula tulisan yang telah saya karang hari ini, samakah situasinya atau lebih dasyat daripada itu.

Cukup.

Persoalannya, Salah suamikah? Atau si isteri yang tidak tahu dia bersalah?

Kadangkala si isteri mahu dibelai oleh suami seperti di awal musim bertentang mata di hening malam pertama, tetapi suami hanya buat tidak tahu. Si isteri selalu sahaja mahu mencari masa agar dapat meluahkan masalahnya kepada buah hatinya, namun sering sahaja lelaki yang bernama suami ini menutup mood cinta yang cuba dibina dan dihangatkan. jawapannnya amat menyakitkan hati isteri:

‘You fikir masalah you je. I punya masalah yang bertimbun ni siapa nak ambil tahu?’

‘Sudahlah, I tak mahu dengar dah. Problem kecil macam ni pun awak tak boleh nak selesaikan sendiri? nak mengharapkan saya juga?’

Langsungnya, baru sahaja bunga cinta yang dulu pernah mekar hendak disulam kembali, suami seolah tidak mahu semua itu. Tidak mahu lagi romantik, katanya ‘gelilah, dah tua-tua pun nak manja-manja lagi’. Semberono saja, yang penting anak-anak dapat membesar dengan sempurna pun sudah cukup baik. Tetapi, apa yang mereka tidak sedar (pasangan), semakin bertambahnya tanggungjawab, semakin hilang nilai cinta dan kemseraan antara mereka. Anak-anak telah bertukar ‘profession’, daripada seorang anak kepada seorang pendengar setia dan tempat meluah perasaan oleh ibunya kerana si ayah sudah tidak mahu mengambil tahu.

Ya, saya menegaskan sekali lagi, kemesraan yang perlu tadi sudah hilang keperluannya. Hambar rumah tangga kerana penghuninya sudah tidak mahu akannya (cinta). Tinggallah ia sebatang kara. Tetapi CINTA tidak pernah rasa rugi dan terbuang, kerana siapa yang mahu akan kebahagiaan akan mencarinya semula suatu hari nanti.


Jangan Selalu Ucapkannya

Di awal perkahwinan, semuanya indah-indah belaka. Tiada yang buruk. Kalau adapun, ia dibuat-buat tidak nampak dan berusaha untuk menjadikan yang buruk itu sebagai yang 'indah' juga. Patah kata yang keluar dari mulut isteri lebih banyak YA daripada TIDAK. Sampaikan suami mengidamkan kijang masak lemak pun si isteri sanggup menyajikannya. Kalau sudah cinta apa sahaja sudah tidak dipandang susah, biarpun menyusahkan diri-sendiri, asalkn orang yang dicintai bahagia.

Di awal hangat perkahwinan lagi, pantang sahaja si isteri mengadu sakit, pantas suami datang membantu. Baru sahaja kepala berdenyut sedikit, beria si suami mencarikan bermacam-macam ubat, mengurut lembut kepala si isteri. Yang kelakarnya, suami sentiasa di sisi intan payungnya, seolah isteri tadi sedang berhadapan dengan sakaratulmaut, pening kepala je pun! Apa boleh buat, sayang punya fasal.

Mesti Orang akan marah saya dan berkata: ‘kau mana tahu erti sayang, kau tak kahwin lagi. Calon pun tak ada, sudah mahu nasihat kami? Dah ada isteri nanti kau tahulah’

Saya diam sahaja. Kalau menjawab, nanti orang marah lagi.

Habis.

Ada pasangan, kesungguhannya mahu menunjukkan cintanya dia kepada si isteri atau si suami, dia mahu mencuba kelainan. Katanya mahu mengubah suasana supaya kekal bahagia. Lalu setiap hari ia mencuba kelainan. Tetapi dia tersilap, kelainan tidak akan menjadi ‘lain’ jika ia sudah menjadi kelaziman. Ayam goreng KFC tidak akan menjadi makanan special apabila setiap hari ia menjadi hidangan harian. ia telah bertukar kepada kejemuan. Akhirnya kebosanan dan kebencian.

Ada suami, nama di dalam kad pengenalan isteri ialah Rogayah binti Sugiman, tetapi oleh kerana mahukan kelainan dan kemesraan, setiap ketika dan waktu dipanggilnya isterinya dan diucapkan dengan kata ‘Sayang, Ayang atau Yanggg’. Ketika itu, sayangnya amat melimpah ruah. Isteri rasa dihargai, suami pula rasa mempunyai. Kerana ketika itu masih segar dengan ‘suasana kelainan’.

Lama-kelamaan dan tanpa sedar, kelainan itu mula surut dan hilang dek kerana setiap waktu dilafazkan-lafazkan. Istilah sayang masih melekat dibibir suami tetapi ‘kelainannya’ sudah tiada. Sayang yang dahulunya beristilah 'sayang' sudah lain maknanya. Tidak mustahil, gelaran sayang yang ada pada Rogayah binti Sugiman itu sudah bertukar hakikatnya. Akhirnya ‘sayang’ itu tidak ada kemanisannya dan paling teruk ia digunakan ketika marah pula:

‘Ayang, kan I dah kata, I tak suka tengok semua ni. Kenapa You degil juga?’

‘I dah fed-up lah dengan masakan You ni sayang. Elok I makan di kedai jelah’

Itulah yang saya mahu ceritakan di awal tadi. Jangan terlalu ringan menyebut ‘sayang’ sehingga hilang nikmat sayang. Simpanlah ia di waktu-waktu yang memerlukan saja. Atau mahukah saya sebutkan di mana masanya yang sesuai melafazkan ‘sayang’ ini? anda yang sudah berkahwin pastinya lebih arif daripada saya. Kalau saya sebutkan, takut tersalah.

Nanti saya dimarah orang lagi.

Saya tak mahu mengajar, tetapi mahu mencadangkan agar ucapan ‘sayang’ ini dilafazkan ketika masa mahu menghargai pasangan. Jangan selalu menggunakannya takut ia kehilangan power. Jangan kerap ‘bersayang-sayang’ tetapi jarakkannya agar hangatnya dapat dirasa.


Segar dan Baharukan Cinta Anda

Dan masa yang paling sesuai untuk anda menguntumkan atau melafazkan kata sayang ini adalah di waktu ini. ketika anda mahu memperbaharui sebuah cinta anda agar kembali segar. SAYANG dan CINTA inilah dan ketika inilah yang akan menjadi seperti bateri yang mengecas semula ion-ion kemesraan.

Bagi suami yang selalu bekerja di luar (out station) dan jarang bertemu isteri, masa inilah sesuai untuk menyegarkan cinta anda. Tidak hairanlah cereka malam pertama akan berulang lagi di kamar tidur anda. Masa ini kalau si suami menyebut sayang, hati isteri seolah terasa 'dikoyak-koyak' dengan perasaan. Indah sangat! Mana tidaknya, kali terakhir si suami memanggilnya sayang kira-kira 5 bulan yang lalu.

Sayang - Biarlah tidak selalu, janji tidak jemu.

Baharukan kebahagiaan anda yang lama dahulu pernah subur dengan ‘baiah cinta’ kepada pasangan. Lafazkan sahaja ‘I Love You’ atau 'Abang sayang awak' jika sudah lama ia membeku. Belai mereka dengan kasih sayang yang sepenuhnya. Buatlah kelainan untuk mereka jika itu sahaja jalan yang boleh membahagiakan dan menerbitkan semula kemesraan.

Kelainan dalam KEHIDUPAN adalah suatu yang unik. Anda bisa membina kemesraan melalui kelainan ini. tetapi ingat pesan saya, jangan kerap mengulangi kelainan nanti ia akan kehilangan manisan.

Sayang isteri tinggal-tinggalkan, jarakkan pertemuan, di situ ada kebahagiaan.

______________________

p/s: next week ada 4 lagi baki subjek untuk final exam. mood study tak juga kunjung tiba. minta doakan saya dan teman-teman di sini, agar dipermudahkan. kalau boleh, doakan sekali kejayaan kami. 'ALLAHUMMA yassirna fi imtihan, fi dunia wal akhirah'


Untuk read more, tulis di sini...

9 Responses so far.

  1. Bab xde calon lagi tu ana xpcy ust afiq :)

  2. Salam Afiq...

    Amboi..tulis pasal cinta suami isteri ye..hehehe..untungnya wanita yang dapat kawin dengan Afiq

    Dalam rumahtangga, it takes two to tango. Kalau isteri aje yang berusaha untuk mengekalkan kemesraan sedangkan suami tidak, takkan jadi juga begitu juga sebaliknya.. Banyak kemahiran yang perlu dipelajari oleh suami dan isteri dan lebih elok jika kemahiran itu dipelajari sebelum kawin..ahem..ahem.. hehehe..

  3. salam wbth 'ust cinta'

    betul lah apa yg ust tulis ni, smakin lama smakin hilng rsa sayang,

    suami & istri xserapat dlu. mula2 khwin mmg intim, lpas tu xda dah

    takutnya bila khwin nnt

  4. slm wbth ust

    tertarik dgn kata: "sayang isteri tinggal2kan, jarakkan pertemuan, di situ ada kebahagiaan"

    tp ada org slalu ditinggalkan suami, akhrnya xbahagia

    macam mana tu ust?

  5. assalamulaikum wbth semua,

    to ust abu bakar: hehe, ust abu jangan sangka yang bukan2 dengan ana yea!! selagi ana tak kahwin, maknanya 'tak ada' lah calon..

    nta nak minta ana carikan ke? all da best for exam ust abu.

    to Kak Tirana: saya memang setuju dengan akak selaku orang lama dan pengalaman dalam rumah tangga. mana boleh lawan akak, saya bujang lagi..hihi

    semoga akak dan keluarga kekal dengan kebahagiaan yang hakiki hingga bila-bila.

    thanks kak. boleh tunjuk ajar saya nanti..

    to anonymous (1): insyaallah, kalau kena caranya, suhu kebahagiaan akan kekal. cuma suami dan isteri kena pandai ambil peranan seperti kata KAK TIRANA.

    jangan takut sebelum mencuba, kerana alam rumah tangga adalah alam membina pengalaman.. manis atau buruk itu adalh pengajarannya.

    buat yg terbaik!!

    p/s: maaf, saya bukan ustaz cinta..hihi

    to anonymous (2): nampaknya kita (suami) perlu pandai bezakan antara "tinggal-tinggalkan" dengan "tinggalkan".

    kalau "tingal-tinggalkan" bermaksud, tinggal sekejap, jumpa semula, tinggal sekejap, jumpa balik..kan ke bahagia bagitu?

    tetapi,

    kalau "tinggalkan" maknanya, pergi dan jarang kembali. tak bahagia lah jika begitu?

    atau macam mana pendapat awak?

    apa pun, all the best untuk semua yg berkunjung dan sudi berkongsi idea.

  6. salam fiq

    ewah2 fiq, dah pandai syang-syang skrng? bila lagi nk khwin?

    stuju sgt dgn gelaran ust cinta..heheh

    all de best fiq!!

  7. Salam.
    Menarik...
    Djat cadangkan pula post cerita tentang Cinta & Jihad.
    Boleh?

  8. ana sokong ust cinta!
    AIK!! ust djat pun berminat dengan CINTA? hehehe apakah petanda itu? kena report sama pakcik saleh ni.=)

  9. salam....
    tertarik "sayang isteri tinggal-tinggalkan", tetapi zaman sekarang mungkin tak seperti dulu. ada juga cerita yang suami tinggalkan sekejap ikut pintu depan tetapi isteri ikut pintu belakang. mancam mana ni ustaz?
    kebahagiaan suami isteri terletak pada kedua-dua pihak. jika ada muafakat maka menjelmalah kebahagiaan dan yang penting kedua-duanya haruslah mempunyai ugama, iman yang teguh, saling hormat-menghormati, itulah yang utama..tak begitu "ustaz cinta"?